RECENZIA | André Aciman - Daj mi tvoje meno

by - 15:40

Môže vás pártýždňový vzťah poznačiť na celý život? Čo ak v sedemnástich rokoch prežijete tú najintenzívnejšiu skúsenosť, ktorá sa už nikdy nezopakuje? Daj mi tvoje meno je strhujúcim príbehom lásky, ktorá vzplanie medzi 17-ročným Eliom a 24-ročným Oliverom, hosťom Eliových rodičov, počas jedného leta na slnečnej talianskej riviére. Obaja najskôr predstierajú ľahostajnosť, ale postupne ich čoraz viac pohlcuje vzájomná príťažlivosť – prerastajúca do posadnutosti aj strachu, fascinácie i túžby. Úprimná, nesentimentálna pocta ľudskej vášni od oceňovaného autora Andrého Acimana sa stala predlohou pre rovnomenný film, ktorý získal Oscara za adaptovaný scenár a bol nominovaný na Zlatý Glóbus vo viacerých kategóriách vrátane ocenenia za najlepší film roku 2017.

Pôvodný názov: Call Me By Your Name (Farrar, Straus and Giroux, 2007)
Hodnotenie na Goodreads: 4.3/5

Príbeh Daj mi tvoje meno prvýkrát v knižnej podobe vyšiel už v roku 2007. Najväčší úspech a pozornosť však zožal až minulý rok, keď jeho filmové spracovanie dostalo výborné recenzie a niekoľko nominácií na Oscara. Autori filmu si vybrali naozaj výbornú dobu, kedy tento príbeh prezentovali, pretože ešte nebolo obdobie, kedy sa všetko s LGBT tematikou podporovalo viac. Trafili tak klinec po hlavičke. Avšak knižná predloha hovorí viac, než len o letnom romániku týchto dvoch mužov, Olivera a Elia.

Daj mi tvoje meno je kniha, ktorá sa viac sústredí na emócie a postavy ako na samotný dej. Okrem vyvíjajúceho sa vzťahu Olivera a Elia, sa nič veľké naozaj nedeje a knihe chýba istá dramatickosť. Taktiež tú chýbajú nejaké vedľajšie dejové línie, ktoré by sa tiahli väčšinou knihy. Aj preto mi tento román pripomínal viac novelu. Milo ma prekvapilo, že kniha nebola členená na kapitoly, ale 4 časti. Text bol viac menej súvislý a rozprávačom bol po celý čas Elio. Autor urobil dobre, že si ako rozprávača vybral jednu z postáv. Mali sme tak možnosť nazrieť do jeho vnútra a lepšie pochopiť nielen Eliovo konanie a pocity, ale celý príbeh. Štýl, akým bola kniha napísaná sa mi páčil, ale občas sa mi stalo, že som sa v Eliových filozofických úvahách strácala. Taktiež mi prišlo, že o niektorých veciach hovorí zbytočne dvakrát, alebo že rozvíja úplne detaily, ktoré nemali na dej žiaden vplyv. Nevnímajúc tieto drobnosti sa príbeh čítal príjemne. Varovanie, že kniha je pre dospelých má určite význam a taktiež by som ju neodporučila slabším povahám, ktoré nemajú radi intímne scény a myšlienky. Tých je v knihe naozaj dosť, ale boli napísané s citom a nepôsobili na mňa ako lacné porno.

Na prvý pohľad sa naozaj zdá, že kniha bude sledovať len Eliovo zaľúbenie do Olivera, ale po ich prvej spoločnej noci nastáva v Eliovi akýsi zvrat. Čakala som, že keď sa mu Oliver konečne poddá budú z jeho strany nasledovať len šťastné myšlienky, ale Elio prekvapil tým, že pociťoval obrovskú vinu. Kniha sa naozaj odohráva v dobe, kde homosexuálne páry ešte neboli niečím úplne bežným. Aj napriek tomu, že sa Eliovi noc páčila si ju po prebudení vyčíta. Bolo veľmi zaujímavé sledovať ho v takejto situácii. Taktiež sa mi páčil paradox, že niečo, čo mu malo priniesť len radosť, ho takmer zničilo. Elio sa postupne s týmito pocitmi vyrovnával a keď nastal koniec prázdnin už cítil len lásku. Pocitu viny sa nevieme zbaviť len tak ľahko, často ho dostávame v úplne nečakaných situáciách a spôsobuje nám istý typ bolesti. André Aciman tak ukázal, že jeho kniha sa môže dotýkať každého.

Elio a Oliver majú naozaj skvelú dynamiku. Nikdy sa síce nedozvedáme, čo presne prežíva Oliver, keďže vidíme len Eliove myšlienky, ale dokážeme spozorovať isté náznaky v jeho chovaní. Vekový rozdiel síce pre chlapcov (alebo teda mužov) nerobí nijaký problém, ale čitateľ ho dobre vníma. Na Oliverovi je poznať, aký je skúsený, Elio vedľa neho naozaj niekedy pôsobí ako dieťa. Tieto postavy sú veľmi odlišné aj napriek všetkému, čo majú spoločné. Okrem nich ma ešte zaujala Vimni, ktorá sa síce objavovala sporadicky, no mala dôležitú úlohu. Škoda, že ju vylúčili z filmu! O ďalších postavách sa veľa nedozvedáme, sú tu len dievčatá, s ktorými Oliver údajne trávi noci a samozrejme Eliova rodina. Títo všetci však len celé prostredie dotvárajú a my o nich vieme len veľmi málo.

Po prvom pozretí sa mi rovnomenný film veľmi nepáčil. Bola som však veľmi zvedavá na knižnú predlohu. Vo filme som sa nedokázala stotožniť s hlavnou dvojicou a dúfala som, že práve knižná predloha mi to umožní a budem môcť nahliadnuť do vnútra postáv a pochopiť ich konanie. Presne to sa aj stalo a román ešte navyše pridal mnoho detailov a scén, ktoré vo filme chýbali. Filmy nikdy nebudú môcť perfektne na plátno premietnuť pocity postáv a kúzlo kníh spočíva aj v tom, že ony to dokážu. To je aj tento prípad a hlavný dôvod, prečo je kniha podstatne lepšia ako film.

Daj mi tvoje meno v mnohých ohľadoch prekvapila. Kniha je naozaj dobre napísaná, chvíľami možno trochu nudná, ale zaoberá sa homosexualitou a všeobecne vzťahmi na úrovni, ktorú YA knihy nedosahujú. Príbeh ponúka náhľad do mysle mladého človeka, ktorého metú vlastné city. Možno práve tomu si tento príbeh dokázal získať toľkých čitateľov. Taktiež ma veľmi oslovil koniec, ktorý by sa dal označiť za horko-sladký. Kniha neskončila nijak tragicky, no na druhej strane ani nemôžeme povedať, že Elio dostal svoj šťastný koniec. Páčilo sa mi, že sa autor nenechal zlanáriť bežnými romantickými knihami a svoj román uzavrel tak, ako chcel. Ak máte radi práve takéto filozofické knihy, skúste dať Eliovi a Oliverovi šancu aj vy.

Tempo: 3/10
Príbeh: 7/10
Postavy:  8/10