RECENZIA | Courtney Summers - Sadie

by - 18:08

Utiekla z domu. Pre rádioreportéra Westa McCraya je devätnásťročná Sadie len ďalšie z dievčat, ktoré opustilo domov za lepším životom. Keď zistí, že jej sestru zavraždili pred pár mesiacmi a aj ich mama je nezvestná, West McCray zacíti príležitosť, ktorá novinárom nedá spať. Nájsť Sadie však vôbec nie je ľahké a po ceste odhaľuje zdrvujúcu pravdu o jednej americkej rodine. Sadie to v živote nemala ľahké. Svoju mladšiu sestru Mattie vychovávala najlepšie ako vedela, len aby prežili, len aby ich nikto nerozdelil. Keď Mattie nájdu mŕtvu v jablkovom sade, Sadie sa zrúti svet. Je presvedčená, že pozná sestrinho vraha. Vydáva sa naprieč USA, aby vyskladala mozaiku nebezpečného násilníka. Hľadá odvahu na to, čo mala spraviť už dávno. Dokáže odhodlané devätnásťročné dievča to, čo sa nepodarilo policajným vyšetrovateľom? A je podcastový reportér schopný vystopovať Sadie, skôr ako jej niekto ublíži?

Vydavateľstvo: CooBoo
Pôvodný názov: Sadie (Wednesday Books, 2018)
Žáner: Mystery
Hodnotenie na Goodreads: 4.18/5

Young adult knihy sú známe aj tým, že väčšina z nich sa končí šťastne. Nájdu sa aj výnimky, kde sa hlavný hrdina obetuje aby zachránil svet, či zomrie niektorá z vedľajších postáv. Ale knihy, ktoré sa končia neurčito sa už tak často neobjavujú. Práve to je jedným z lákadiel Sadie, fenoménu z minulého roka, ktorý čím ďalej tým viac získava pozitívne ohlasy. Čo sa však skrýva v úspechu tejto knihy?

Príbeh sa začína útekom hlavnej hrdinky Sadie z domu a po celý čas sleduje je náročnú cestu. Zo začiatku nie  je hneď jasné  cieľ Sadinej cesty, čitateľ je v podstate hodený do vody a je motivovaný pokračovať v čítaní. Dej veľmi rýchlo naberá tempo aj vďaka tomu, že Sadie často cestuje z miesta na miesto a odkrýva nové skutočnosti vo svojom pátraní. Vďaka mysterióznej atmosfére je naozaj ťažké knihu pustiť z ruky. Aj napriek tomu, že je príbeh rozvíjaný len na niektorých stranách sa toho v ňom deje pomerne dosť. Napätie zvyšujú časti, v ktorých bežné rozprávanie vystrieda podcast, ktorý sa odohráva po udalostiach v knihe a ktorý hovorí o Sadie a jej sestre. Práve vďaka podcastu sa dozvedáme detaily a časti skladačky, ktoré nám pomáhajú vidieť celú situáciu ako jeden veľký celok a zároveň aspoň trochu pochopiť motívy chovania Sadie.

Práve v podcaste dostáva priestor niekoľko postáv, pre ktoré by inak v príbehu nebolo miesto a je nám priblížený ich pohľad na vec a aj samotnú Sadie. Tá je ako postava veľmi tajomná, dozvedáme sa o nej postupne malé množstvo informácii. Jej chovanie často pôsobí nerozvážne a náhodne, no všetko, čo robí má veľmi dobre premyslené. Veľmi som v knihe ocenila pohľad do vnútra Sadie. To, s čím sa v knihe vyrovnáva je pre mňa ako aj pre mnohých čitateľov absolútne nepredstaviteľné a autorka sa naozaj snažila podať túto situáciu citlivo no zároveň realisticky. Všetky emócie sú silné a zasiahnú každého čitateľa. Sadie je takmer jediná postava, ktorá dostane v knihe väčší priestor (čo je pochopiteľné, keďže je to kniha práve o nej). Počas svojej cesty však spoznáva veľa menších a zaujímavých postáv, z ktorých sa niektoré objavia aj v podcaste. Sú to naozaj rôzni ľudia z rôznych situácii. Niektorí dobrí so snahou pomôcť, ale nájdu sa však aj tí menej chápaví.

Tento príbeh sa číta naozaj ťažko. Veľa mladých čitateľov nie je zvyknutých na temnejšie a pesimistickejšie témy. Bohužiaľ aj tie sú realitou v našom svete a Courtney Summers túto zvládla naozaj bravúrne. Chce to veľkú odvahu, pustiť sa do písania tak emočne náročného príbehu, ktorý si veľa ľudí zažilo v skutočnosti. Sadie hovorí s citom, no nič neprikrašľuje. Náročný príbeh som prečítala za deň, čo odporúčam aj ďalším záujemcom, bolo to jednoduchšie stráviť všetko naraz. Kniha navyše nemá jednoznačný koniec, aj keď si všetci prajú happy end, v tomto príbehu ho budú naozaj hľadať márne.

Tempo: 10/10
Príbeh: 9/10
Postavy: 8/10