RECENZIA | Marián Kubicsko - Dardaria

by - 19:29

Dardaria potrebuje tvoju pomoc! Kráľovstvá padli, keď sa z útrob zeme, z hĺbky morí a z temných mračien vyrojili strašidelní démoni a ich prisluhovači. Vysávajú z krajiny mágiu, ničia všetko, čo je živé. Jej obyvatelia trpia a zomierajú. Tento svet potrebuje hrdinov. Beny a Zuza podľahli volaniu Dardarie už dávno. Bojujú za záchranu kráľovstiev so strašidelnými démonmi a ich prisluhovačmi. Všetko sa však zmení, keď sa k nim pridá Oskar, ktorý má od geeka poriadne ďaleko. Kedysi kapitán školského florbalového tímu, o ktorého sa bili najkrajšie baby na škole, sa prepadol z vrcholu rebríčka stredoškolskej popularity rovno medzi geekov a nerdov. Hoci musí cez deň drať školské lavice, alebo pomáhať otcovi okolo domu, po nociach uteká s kamošmi na bojové polia v Dardarii. Oskar naplno prepadne gembleniu a získa fantastických kamošov. Postupne však zisťuje, že našiel nových kamarátov nielen v hre, ale aj v skutočnom svete. A zažiť niečo naživo je miliónkrát lepšie ako online. Lenže Dardaria potrebuje ich pomoc. Potrebuje skutočných hrdinov. Lebo Dardariu nehráš. Dardariu žiješ!

Vydavateľstvo: CooBoo
Hodnotenie na Goodreads: 4.5/5

Slovenských kníh pre mládež rozhodne nie je dosť, a preto si každá takáto novinka zaslúži pozornosť. V decembri sa do kníhkupectiev dostala práve Dardaria, ktorá v hlavných rolách predstavuje geekov – milovníkov počítačových hier, s ktorými sa veľa čitateľov dokázalo stotožniť. Navyše ponúka pohľad do vnútra stredoškolákov a ich rôznych problémov.

Dej sleduje hlavného hrdinu Oskara, ktorý je najpopulárnejším chlapcom na škole a ktorého život je na prvý pohľad ukážkový. V jeden deň sa však všetko zmení a Oskar príde o miesto vo florbalovom tíme, reputáciu aj dievča. Ocitá sa medzi školskou spodinou. Práve tu sa začína skutočný príbeh, ktorý zo začiatku rozpráva hlavne o tom, ako sa Oskar snaží vyrovnať s touto zmenou a ako bojuje sám so sebou. Dôležitú úlohu zohráva Benny, ktorý sa stane jeho najlepším priateľom a hlavne mu predstaví Dardariu, online počítačovú hru, ktorá zmení Oskarovi život. Sprvu hra vyzerá trochu strašidelne, akoby Oskara nútila ju hrať, no po chvíli vidíme, že to je všetko len v Oskarovi. V Dardarii sa odohráva veľká a hlavne dôležitá časť deja. Práve tu stretáva Oskar nových ľudí, dozvedá sa rôzne tajomstvá a hlavne spoznáva sám seba. V skutočnom svete potom zápasí so svojim otcom. Vývoj ich vzťahu sa mi veľmi páčil a hlavne pôsobil realisticky, vzhľadom na Oskarov vek. Taktiež skvelo vykreslené sú jednotlivé priateľstvá medzi Oskarom a jeho novými kamarátmi, pretože vidíme ich celý priebeh od začiatku, kedy mu geekovia boli ukradnutí až po moment, kedy si uvedomí ako mu na nich záleží. A samozrejme nechýba ani romantická zápletka, ktorá mi prišla veľmi milá.

Oskar je spočiatku pomerne otravná postava. Má veľa predsudkov a záleží mu na banálnych veciach, ktoré boli predtým celý jeho život. Počas knihy však prechádza obrovskými zmenami a v mnohých smeroch aj dospieva a stáva sa poriadnym geekom. Jeho najlepším kamarátom sa stane Benny, ktorý mu otvorí dvere do sveta online hier a hlavne ho naučí, že povesť najviac cool chlapca v škole nie je až taká dôležitá. Je v niektorých veciach trochu nešika, no Oskara skvele dopĺňa. Dievčenské zastúpenie prezentujú Zuzana a Veronika, obidve vášnivé hráčky Dardarie. Hlavne Veronika, ktorá má mnoho tajomstiev, no výrazne ovplyvní Oscarov život.

Dardaria priniesla milé prekvapenie a úspešný slovenský počin. Najviac pri srdci samozrejme zahreje podobných fanúšikov online hier, no zaujme aj bežných tínedžerov, ktorí majú skúsenosti s šikanou či rodinnými problémami. Prináša veľmi realistické postavy, ktoré sa skutočne chovajú na svoj vek a slovenské prostredie, ktoré v knihách predsa len nevidíme veľmi často. Martin Kubicsko píše veľmi ľahko a príjemne, preto verím, že mnohí čitatelia nemali problém sa cez knihu prelúskať za jeden večer.  Príbeh je navyše sprevádzaný ilustráciami, ktoré skvelo dopĺňajú dej. Za mňa v celku veľmi vydarené dielo!

Tempo: 9/10
Postavy: 7/10

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Albatros.