RECENZIA | Amélie Wen Zhao - Krvavá dedička

V Cyrilskej ríši je mágia považovaná za podradnú a nevítanú. Kto ňou vládne, je zotročený. Nik nesmie zistiť, že korunná princezná Ana ovláda krv v živých bytostiach. Ak sa chce pomstiť za vraždu otca a očistiť svoje meno, potrebuje mocného spojenca. A len jediný človek je dostatočne šialený, aby sa k nej pridal – pán podsvetia Ramson. Aj ten však hľadí najmä na svoje vlastné plány. Podľahne Ana mámeniu temného podsvetia alebo v nej zvíťazí kráľovská krv, ktorá túži po spravodlivosti?

Vydavateľstvo: CooBoo
Pôvodný názov: Blood Heir (Delcatore Press, 2019)
Rok vydania: 2021
Hodnotenie na Goodreads: 3.87/5

Začiatok roka priniesol na poličky prvý diel YA fantasy série Krvavá dedička. Kniha urobila rozruch keď vychádzala prvýkrát v angličtine a rovnako tak zaujal aj jej slovenský preklad. Kniha sľubovala veľa: podobnosť s Vraňou šestkou, inšpiráciu známym príbehom Anastázia a taktiež to, že pripomína staré dobré YA knihy spred pár rokov. Splnil však autorkin debut tieto očakávania?

Dej je aj napriek 400 stránkam veľmi akčný a bez zbytočných naťahovačiek a nekonečných rozhovorov. Začína sa stretnutím hlavnej hrdinky Any s Ramsonom a odtiaľ to je jeden problém za druhým. Ich nečakané spojenie ich zavedie na veľa rôznych miest a okrem rôznych zvratov a tajomstiev tak odkrývame aj históriu a kultúru celej ríše. Tá bola inšpirovaná Ruskom a je jedným z dôvodov, prečo je Krvavá dedička tak často prirovnávaná ku Vranej šestke. World-building bol rozhodne jednou z najlepších častí celej knihy. Samotný dej mi bohužiaľ prišiel veľmi predvídateľný. Jednotlivé zvraty neboli až tak šokujúce a zaujímavé ako by som od fantasy knihy chcela. Čo rozhodne musím vyzdvihnúť je magický systém Krvavej dedičky. Rôzne schopnosti ma nesmierne fascinovali a prišli mi veľmi originálne, zvlášť ta Anina.

Ana je takmer v každom smere priemerná YA hrdinka. Mala tragický osud, je však vyvolená a bojuje o záchranu jej kráľovstva. Jej vlastnosti sú taktiež priemerné a chovanie pomerne predvídateľné. Neprišlo mi, že by niečím viditeľne líšila od ostatných hrdiniek. Páčil sa mi však jej vzťah s Mayou, ktorá si podľa mňa zaslúžila viac priestoru. S Anou uzavrel dohodu Ramson (priznám sa, že mi trošku vadilo, že jeho priezvisko bolo preložené). Na Ramsona som sa veľmi tešila, niekde som ho videla prirovnaného ku Kazovi z Vranej šestky... A ja fakt nerozumiem prečo. Neprišiel mi ani trochu šarmantný a prefíkaný ako Kaz. Rovnako predvídateľný ako Ana, navyše sa mi nepáčilo ako rýchlo sa z neho stal dobrák a ako z ničoho nič prehodnotil svoje priority. S Anou tvorili celkom fajn dvojku, ich spoločné scény som mala radšej ako tie osobitné. Som zvedavá, ako na tom budú v pokračovaní.

Krvavá dedička je jedným slovom priemer. Priemerné postavy, priemerný príbeh, priemerné zvraty... Vyniká však nesmierne zaujímavým magickým systémom a do kariet jej hraje aj nostalgická atmosféra starších YA kníh. Dej sa našťastie uberá rýchlo, prináša príjemné prostredie inšpirované ruskou kultúrou a taktiež niekoľko pomerne dobrých akčnejších scén. Avšak ani to nestačí urobiť z tejto knihy niečo viac a podľa mňa upadá do strednej triedy.

Tempo: 7/10
Postavy: 6/10

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Albatros Media.