RECENZIA | Sarah J. Maas - Veža na úsvite

by - 13:55


Kapitán kráľovskej gardy Chaol Westfall bol známy svojou chrabrosťou, silou a bezpodmienečnou oddanosťou korune. No všetko sa zmenilo po zničení skleneného zámku a vyvraždení jeho mužov, hoci adarlanský kráľ ušetril jeho život. Duša sa síce časom zahojí, no jeho telo je nenapraviteľne poškodené. Uzdravenie mu ponúkajú len legendy o tajomstvami opradených liečiteľoch v ďalekej krajine na Južnom kontinente. Nad Erileou sa však znášajú búrkové mraky, Aelin a Dorian sa nedokážu vyhnúť ničivej vojne a ich jedinú šancu na víťazstvo držia v rukách Chaol a Nesryn a ich schopnosť presvedčiť mocných pánov juhu, aby sa pridali k vojne na severe. Južný kontinent však skrýva mnohé tajomstvá, ktoré môžu mať nečakané následky pre celý svet.



Vydavateľstvo: Slovart

Pôvodný názov: Tower of Dawn (Bloomsbury, 2017)

Rok vydania: 2018

Žáner: Fantasy

Hodnotenie na Goodreads: 4.45/5

Moje hodnotenie: 5/5


Keď Sarah J. Maas minulý rok oznámila, že sa posledný diel série Trón zo skla posunie o rok pre nový román o Chaolovi, veľa ľudí tým nahnevala. Ja som sa celkom potešila (aj keď na ten finálny diel čakám už poriadne dlho) a hlavne som bola šťastná, že aj postave, na ktorú sa tak trošku zanevieralo sa konečne dostane času. Navyše je to Chaol, ktorého osud v tejto sérii nebol nikdy ten najlepší a ktorého som si celkom obľúbila. Ako Veža na úsvite dopadla sa dozviete práve v tejto recenzii!


Dej sa začína tam, kde pre Chaola skončila štvrtá kniha. Práve ostal od pása nadol paralyzovaný a vydáva sa na cestu do krajiny, kde by ho dokázali vyliečiť. Veža na úsvite mala byť pôvodne len krátka novela, no ja som veľmi rada, že autorka zmenila názor a tento príbeh tak rozvila. Dej sa z veľkej časti sústredí na Chaolove zdravie, no nezabúda sa ani na jeho spoločníčku Nesryn, ktorá v hlavnom meste sama zažíva niekoľko dobrodružstiev. Táto kniha nebola tak nabitá akciou a napätím ako väčšina kníh Sarah J. Maas, no do pozornosti dávala veci, ktoré by sme normálne prehliadali. Okrem Chaolovho vyzdravenia je taktiež dôležitou súčasťou deja jeho vzťah s liečiteľkou Yrene. Sama som si na začiatku série veľmi priala, aby Chaol skončil s Aelin a tak bolo úžasné znovu ho sledovať šťastného a neskôr zamilovaného. No a keďže v pozadí ešte stále zúri vojna, Chaol sa ako vyslanec Terrasenu snaží získať pomoc a vlastne celej krajiny. Politiky bolo v tomto diely trošku viac, než na čo sme si zvykli ale nie priveľa na to, aby stihla začať čitateľa nudiť. Aspoň pre mňa bolo zaujímavé sledovať Chaola v tejto novej pozícii hovorcu a nie vojaka. 


Spomínaná Nesryn má v tejto knihe veľmi dôležité postavenie. Sarah J. Maas na ňu nezabudla a dostáva sa jej vlastný príbeh. Priznám sa, že pred začiatkom tejto knihy som ju veľmi nemala rada, ale vo veži dokázala, že je podstatne múdrejšia a vyspelejšia než dáva najavo. Tak ako Chaol, aj ona sa musela vysporiadať s ťažkým osudom a zvládla to naozaj obdivuhodne. Okrem nej veľkú úlohu zohráva Yrene. Spomedzi všetkých postáv je to zrejme ona, ktorá prejde najväčšou zmenou. Na začiatku mi prišla ako trochu rozmaznané dievča, ktoré síce pomáhať druhým chce ale nerobí to vdy z vlastnej vôle. No v tomto príbehu mi pred očami vyrástla a stala sa z nej rovnako silná žena ako je napríklad Nesryn, Lysandra či samotná Aelin. Práve Yrene je tá, ktorá sa stane Chaolovou oporou (nehľadiac na to, že mu pomôže zotaviť sa). 


Veľmi veľa fanúšikov tejto série Chaola naozaj nemá rado. Podľa mňa je práve on jednou z najlepších a najobdivuhodnejších postáv v tomto svete. Chaol je už od prvej knihy veľmi čestný a nesebecký, vo Veži na úsvite však jeho dobré vlastnosti dostanú trochu zabrať. V tejto knihe často bojuje sám so sebou, no zároveň sa snaží vyrovnať so svojim novým postavením v Aelinom dvore. Ani jeho zdravotný stav mu to neuľahčuje. Pre človeka, ktorý bol celý život aktívny a samostatný je veľmi ťažké prijať pomoc. Chaol mi v prvých knihách aj napriek svojmu veku chvíľami pripadal ako chlapec, v tejto knihe však dospieva a mení sa na rozumnejšieho a lepšieho človeka.


Veža na úsvite nie je kniha, kde sa postavy bijú, kráľovstvá rozpútavajú vojny či blízki zomierajú. Je to kniha, kde sa postavy vyvíjajú, liečia a hľadajú samé seba. Pre tých, ktorí Chaola radi nemajú môže prísť táto kniha zbytočná, no ja, ako jeho fanúšik som si užila každú stranu. Bol to skvelý zážitok, sledovať túto prepracovanú postavu v nových situáciách, preč od centra všetkého diania. Veža na úsvite je vystavaná inak, ako ostatné diely v tejto sérii no stále prináša kopu nových poznatkov nielen o samotných postavách, no aj o celom svete. 




ZHRNUTIE

Kvalita písania: 10/10

Tempo: 8/10

Príbeh: 8/10

Postavy:  10/10


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart!

You May Also Like

0 komentárov