RECENZIA | Cecelia Ahern - Chybná

Cecelia Ahern, autorka bestsellerov S láskou Rosie a P. S. Milujem ťa, prichádza tentoraz s drsnou dystopickou dilógiou o sedemnásťročnom dievčati, ktoré spoločnosť odsúdi ako Chybnú. Život Celestine Northovej nemal chybu. Bolo také ľahké byť dokonalou dcérou a sestrou, obľúbenou medzi spolužiakmi aj učiteľmi, priateľkou najžiadanejšieho chalana na škole. Stačilo však jedno rozhodnutie, ktorým porušila pravidlá, a odrazu jej hrozí strata slobody - ak ju dokonalá spoločnosť uzná Chybnou a vypáli jej na telo znamenie. Cecelia Ahern vo svojom strhujúcom young adult debute prináša príbeh zo sveta, kde bezchybnosť je normou a jeden chybný krok vedie k zavrhnutiu a trestu. Príbeh, kde sa možno nie tak bezchybné sedemnásťročné dievča stane proti svojej vôli vyvrheľkou, no aj hrdinkou.

Pôvodný názov: Flawed (Feiwel and Friends, 2016)
Žáner: Sci-fi
Hodnotenie na Goodreads: 4.09/5

Cecelia Ahern sa ako autorka zviditeľnila hlavne vďaka svojim romantickým knihám ako sú napríklad P. S. Milujem ťa či S láskou Rosie. Kniha Chybná je autorkin Young Adult debut a keď vyšiel, spôsobil celkom veľký rozruch! Aj napriek tomu, že sa Cecelia Ahern dystópii či fantasy nevenovala, dokázala napísať a vytvoriť naozaj jedinečný a pútavý svet, ktorý vás veľmi ľahko vtiahne do deja!

Problém väčšiny dystopických kníh je ten, že ich hlavná zápletka je buď úplne predvídateľná od samého začiatku, alebo sa stane, že ste sa s ňou už stretli v inej knihe. Chybná sa snaží týmto cestičkám vyhnúť, no veľmi dobre sa jej to nedarí. Vyvrheli spoločnosti tú už boli niekoľkokrát a preto mala Cecelia Ahern o to ťažšiu prácu čitateľa skutočne zaujať. Začiatok knihy ma nijak nenadchol, mala som pocit, že som ho už niekde čítala a po celý čas mi bolo jasné, čo sa s hlavnou hrdinkou stane. Zaujímavé bolo, že sa to autorka ani nesnažila skrývať a po zvyšok knihy sa skôr venovala tomu, ako sa hlavná hrdinka potom, čo bola označená ako Chybná začleňuje do spoločnosti. Práve tomu sa často v iných dystopických knihách nevenuje dosť priestoru. Najviac z celého deja ma zaujala druhá tretina, všetko po tom, ako sa z Celestine stane Chybná, čo nám vlastne bolo prezradené už v anotácii. Ďalšou super vecou bolo množstvo romantických scén. V tejto knihe sme sa nedočkali žiadnych nezmyselných tínedžerských zaľúbení, ktoré by vznikli úplnou náhodou a popravde mi romantika v knihe ani nechýbala!

Celestine je úplne typická tínedžerka akú by ste v dystopickej knihe čakali. Čo ju robí trochu odlišnou je fakt, že sa netúži zúčastňovať žiadnych politických kampaní, proste len chce žiť úplne normálny život: dokončiť strednú, ísť na vysokú, vydať sa a prežiť svoju dospelosť s rodinou. V knihách ako Divergencia či Hry o život sa hlavná hrdinka stáva tvárou rebélie dobrovoľne, Celestine sa tomu práve snaží vyhnúť. Podľa mňa to bolo realistickejšie zobrazenie 17-ročného dievčaťa ako v spomínaných knihách. Okrem Celestine sa v príbehu často vyskytuje jej rodina, matka, otec, sestra, dedko a občas aj malý brat. Je skvelé, že autorka do deja zahrnula aj ich a my tak máme možnosť vidieť ako sa vysporiadajú so Celestininým novým statusom jeden po druhom. Rodina je pre každého veľmi dôležitá a v YA literatúre sa na ňu občas zabúda. Trochu ma mrzí, že jedna z najzaujímavejších a zároveň najtajomnejších postáv, Carrick, nedostal veľa priestoru. Bolo by fajn sa o ňom dozvedieť niečo viac ale predpokladám, že autorka to tak zamýšľa urobiť v druhom diely tejto série.

Prekvapivým záporákom v tejto knihe je na prvý pohľad úplne normálny a zároveň dobrý človek. Celestine sa naozaj snaží pomôcť no my neskôr zisťujeme, že za tým sú jeho zištné dôvody. Skutčnosťou je, že kniha Chybná by sa mohla odohrať aj v našom svete. Skupina ľudí určí čo je správne, ako sa všetci majú chovať, čo hovoriť... A tým pár nesúhlasným jedincom zničí život tak, aby sa s nimi už nikto nechcel ani len rozprávať. Neznie vám to povedome? Na dystopických knihách niekedy býva až strašidelné, ako dokážu predvídať/odhadnúť budúcnosť a Chybná nie je výnimkou!

Cecelia Ahern zvládla úlohu YA spisovateľky naozaj skvele, o čom svedčia aj výborné recenzie na túto knihu. Chybná sa nesnaží priniesť ten najoriginálnejší svet či zápletku, skôr poukazuje na slobodu slova, utláčanie spoločnosti, diktatúru a nevinnosť detského života. Kniha vás neprivedie k slzám ani sa nebudete každú chvíľu smiať, ale určite vás prinúti zamyslieť sa nad spoločnosťou, v ktorej žijeme a to, kam náš svet bude smerovať, ak nič neurobíme. Nátlak jednej politickej strany je predsa známy všetkým, kniha Chybná ho dokonale vystihuje a zhrňuje.

Tempo: 7/10
Príbeh: 8/10
Postavy:  7/10