RECENZIA | Sarah Lyu - Najlepšie lži

by - 9:00

Remy bola kedysi šťastná. Mala super frajera Jacka a tú naj kamošku, Elise, pre ktorú by spravila všetko na svete. Jack však zomrel. Zastrelili ho. A Elise je tá, čo stlačila spúšť. Šlo o sebaobranu? Alebo o niečo temnejšie, skryté hlbšie, než si Remy kedy dokázala predstaviť? Polícia hľadá odpovede a Remy sa čoraz viac ponára do vlastných spomienok, hľadá aspoň útržok pravdy, ktorá by mohla Elise, jej spriaznenú dušu, zachrániť. Aspoň kúsok pravdy v pavučine lží, ktoré zamorili to, čo sa spočiatku zdalo ako začiatok jedného krásneho priateľstva.

Pôvodný názov: The Best Lies (Simon Pulse, 2019)
Hodnotenie na Goodreads: 3.38/5

Mysteriózne knihy pre mladých sa v posledných rokoch dostali výrazne do popredia a stali sa veľmi vyhľadávaným žánrom. Prinášajú mix každodenného života, záhad a napätie, čo je pre mnohých ideálna kombinácia. Do tejto kategórie spadajú aj Najlepšie lži, debut autorky Sarah Lyu. Dokázala však tento pomer správne odhadnúť?

Dej Najlepších lží je rozdelený na 2 časové línie: súčasnosť, čiže všetko čo sa deje po samotnej vražde a minulosť, ktorá sleduje vzťah hlavnej hrdinky Remy a jej kamarátky Elise od momentu, kedy sa zoznámili až po tragický večer. Kniha sa začína a aj končí rovnakou scénou, čím vytvára celkom zaujímavý kruh. Samotný príbeh je veľmi silno sústredený na priateľstvo dvoch dievčat a to, ako ich obe zmenilo. Väčšina scén predstavuje rôzne bláznovstva, ktoré spolu robia a vykresľuje obe postavy ako rebelujúce tínedžerky. Neskôr sa z nich stanú Elisine žartíky, pre ktoré sa neraz dostanú do problému a ktoré predstavujú jeden z motívov knihy. V tomto momente prvýkrát vidíme, že tento vzťah nie je úplne neškodný a že Elise zvádza Remy na cestičku výtržníctva. Bohužiaľ v knihe nie je veľa napínavejších scén, ktoré by trochu zrýchlili dej. Aj napriek tomu, že ide o triler mi tu rozhodne chýbala správna atmosféra, ktorú mám v podobných knihách rada. Naopak sa mi páčili scény, ktoré boli osobnejšie a dievčatá v nich hovorili o rodinných problémoch. Tématika sa dokonca zľahka dotkla aj psychických chorôb. Za mňa by kniha fungovala lepšie ako contemporary. Rôzne Elisine žartíky mi prišli len ako nútený spôsob priniesť do príbehu napätie.

Veľkým zvratom je moment, kedy do deja vstupuje Jack. S Remy sa do seba veľmi rýchlo zamilujú, čo sa úplne nepáči Elise. Ich vzťah je hlavným dôvodom prečo sa dievčatá začnú hádať. V Elise sa začnú prejavovať majetnícke sklony a je vidieť, že chce Remy len pre seba. Sarah Lyu dokázala naozaj dobre ukázať toxické priateľstvo, z ktorého nevie ani jedna strana odísť. Aj keď si Remy uvedomuje, ako zle sa ku nej Elise chová, nedokáže jej povedať nie. Jack predstavuje druhú stranu mince, snaží sa Remy presvedčiť, že musí žiť vlastný život a nesmie sa nechať Elise ovládať. Obidve postavy sa o Remy naťahujú, čo v nej vyvoláva veľký stres. Napätie, ktoré v Remy vrie je naozaj veľmi dobre znázornené. Okrem týchto postáv sa v príbehu veľa hovorí o rodine Remy, s ktorou nevychádza najlepšie. Jej rodičia sa neustále hádajú a smerujú k rozvodu, no na verejnosti sa snažia udržať obrázok dokonalej rodinky. Ani jej brat jej veľmi nepomáha a z knihy sa o ňom dozvedáme len pomerne málo. Dokonca slúži ako ďalší dôvod na hádku medzi Remy a Elise
.
Najlepšie lži sa čítajú veľmi ľahko aj napriek tomu, že knihe chýba akési väčšie napätie, ktoré by u mystery príbehu malo byť. Prináša zaujímavé postavy s ešte zaujímavejšími vzťahmi, upozorňuje na toxické priateľstvá a celkovo dokáže pobaviť. Svoj debut autorka Sarah Lyu zvládla naozaj dobre, avšak v porovnaní s inými trilermi a mysterióznymi knihami však zaostáva a nedokáže v tomto smere navodiť tú správnu atmosféru.

Tempo: 5/10
Postavy:  7/10