Keď sa nám nechce čítať...

by - 11:00




Stretli sme sa s tým už všetci. Máme chvíľu voľného času, na poličke kopu neprečítaných kníh a v hlave nápad, že teraz je presne ten správny čas na čítanie. Avšak zrazu ani jedna z tých desiatok kníh nevyzerá lákavo. U každej hrozí, že bude nudná, alebo príliš dlhá, alebo klišé... Na nič jednoducho nemáme chuť. Ani najnovšie pokračovanie obľúbenej série v nás nevzbudí tú iskru nadšenia pre čítanie. V angličtine pre to existuje pomenovanie reading slump – čítacia kríza. Dnes sa s vami podelím o zopár tipov čo robiť, keď sa skutočne ocitneme v čítacej kríze ale aj napriek tomu chcem ďalej čítať!

Mne osobne sa to stáva keď dočítam knihu, na ktorú som sa naozaj dlho tešila alebo ktorá má prekvapila a nevedela som ju pustiť z ruky. Skrátka niečo, čo bolo úplne skvelé. Laťka je v tomto prípade nasadená vysoko a žiadna z mojich ostatných kníh sa ani len nepribližuje tomu, čo som práve dočítala. V tom prípade väčšinou siahnem po knihe, ktorú som už v minulosti raz čítala a ktorá sa mi páčila, či dokonca patrí k mojim obľúbeným. Jednoducho niečo, čo ma neprekvapí no ani nesklame. Naposledy som sa tak vrátila k sérii Upírska akadémia, ktorú mám prečítanú niekoľkokrát a o ktorej viem, že ma bude baviť. Pri takýchto knihách sa výborne uvoľním a zrelaxujem a nadchnem do ďalšieho čítania.

Ak nemám náladu na knihy, ktoré som už čítala, siahnem po niečom, o čom som si na 99% istá, že ma bude baviť. Ide o knihy, ktoré sú často predvídateľné a ničím výnimočným neprekvapia, no sú ľahké na čítanie a skvelo zabavia. Ja si najčastejšie vyberám YA fantasy, keďže to je žáner, ktorý čítam najčastejšie a najradšej. Ku ľahším fantasy knihám pre mňa patrí napríklad séria Griša, Four Dead Queens alebo Prvá veterná čarodejka, ktorú som čítala nedávno.


 
Ďalším tipom sú knihy v netradičnom formáte. Zaradila by som sem napríklad komiksy, ktoré sa čítajú ľahšie keďže obsahujú aj ilustrácie. Navyše taký komiks prečítate celkom rýchlo a máte dobrý pocit z toho, že ste dočítali celú knihu. Taktiež odporúčam zbierky poviedok. Jednotlivé poviedky môžu reprezentovať menšie ciele a motivovať vás ku pokračovaniu. Ďalším tipom sú série ako Akty Illuminae, kde obsah knihy nie je len čistý text ale aj rôzne mapy, obrázky, chatové správy a podobne.

Moja finálna rada je asi najdôležitejšia – nenúťte sa do čítania. Kľudne si dajte pauzu, venujte sa niečomu inému a chuť na knihy sa časom vráti sama. Kríza raz stretne každého knihomoľa, možno aj  v čase kedy vám to nebude vyhovovať. Netreba to však siliť a kríza prejde určite aj sama!



You May Also Like

1 komentárov

  1. Súhlas, tiež zvyčajne siahnem po inom formáte alebo chvíľu nečítam, veď nám tie knihy neutečú.:)

    OdpovedaťOdstrániť