RECENZIA | Maggie Stiefvater - Krvavé preteky

by - 11:18

Napínavý, jesennou mágiou presiaknutý román od Maggie Stiefvater, ktorá si získala verných fanúšikov po celom svete vďaka sérii Havraní chlapci. Každý november sa pod útesmi Skarmouthu odohrávajú krvavé preteky, počas ktorých sa jazdci pokúšajú udržať na divokých vodných koňoch. Každý rok sa zídu šialene odvážni, aby jazdou na ich chrbtoch riskovali životy. Niektorí sa ženú za víťazstvom, ďalších láka nebezpečenstvo. Devätnásťročný Sean Kendrick preteká, aby opäť zvíťazil. Kit Connollyová sa nikdy nemala v pláne zúčastniť, no osud jej nedal na výber, a tak sa do súťaže prihlási – ako prvé dievča v histórii brutálnych pretekov. Len jeden z nich však môže byť prvý v cieli. A len vtedy, ak prežije.

Pôvodný názov: The Scorpio Races (Scholastic Press, 2011)
Žáner: Magický realizmus
Hodnotenie na Goodreads: 4.09/5

Magický realizmus nie je žáner, ktorý by vyhľadávalo veľa ľudí, obzvlášť tínedžerov. Aj napriek tomu patrí autorka Maggie Stiefvater k najúspešnejším YA autorom. Veľký obdiv si získala svojou sériou Havraní cyklus, ktorý sa ujal aj na Slovensku. Tento rok na Slovensku vyšla aj jej stand-alone kniha Krvavé preteky. Originál je už skoro 10 rokov starý, no stále patrí medzi klasiku v oblasti YA magického realizmu a získava nových fanúšikov deň čo deň.

Dej sa odohráva na malom ostrove, ktorý je výnimočný pre svoje preteky zvané V znamení škorpióna, o ktorých sa točí celý príbeh. Táto súťaž má obrovskú tradíciu a každoročne prinesie na ostrov tisíce návštevníkov. Tento ročník je však iný, pretože pretekať sa rozhodne aj hlavná hrdinka Kit, ktorá sa takto snaží zachrániť svoju rodinu. Robí veľmi odvážny krok a stáva sa prvou ženou, ktorá kedy súťažila. Počas celého príbehu vidno jej odhodlanie a trpezlivosť keď sa ju všetci snažia odhovoriť a zosmiešňujú ju kvôli tomu, že je žena. Okrem toho Kit trápia rodinné problémy, keďže sa stará o domácnosť a spolu so svojimi dvoma bratmi sa snaží zarobiť dosť na prežitie. Ich vzťah je naozaj nádherné napísaný a vyvíjaný celú knihu. V každej scéne je vidieť lásku, ktorú k sebe chovajú no zároveň slobodu a voľnosť, ktorú každý z nich potrebuje.

Protikladom Kit je Sean, mladý pretekár, ktorý už vyhral a očakáva sa od neho, že sa mu to podarí znovu. V stávke je však tento krát viac, pretože výhra pretekov môže priniesť slobodu pre jeho milovaného koňa. Sean je v mnohom podobný Kit, obaja sú tichí a uzavretí, nerobia si nič z toho, čo sa o nich hovorí a sú taktiež nesmierne odhodlaní. O Seanovi sa rýchlo dozvedáme, že nemal ľahký život, no aj tak si zachoval súcit a empatiu pre iných. Tvrdo pracuje no na nič sa nesťažuje. Kone a hlavne jazdenie sa stane jeho jedinou záľubou, pri ktorej sa cíti skutočne uvoľnený. V tomto prináša príbeh zaujímavý paradox – pretekanie na morských koňoch je pre všetkých skutočne nebezpečný a adrenalínový šport, no pre Seana predstavuje slobodu.

Miernym prekvapením je vzťah, ktorý si spolu s Kit vybudujú. Obidvaja sú vo svojich pocitoch neistí a boja sa urobiť prvý krok. Dej je natoľko sústredený na kone a samotné preteky, že ma prekvapila romantická zápletka. Bola však veľmi pomaly budovaná a nepôsobila tak vôbec nasilu. Ako je u Stiefvater zvykom, postavy si skôr vytvoria citové puto než by šlo o čisto fyzickú príťažlivosť a ich vzťah takto naberá inú hodnotu.

Samotný svet, v ktorom sa príbeh odohráva je rovnako fascinujúci ako ten z Havranieho cyklu. Maličký ostrov, ktorý na prvý pohľad vyzerá naozaj obyčajne no v skutočnosti ukrýva morských koní, ktorých sa väčšina ľudí skutočne bojí. Realizmus je v tejto knihe skutočne silný, Stiefvater skvelo vytvorila celú ostrovnú komunitu, históriu pretekov a samotnú mytológiu ohľadom koní. Vďaka tomu ostrov skutočne pôsobí ako reálne miesto.

Aj keď magický realizmus zďaleka nie je pre každého, v Krvavých pretekoch je čitateľovi podávaný veľmi jemne. Kniha sa tak číta príjemne, postavy sú vierohodné a dokáže sa s nimi stotožniť takmer každý. Príbeh je navyše ukončený bez zbytočných cliff-hangerov. Krvavé preteky sú preto knihou, ku ktorej sa určite ešte niekedy rada vrátim.

Tempo: 7/10
Postavy: 9/10

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.