RECENZIA | Neil Gaiman - Severská mytológia

by - 15:39

Neil Gaiman sa pri písaní už dlho inšpiruje dávnymi príbehmi a mýtmi. Pri tejto knihe však obrátil pozornosť priamo na ich zdroj a bravúrne spracoval veľké ságy ďalekého severu. Verne opisuje panteón hlavných nordických bohov: Odina, najvyššieho z najvyšších, jeho syna Thora, neuveriteľne silného, no nie najmúdrejšieho, a Lokiho, syna obra, Odinovho pokrvného brata, švindliara a neprekonateľného manipulátora. Gaiman všetky dávne príbehy spracoval do románu a ten sa začína zrodom deviatich bájnych svetov, opisuje dobrodružstvá bohov, trpaslíkov i obrov a končí sa súmrakom bohov, ktorý je zároveň zrodom nového času a ľudstva. Severskí bohovia majú v Gaimanovom podaní desivo bojovnú povahu, radi podvádzajú druhých, a aj sa dajú podviesť, ich kroky často vedie čistá vášeň. Vďaka svižnému a vtipnému rozprávačskému štýlu naberajú známe príbehy nový, svieži dych.

Pôvodný názov: Norse Mythology (W. W. Norton & Company, 2017)
Hodnotenie na Goodreads: 4.1/5

Neilovi Gaimanovi je dobre známe, že naozaj zbožňuje svetovú mytológiu. Prejavilo sa to vo viacerých knihách, najviac asi v Amerických bohoch. Preto nebolo žiadnym prekvapením, keď prezradil, že jeho najnovšia kniha sa bude týkať práve mytológie, konkrétne severskej. Z typického urban fantasy prostredia sa teraz dostávame do histórie, kde sa však stále prejavuje Gaimanov unikátny štýl a postrehy.

Väčšina ľudí už čo-to zo severskej mytológie pozná, hlavne vďaka Marvelu, či už komiksom alebo filmom o Thorovi, bohovi blesku, jeho otcovi Odinovi a bratovi Lokim. Aj keď sú tieto filmy určite zábavné o severskej mytológii rozprávajú veľmi skreslene a ponúkajú len istú časť faktov. Proste len to, čo je pekné, vtipné alebo zaujímavé. Tieto filmy nám síce ponúkajú aký-taký základ, ale od skutočnosti sa naozaj veľmi líšia, v niektorých prípadoch až mýlia. Nórska mytológia nepozná len týchto troch bohov a dva svety, ktoré nám vo filmoch boli predstavené. Kniha od Neila Gaimana počíta s týmito obmedzenými znalosťami čitateľa a začína teda pekne od začiatku, vďaka čomu je vhodná aj pre úplných neznalcov.

To, ako Neil Gaiman obľubuje mýty je cítiť z každej strany. Vyberá si práve tie príbehy a postavy, ktoré sa mu páčia a podáva ich svojim štýlom. Aj keď je kniha náučná máte pri nej pocit, akoby ste čítali rozprávky. Naozaj nemusíte nič z tejto oblasti poznať. Gaimanov štýl je skvelý ako vždy, všetky mýty podáva ľahkým a zábavným spôsobom, takže sa pri nich určite nebudete nudiť. Páčilo sa mi, ako bola kniha rozdelená do viacerých tematických celkov alebo kapitol. Ak sa náhodou nevenoval nejakej postave v celej jednej kapitole, tak jej históriu aj tak v rýchlosti stručne dovysvetlil, ale aspoň spomenul to, čo bolo na pochopenie deja nutné. Naozaj na tých 200 stranách dokázal pokryť základ celej severskej mytológie, ktorá je v skutku bohatá. Prešiel od stvorenia sveta až po Ragnarok, čiže jeho koniec. Možno ma aj na konci trochu mrzelo, že kniha naozaj nie je obšírnejšia. Na druhú stranu tak prináša rýchle a ľahké čítanie bez toho, aby vás nudila dlhou históriou či zbytočnými opismi.

Musím sa priznať, že ma väčšina príbehov naozaj prekvapila. Nie som nejaký expert v mytológii, ale je to jedno z mojich hobby. Nórska mytológia je však podstatne drastickejšia a zároveň vtipnejšia ako som čakala. Je plná podvodov, klamstiev, tajomstiev a hádok, no sledovať ako sa medzi sebou naťahuje skupina bohov a Loki sa z diaľky smeje bolo veľmi zábavné. Som rada, že som sa dozvedela niečo nové aj o histórii. Boli by ste prekvapený, koľko slov či iných mýtov má pôvod práve v severskej mytológii! Už len kvôli tomu, že máte radi marvelovského Thora a Lokiho by ste si mali prečítať aj túto knihu a rozšíriť si tak svoje obzory. Snáď sa Gaiman v budúcnosti vyberie znovu týmto smerom a predstaví nám aj iné kúty sveta.