RECENZIA | Sona Charaipotra, Dhonielle Clayton - Tiny Pretty Things

by - 16:44

Na prestížnom konzervatóriu v New Yorku sa stretávajú tri mladučké baletky Gigi, Bette a June. Každá si so sebou nesie svoj príbeh, každá má svoje tajomstvo. Gigi prichádza do školy ako nováčik. Pochádza z Kalifornie a tancuje, pretože ju to baví. Keďže je však úspešnejšia ako ostatné dievčatá, okamžite je všetkým tŕňom v oku. Bette by sa rada vyrovnala svojej staršej sestre - primabaleríne. Vnútorný tlak ju núti robiť veci, ktoré sú často za hranou. Perfekcionistka June zas dostala od svojej matky ultimátum - buď dostane hlavnú rolu, alebo zo školy odíde. Budúce baletky sú na prvý pohľad jemné a milé. No v prostredí, kde sa o jednu rolu na javisku uchádzajú desiatky tanečníc, to neplatí. Konkurencia je obrovská a každá z dievčin musí veľmi rýchlo ukázať, že práve ona má všetky predpoklady na to, aby sa stala primabalerínou. Práve ona je tá pravá. Baletiek je veľa a primabalerína je len jedna. Niektoré z nich sú pre to schopné spraviť hocičo.

Pôvodný názov: Tiny Pretty Things (HarperTeen, 2015)
Žáner: Contemporary
Hodnotenie na Goodreads: 3.75/5
Moje hodnotenie: 4.5/5

Tínedžeri, tanec a dráma. To sú hlavné lákadlá novej série Tiny Pretty Things od dvojice populárnych autoriek Sona Charaipotra a Dhonielle Clayton. Knihy zožali obrovský úspech nielen v Amerike. Príbehu sa ujal aj Netflix, ktorý podľa neho natočil seriál, ktorý by mal byť dostupný do konca roka. Čím si skutočne zaslúžil príbeh o baletkách takúto popularitu?

Príbeh je rozdelený na kapitoly, ktoré sú stále napísané z pohľadu z jednej z troch hlavných hrdiniek – June, Bette a Gigi, avšak prológ nás vracia do času, kedy s nimi ešte tancovala Cassie. Hneď zo začiatku sme takto vtiahnutý do drámy, ktorá sa tiahne cez celú knihu. Každá z dejových línii troch baletiek sa sústredí na ich osobitné ciele a starosti, no aj tak sú ich životy úzko prepletené, keďže spolu trávia väčšinu voľného času. Spomedzi všetkých postáv autorky určite vybrali tie najrozmanitejšie, nielen čo sa pôvodu týka. Každé z dievčat prežíva balet inak, každú aj niečo iné trápi.

Bette predstavuje hlavnú hviezdu baletného štúdia, ktorá ma spočiatku dokonalý život a všetko, čo by si dievča v jej veku mohlo priať. Jej príbeh je veľmi zameraný na rodinné problémy a vzťahy vo všeobecnosti. Často bojuje s hnevom a motivuje ju žiarlivosť. Spomedzi troch dievčat vyzerá na prvý pohľad najambicióznejšie a najvyspelejšie, počas knihy sa však neskutočne mení a ukazuje mnoho svojich stránok. Taktiež je hlavným zdrojom nezhôd v štúdiu.

Jej rivalkou je Gigi, veľmi skromné a nevinne vyzerajúce dievča. Gigi je v balenej škole najnovšia a je pripravená na vlnu kritiky kvôli farbe jej pleti. Autorky takto okrem iného dokázali do príbehu veľmi šikovne zakomponovať aj otázku rasy  a rasizmu. Gigi je však prekvapená, keď sa jej začne nesmierne dariť a všetko jej začne padať do lona. Aj napriek veľkému tlaku si zachováva svoju milú povahu a dievčenskosť. Príbeh Gigi by bol asi najnudnejší, predsa len v knihe predstavuje obeť a nemá veľa problémov ako iné dievčatá, avšak v poslednej tretine je pre nás pripravený zvrat, ktorý zmení pohľad nielen na Gigi samotnú.

June nie je až tak úzko spojená s Gigi a Bette, jej príbeh je však rovnako zaujímavý. Jej matka ju vychovala sama a vždy po nej chcela, aby dodržiavala kórejské tradície a zvyky, no June nemá ku svojim koreňom tak blízko ako iné dievčatá z Ázie na škole. Aj kvôli tomu je pre nich častým terčom posmechov. Okrem šikany sú kapitoly June sústredené na ďalšiu dôležitú vec – bulímiu. Poruchy príjmu potravy som v young adult knihách za celý život videla asi raz. Je to téma, o ktorej sa skoro vôbec nehovorí a pritom ňou trpí veľmi veľa (nielen) dievčat. Je pre mňa fascinujúce, koľko náročných a dôležitých tém dokázali autorky vtesnať do Tiny Pretty Things a pritom nič z toho nepôsobí nasilu. Všetko je podané s citom a zároveň veľmi realisticky.

Kniha Tiny Pretty Things pre mňa bola obrovským prekvapením. Čakala som tínedžerský príbeh plný klišé zápletiek, trápnych vzťahov a zbytočnej drámy, no bola som vyvedená z miery snáď v každom aspekte. Postavy boli neskutočne rozmanité, chovali sa vyspelo no zároveň vhodne k ich veku a aj keď niektoré rozhodnutia pôsobili prehnane, vždy boli v príbehu odôvodnené. Atmosféra knihy bolo skutočne temná, čo v kontraste s baletom robilo skvelý dojem. Som unesená, koľko rôznych tém dokázali autorky spomenúť  a som za to neskutočne vďačná. Určite si pozriem aj seriál keď vyjde a už teraz sa teším na pokračovanie knihy!

Kvalita písania: 9/10
Tempo: 9/10
Príbeh: 8/10