Strašidelne dobré odporúčania

by - 17:24

Blíži sa náš milovaný Halloween...ktorý sa na Slovensku až tak neoslavuje. Môžeme síce vidieť rôzne ozdoby v obchodoch a chodia nám pozvánky na samé strašidelné párty, no ja mám pocit, že Slováci si tento sviatok nikdy úplne neprisvoja. Ak ste však naladený v Halloweenskej nálade a neviete, čo s tým, práve pre vás je tu tento článok. Dnes vám prinášam mix autorov a útvarov, ktoré majú spoločnú jednu vec - sú strašidelne dobré!

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej – Ransom Riggs

Začnem asi najznámejšou strašidelnou knihou pre mládež, aspoň v posledných rokoch. Cela trilógia vyšla aj na Slovensku a určite bude preložený aj najnovší diel. Táto séria je jedinečná v svojom spracovaní. Už na obálke môžete vidieť historickú fotografiu, ktorá je akási zvláštna. Táto atmosféra sa nesie celou knihou, rovnako ako tieto fotky. Príbeh sleduje skupinu detí s jedinečnými schopnosťami. Niekomu by mohli pripomínať X-Menov či iných super hrdinov, akurát v koži detí. Navyše je v knihe cestovanie v čase a úžasné vzťahy. Slečna Peregrinová bola jednoznačne  kniha, pri ktorej som mala zimomriavky. Dej je skvelo a hrôzostrašne opísaný a prináša aj  dejové zvraty, ktoré čakať určite nebudete! Jeseň a Halloween je skvelá príležitosť siahnuť po tejto sérii.



The Haunting of Hill House – Shirley Jackson

V literatúre existuje veľmi veľa hororových klasík a my sa pozrieme na jednu z nich. Haunting of Hill House som vybrala aj pre to, že nedávno začal vychádzať seriál inšpirovaný touto knihou. Príbeh prvýkrát vyšiel už v roku 1959 a na tú dobu bol naozaj strašidelný. Dej je jasný už z názvu, týka sa domu Hill House, v ktorom straší. Príbeh teda nepriniesol nijaké veľké prekvapenia (okrem konca), ale určite ma skvelú hororovú atmosféru. Jednotlivé scény, kedy v dome strašilo som musela čítať počas dňa. Aj keby neboli také strašidelné, boli dokonale napísané a znovu mi priniesli zimomriavky! Ak  hľadáte nejakú serióznejšiu knihu na tento „sviatok“, odporúčam práve tento kúsok!




Horory na dobrú noc – Anthony Horowitz

Ako hororové príbehy neskutočne dobre fungujú poviedky. Autor sa nemusí zaoberať postavami a mnohými zápletkami, často krát mu stačí len dobrý nápad. Anthony Horowitz ich zozbieral na niekoľko kníh. Horory na dobrú noc som čítala veľmi dávno a bola to moja prvá kniha v tomto žánri. Hororové poviedky mi prišli ako skvelý nápad a tie od Horowitza boli navyše každá úplne iná! V niektorých sa jednalo o úplne bežný deň obyčajného človeka, v ktorom nechýbal prekvapivý a samozrejme strašidelný záver. Mnohé poviedky si pamätám do dnes a občas sa k nim aj vraciam. Sú napísané skvele a vôbec nie sú zamerané len na mladých čitateľov. Nenechajte sa odradiť dátumom vydania či nevydarenou obálkou, ak sa chcete  báť, Horowitz vám nočné mory prinesie veľmi rád.


 
Žihadlá – Guillermo del Toro, Chuck Hogan

Ďalšia kniha, teda séria, o ktorej sa v knižnom svete veľa nehovorí. Guillermo del Toro vám je určite známy, keďže tento rok sa stal držiteľom ďalšieho Oscara, no vedeli ste, že aj autorom a spoluautorom niekoľkých kníh? Knihy zo série Upírska trilógia sa ani veľmi neradia k hororom, no úvodná scéna v Žihadlách predstavuje asi to najstrašidelnejšie, čo som kedy čítala. Del Toro a Hogan predstavujú iných upírov, než na akých sme zvyknutí z tínedžerských seriálov a filmov, no títo už nepôsobia tak romanticky. Zvyšok knihy už nabieha skôr na akčnú stránku než tú hororovú, no v príbehu bolo dostatok momentov, pre ktoré som sa rozhodla Žihadlá zaradiť do tohto článku. Ak by vás nelákali knihy, je tu aj rovnomenný seriál (v angličtine The Strain), ktorý už beží niekoľko sérii.


 
 
The Language of Thorns – Leigh Bardugo

To, že poviedky vedia poriadne vystrašiť dokazuje aj táto zbierka z Grišaverza od Leigh Bardugo. Aj keď sa nejedná o vyslovene hororové poviedky, tí, ktorí ich čítali so mnou budú súhlasiť keď poviem, že zimomriavky naháňali po celý čas. Aj väčšina klasických rozprávok, ktoré sme počúvali v detstve má celkom drastický koniec či hororový nádych, no ku nám sa väčšinou dostali už len ,,light“ verzie, v ktorých nebolo toľko krvi a v ktorých boli hlavne šťastné konce. Leigh Bardugo sa vracia k tým tradičným verziám, v ktorých nechýba strach, prekvapenia a aj pochybní hrdinovia. Navyše všetky poviedky dopĺňa jedinečná tajomná atmosféra, ktorú vie naladiť len Bardugo. Jednoducho skvelá voľba na jeseň.



 
Through the Woods – Emily Carroll

Jeden by povedal, že strašidelné poviedky stratia svoje čaro, keď k nim máte aj ilustrácie a vaša fantázia už nemusí toľko pracovať. Emily Carroll vás veľmi ľahko presvedčí, že to vôbec nemusí byť tak. V Through the Woods sú ilustrácie jednoduché a práve v tom je ich čaro. Text k jednotlivým obrázkom je taktiež pomerne krátky, autorka tak dokáže vyvinúť strašidelný atmosféru na minimálnom priestore. Navyše je každá poviedka zasadená v inom čase a priestore, nemusíte sa báť, že by ste sa začali nudiť. Komiksy sú vždy dobrou voľbou, ak chcete niečo prečítať rýchlo. Through The Woods vás navyše okamžite vtiahne do deja a pustí, až keď budete mať husiu kožu po celom tele. Túto zbierku si tento mesiac určite prečítam aj ja!



 
The Hazel Wood – Melissa Albert

Strašidelné lesy sú očividne veľmi populárnou témou, keďže sa tu vyskytujú znovu. Kniha The Hazel Wood vyšla pred nedávnom aj v českom jazyku. Začiatok príbehu je síce tajomný, ale pripomína úplne bežnú YA knihu. Keď sa hlavná postava dostane do „začarovaného“ lesa, vtedy sa začne hororová časť príbehu. Postavy ako z filmov Tima Burtona, krv, mrazivá atmosféra, jednoducho všetko, čo by ste od hororového príbehu pre tínedžerov čakali. Neminie vás ani prekvapivý záver. Kniha je navyše stand-alone a autorka oznámila, že plánuje vydať samostatnú knihu rozprávok, ktoré sa v The Hazel Wood spomínajú. Aj to bude určite rovnako strašidelné čítanie. 



  

Coraline – Neil Gaiman

Do tohto článku by sa hodila nejedna kniha od Neila Gaimana, ja som sa rozhodla pre snáď tú najdesivejšiu – rozprávku Coraline. V úvode výtlačku, ktorý mám doma ja Gaiman rozpráva, že tento príbeh napísal pre svoju dcéru. Keď vyrastal on sám zbožňoval strašidelné príbehy a myslí si, že trocha strachu je pre deti úplne v poriadku. Aj ja v detstve mala najradšej creepy a strašidelné príbehy (mojim najobľúbenejším režisérom je dodnes Tim Burton, myslím, že to svedčí o veľa) a samotný film Coraline som videla nespočetne veľa krát. Coraline je už klasika a je to určite jeden z najoriginálnejších príbehov, aké som kedy čítala. Ak by vás nezaujímala kniha, máte ešte k dispozícii rovnomenný film.

You May Also Like

0 komentárov