RECENZIA | Lenka Hlinková - Ženský algoritmus

by - 18:24

Prvá slovenská kniha s ambicióznym cieľom dostať do IT viac žien a podporiť súčasné ajťáčky rozbíja predsudky o ženách v spojení s technológiami. Motivuje k hľadaniu naplnenia v práci, ponúka množstvo inšpiratívnych príbehov a praktických rád, ako sa do technologického sveta dostať aj bez vysokej školy, ako v ňom napriek špecifickým nástrahám prežiť a ako sa v tomto (zatiaľ) mužskom svete presadiť.

Žáner: Motivačná literatúra

Literatúra faktu, obzvlášť motivačná literatúra nie je mojou šálkou kávy. Len veľmi zriedka nájdem knihu, ktorá by ma po obsahovej stránke zaujala natoľko, žeby som si ju naozaj prečítala. Keď mi však bola ponúknutá kniha Ženský algoritmus (ktorá je mimochodom jedinou slovenskou motivačnou knihou pre dievčatá pracujúce v IT) moja zvedavosť prevládla a ja som sa s malými obavami rozhodla jej dať šancu. Motivačnú knihu som ešte nikdy predtým nečítala a tak som si nebola istá, do čoho sa to vlastne púšťam. Bála som sa, že bude plná otrepaných citátov a že sa ma autorka bude za každú cenu snažiť presvedčiť, aby som išla pracovať do IT. Moje obavy sa našťastie nenaplnili a po prečítaní sa ku knihe môžem vyjadriť len kladne.

Ako už možno viete, tento školský rok maturujem a od septembra sa chystám nastúpiť na vysokú školu. Čaká ma odbor Aplikovaná informatika, na ktorý sa naozaj teším. Práve to, že ma informatika baví bol jedným z dôvodov, prečo som sa rozhodla Ženský algoritmus si naozaj prečítať; zaujímalo ma, ako dnešnú situáciu a pracovný trh vidí niekto, kto v tejto oblasti aj pracuje a kto sa v nej vyzná. A poviem vám, že autorka Lenka Hlinková v nej má naozaj výborný prehľad. V knihe je množstvo faktov, údajov, tabuliek a čísel, ktoré sú veľmi prehľadné a ktorých údaje ma naozaj zaskočili. Všetky fakty si autorka poctivo našla, zozbierala a naštudovala, takže bolo vidieť, že sú aktuálne a že sa v nich vyzná. Ešte sú naviac naozaj prekvapivé až zarážajúce a dá sa povedať, že mi trochu otvorili oči.

Veľkou výhodou tejto knihy je fakt, že aj keď je pôvodne určená pre ženy informatičky, vôbec vás nemusí baviť informatika a technika aby ste si z tejto knihy niečo odniesli. Autorka okrem jej zážitkov a skúseností z práce či rôznych štatistík ponúka veľmi veľa rád do budúceho zamestnania, štúdia či života, ktoré sa hodia do každej oblasti, nielen tej IT. Kniha taktiež nie je obmedzená vekom, ja som si ako študentka odniesla veľa nových typov a som si istá, že ak o pár rokov pôjdem na pracovný pohovor ku knihe sa určite vrátim a znovu si prečítam Lenkine rady. Ak ste muž, knihy sa taktiež nemusíte obávať. Autorkine názory a postoj k rovnoprávnosti oboch pohlaví sú v tomto prípade tak akurát. Hovorí o tom, že ženy sú v istých oblastiach podceňované a znevýhodnené, no na druhú stranu z nich nerobí chudinky, ktorým muži len krivdia. Podnecuje ženy, aby sa za svoje práva postavili, aby vedeli povedať Nie To stačí, ale chápe, že nie vždy to je jednoduché. Práve takýto postoj si najviac vážim, hlavne v dnešnej dobe keď ženy obviní chlapa zo sexizmu lebo jej podržal dvere.

Čo sa týka IT kapitol, veľmi sa mi páčili prehľadne spracované pracovné miesta a vo všeobecnosti celý proces ako výroba nejakého produktu v takýchto firmách funguje. Je skvelé, že autorka ponúkla toľko vlastných skúseností a obrátila sa aj na iné kolegyne. My tak máme možnosť porovnať ako to funguje vo veľkej londýnskej firme no aj nejakej menšej, slovenskej. Taktiež nazeráme do rôznych pracovných pozícii.

Som nesmierne rada, že v dnešnej dobe vychádzajú aj také knihy a pevne verím, že práve Ženský algoritmus osloví nielen moje rovesníčky a rovesníkov, ale že sa dostane aj ku iným generáciám. V knihe si každý nájde niečo pre seba, či už to sú prekvapivé fakty zo spoločnosti, možnosti práce v IT, rady, ako správne zvládnuť pohovor no ale aj to, ako sa ženám pracuje v kolektívoch, kde pracujú prevažne muži. Bola by som nesmierne rada, ak by Lenka (alebo aj niekto iný) ešte v budúcnosti napísal ďalšiu podobne

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.