RECENZIA | Toshikazu Kawaguchi - Kým vychladne káva

by - 12:58

Čo by ste povedali na to, keby ste sa mohli vrátiť do minulosti, hoci len na malú chvíľu, kým vám vychladne káva? V jednej malej tokijskej kaviarni pomenovanej podľa známej neapolskej piesne Funiculi Funicula vraj takúto možnosť ponúkajú. Má to však háčik. Môžete sa stretnúť len s ľuďmi, ktorí kaviareň už niekedy navštívili. Nech urobíte čokoľvek, prítomnosť tým nezmeníte. Pri pobyte v minulosti sa nesmiete pohnúť z presne určeného miesta. Váš čas v minulosti sa začína zaliatím kávy a končí sa v okamihu, keď káva vychladne. A to sme zďaleka nevymenovali všetky zo zoznamu čudesných pravidiel... Napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí sa náročnými podmienkami nedajú odradiť a naberú odvahu skúsiť to. Kniha ponúka štyri dojímavé príbehy tých, ktorí cestu v čase podstúpili. Čo všetko im priniesla a ako sa vďaka nej zmenili ich osudy? Milenci je príbeh ženy, ktorá sa rozišla s mužom, za ktorého sa chcela vydať. Manželia je príbeh muža strácajúceho pamäť a jeho manželky, zdravotnej sestry. Sestry je príbeh ženy, ktorá ušla z domu, a jej mladšej sestry, ktorá milovala jedlo. Matka a dcéra je príbeh tehotnej ženy, zamestnankyne kaviarne.

Vydavateľstvo: Lindeni
Anglický názov: Before the Coffee Gets Cold (Picador, 2019)
Rok vydania: 2021
Hodnotenie na Goodreads: 3.87/5

Beletria pre dospelých sa na moju poličku nedostáva veľmi často. Ak tomu však tak je, tituly si vyberám veľmi zodpovedne a musí ma na nich niečo výnimočné zaujať. Po knihe Kým vychladne káva som pokukovala už dlhšie a zvažovala, že si kúpim anglický preklad. Zaujala ma myšlienka cestovania v čase, pri ktorom je potrebné dodržiavať toľko pravidiel a čo všetko postavy s touto možnosťou dokážu. To, že kniha sa dočkala aj nádherného slovenského vydania som brala ako jasné znamenie si rozšíriť obzory a skúsiť niečo (pre mňa) nevšedné od japonského autora.

Milenci
Ako je jasné z obsahu, kniha Kým vychladne káva sa skladá zo štyroch krátkych poviedok. každá z nich sleduje inú dvojicu, ktorej osud je tiež zasiahnutý cestovaním v čase. Prvá poviedka má názov Milenci a hovorí o páre, ktorý sa práve rozišiel. Milenci majú v celej knihe možno najťažšiu úlohu, musia totiž otvoriť celý príbeh, predstaviť veľké množstvo postáv a stihnúť samotný príbeh mladého páru. Veľká časť deja je venovaná práve opisu a vysvetľovaniu cestovania v čase. Dookola sa opakujú a spomínajú pravidlá. Aj keď sú zrejme hlavným motívom knihy, ich neustále opakovanie mi ku koncu trochu liezlo na nervy. Taktiež som mala problém zorientovať sa v postavách, keďže takmer na každej druhej strane bola predstavená nová. Samotný osud milencov bol však veľmi pekné napísaný, ich vzťah priblížili aj flashbacky o ich stretnutí a iných dôležitých momentov. Fumiko bola zaujímavá postava, s ktorou sa aspoň ja v knihách nestretávam veľmi často. Najviac sa mi rozhodne páčil horkosladký koniec.

Manželia
Druhý príbeh v knihe sa veľmi rýchlo stal jedným z najsmutnejších, ktoré som kedy čítala. Sleduje starší pár, ženu zdravotnú sestru a jej manžela, ktorý stráca pamäť. Zlom nastáva v momente, keď nespozná vlastnú ženu. Pamätá si však, že jej napísal list, ktorý jej chcel v minulosti predať. Okrem niekoľko srdcervúcich momentov, tento príbeh hovorí o nádhernom vzťahu dvoch manželov, ktorí sa aj po rokoch stále ľúbia a nevedia si predstaviť život jeden bez druhého. Alzheimer je veľmi zákerná choroba, v poviedke Manželia bola predstavená veľmi realisticky a myslím, že príbeh ľahko dojme každého.

Sestry
Nasledujúci príbeh sa sústredí na dve sestry, ktoré si v minulosti boli blízke, ale práca a povinnosť donútila staršiu sestru vyhýbať sa tej mladšej. Skrýva sa pred ňou, odmieta s ňou hovoriť a prevacia oči nad jej večnými prosbami aby spolu viedli hotel. To všetko až do tragickej udalosti, ktorá zmení život obom. Sestry, rovnako ako Manželia silno hrajú na city a neboja sa do deja priniesť tragédiu a smútok. Hlavnou myšlienkou je však sesterská láska, ktorá za žiadnych okolností nevyprchá. Príbeh sestier mi zo všetkých prišiel asi najrealistickejší a keďže sama mám mladšiu sestru tak sa ma aj najviac dotkol. Páčil sa mi však koniec plný nádeje a lásky.

Matka a dcéra
Posledný príbeh sa od ostatných v niečom veľmi zásadnom líši - namiesto minulosti sa v ňom cestuje do budúcnosti. Jedna z postáv, ktorá pracuje v kaviarni a ktorá čaká dieťa sa rozhodne skúsiť osud a preniesť sa 10 rokov do budúcnosti aby uvidela svoju dcéru. Aj keď ma príbeh Manželia veľmi rýchlo dohnal k slzám, Matka a dcéra bol v mnohom ešte smutnejší. Od začiatku bolo jasné, že nás nečaká žiaden rozprávkový šťastný koniec. Rovnako ako zvyšok aj príbehov aj tento niesol nádhernú myšlienku, ktorá tvorila čerešničku na torte celej knihy. Okrem toho Matka a dcéra uzavrela všetky ostatné príbehy v knihe, ponúkla pohľad na to, čo sa stalo s postavami o niekoľko rokov a navyše priniesla nové pravidlá a zaujímavosti o cestovaní v čase. Bol to naozaj krásny záver!

Kým vychladne káva je dielo, ktoré zobralo častý motív v sci-fi knihách (cestovanie v čase) a zasadilo ho do bežného života. Kniha priniesla 4 nádherné príbehy, všetky v niečom iné a zároveň podobné. Hlavnou myšlienkou bol určite fakt, že nech robíme čokoľvek, minulosť nezmeníme, ale sme strojcami svojej budúcnosti.

Tempo: 10/10
Postavy: 8/10

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Albatros Media.