RECENZIA | Struny času - Madeline L'Engle

by - 17:45

Meg Murryová je obyčajná tínedžerka s nízkym sebavedomím a túžbou zapadnúť. Je dcérou svetoznámeho fyzika a je rovnako inteligentná a talentovaná ako jej mladší brat Charles Wallace. Všetko sa pokazí, keď ich otec zmizne za záhadných okolností, čo jej matke zlomí srdce. Zdrvenú Meg a jej kamaráta Calvina predstaví jej brat trom záhadným nebeským bytostiam, ktoré pricestovali na Zem, aby zachránili pána Murryho. Spoločne sa vydávajú na neuveriteľnú dobrodružnú cestu naprieč časom i priestorom, objavujú svety za hranicami našej fantázie, kde musia čeliť mocnému zlu. Meg sa môže domov vrátiť až po tom, čo porazí temnotu vo vlastnom srdci a objaví silu na boj s temnotou, ktorá postupne zahaľuje celý vesmír.

Pôvodný názov: A Wrinkle In Time (Farrar, Straus and Giroux, 1962)

Žáner: Sci-fi

Hodnotenie na Goodreads: 4.04/5

V dnešnej dobe majú mladší čitatelia na výber z tisícok rôznych kníh, žánrov a autorov. Nie vždy to bolo tak. Našťastie ľudia, ako je Madeline L‘Engle, posunuli detskú literatúru o veľký kus dopredu. Práve táto autorka sa nebála byť inou, originálnou a svoje nápady sa rozhodla zdieľať so zvyškom sveta. O jej obrovskom úspechu svedčí aj to, že o necelý mesiac sa do kín dostáva film práve na motívy jej najznámejšej knihy.

Struny času sú takmer vo všetkých smeroch knihou pre deti, či mladších tínedžrov. Dej sa odohráva v Amerike, kde hlavná hrdinka Meg žije so svojou rodinou a chodí do školy. Práve tam zažíva najväčšie trápenia, lebo sa na učenie nedokáže sústrediť tak ako jej spolužiaci a veľmi ľahko sa nechá vyprovokovať k bitke. Meg sa však stále len snaží brániť svojich bratov a otca, ktorý pred rokom odišiel a jeho rodina nevie kde sa práve nachádza. Meg tak dáva najavo ako veľmi si vážiľúbi svoju rodinu, aj keď je možno odlišná od bežných rodín. Tento motív sprevádza príbeh po celý čas.

Meg je ako detská hlavná hrdinka úplne dokonalá. Je milá, zábavná, odvážna no aj veľmi múdra. Aj napriek tomu, že je odlišná od svojich rovesníkov sa nebojí prejaviť svoj názor a statočne bojuje za to, čomu verí. K rodičom chová veľkú úctu a rozumie si aj s mladšími bratmi. Obzvlášť hlboký je jej vzťah s najmladším súrodencom, Charlesom Wallacom, ktorého sa snaží chrániť a pomáhať ako správna staršia sestra. To, že je Meg múdra svojim spôsobom je hneď jasné, no jej okolie (až na rodinu) ju tak nevníma a považuje ju za čudnú. Autorka takto bojuje proti stereotypom a poukazuje na to, že známky v škole nemusia hneď svedčiť o inteligencii.

Veľmi zaujímavou postavou je Charles Wallace, génius v tele malého chlapca. Autorka ho vykreslila ako nesmierne múdreho na svoj vek, a tak Charles rozumie vesmíru, cestovaniu v čase či iným fyzikálnym zákonom. Ako postava je nesmierne zábavný originálny, no mne chvíľami prekážalo, čo všetko až vedel. Na 5-ročného chlapca toho bolo nesmierne veľa a uberalo to príbehu na pravdivosti či reálnosti. Možno je v nasledujúcich knihách nejako objasnená jeho povaha, no v tomto diele to bol pre mňa rušivý prvok.

Ďalšou zbytočnou vecou bol náznak romániku medzi Meg a jej spolužiakom Calvinom. Meg bola v knihe dosť mladá, mala veľa svojich problémov a tak určite nepotrebovala romantickú záleptku, ktorá by sa do toho všetkého primiešala. Calvin bol sám o sebe sympatický a určite príbehu prospel, ale úplne by mi stačilo priateľstvo medzi týmito postavami. Do detskej knihy sa mi to proste nehodilo.

Väčšinou si nevšímam ako je kniha preložená, no pri tejto mi nedá než na to upozorniť. Prelúskať sa cez túto knihu plnú slovných hračiek a rôznych narážok muselo byť pomerne ťažké, a podľa mňa prekladatelia urobili naozaj dobrú prácu. Príbeh ostal zábavný a ľahko čitateľný bez toho, aby vyznel sarkasticky či príliš detinsky. Madeline L'Engle ho taktiež napísala celkom kvalitne. Oceňujem dĺžku knihy, ktorá bola naozaj od prvej do poslednej strany nabitá dobrodružnými či vtipnými scénami, pri ktorých sa mladší čitateľ určite nebude nudiť.

Ak by som si túto knihu prečítala pred 5 rokmi, určite by som z nej bola viac než nadšená a dala by som jej plné hodnotenie, no v tomto veku pre mňa príbeh nebol až taký pútavý ako majú napríklad young adult sci-fi knihy.Avšak mladším čitateľom knihu vrelo odporúčam a som veľmi zvedáva na film!

Tempo: 10/10
Postavy:  6/10