RECENZIA | Natalie C. Parker - Ohnivý príboj

by - 16:04

Caledonia Styxová velí na lodi Mors Navis posádke dievčat a žien, ktoré rovnako ako ona prišli o rodinu a domov. Poslanie posádky je jasné: zostať nažive a zničiť obrnenú flotilu skorumpovaného diktátora Arica Athaira, ktorý má ich blízkych na svedomí. Dievčatá sú nútené brázdiť nebezpečné moria na vlastnú päsť a bojovať s Aricovými mužmi – Brokmi povestnými svojou krutosťou. Keď však Caledoniina najlepšia priateľka len tak-tak prežije jeden z útokov iba vďaka Brokovi, ktorý vraj zbehol z Aricovej armády, Caledonia čelí dileme – má mu dovoliť pridať sa k posádke? Je tento chlapec kľúčom, vďaka ktorému sa im raz a navždy podarí zničiť Arica Athaira... alebo ohrozí všetko, za čo dievčatá z Mors Navis bojovali?

Pôvodný názov: Seafire (Razorbill, 2018)
Hodnotenie na Goodreads: 3.86/5

Young adult knihy, ktorých hlavnou témou je sila ženského priateľstva by sa dali spočítať na jednej ruke. A tých fantasy je ešte menej. Séria Sestry mora spadá do obidvoch týchto škatuliek a do mixu toho prináša omnoho viac. Piráti, bitky, zrady či rodinné problémy, to všetko sa odohráva na stránkach prvého dielu s názvom Ohnivý príboj.

Dej sa začína v minulosti, kedy hlavná hrdinka Caledonia stráca celú svoju rodinu kvôli jej vlastnej hlúposti, čo ju bude zožierať po celý čas. Vloží vieru do nesprávneho človeka a preto už neverí takmer nikomu. Spolu so svojou čisto ženskou posádkou si vytvoria veľmi silnú a úzku komunitu, do ktorej prijímajú nových členov horko-ťažko. Caldeonia sa navyše snaží zachraňovať dievčatá z ťažkých podmienok a ponúka im miesto na svojej lodi. Preto si takmer každý z jej posádky prešiel niečím strašným. Každé z dievčat je taktiež úplne iné, majú vlastné osudy a skvelo vyvinuté osobnosti, takže nie sú len do počtu.

Caledoniinou pravou rukou je Pices, ktorá si spolu s ňou prežila rodinnú tragédiu. Práve tá medzi dievčatami vytvorila nerozdeliteľné puto. Jedna sa nepohne od druhej alebo neurobí nič, než by sa s ňou poradila. V tomto prípade nastáva aj dejový zvrat, kedy pirát z nepriateľskej lode zachráni Pices život. V Caledonii to spôsobí obrovskú dilemu – poslúchnuť kamarátku a ušetriť za odmenu Brokov život, alebo zabiť nepriateľa. Iróniou samozrejme je to, že práve kvôli Brokovi dievčatá prišli o rodinu. V tomto smere má Caledonia veľký osobný rast, musí sa naučiť akceptovať a začať dôverovať iným ľuďom, než len svojej posádke.

Čo mi prišlo zbytočné bola romantická zápletka. Caledonia určite nepotrebovala muža aby sa o seba vedela postarať a medzi nimi dvoma som ani nezachytila skutočnú chémiu. Ich vzťah zbytočne pútal pozornosť od zvyšku posádky a samotného deja. Romantické časti sú v YA knihách viac než zvykom a preto by som ocenila, keby autorka vyšla z koľají a túto tradíciu porušila.

Aj keď je kniha pomerné krátka a je v nej zopár akčných scén, prišla mi celkom nudná a pomalá. Začiatok je napínavý, no od prológu sa dej začína vliecť. Dozvedáme sa síce zopár prekvapivých faktov, no ani tie neskryjú fakt, že kniha je celkom silno sústredená na medziľudské vzťahy. Príbehy o pirátoch mám veľmi rada a možno aj preto som dúfala v napínavejší dej s množstvom bitiek, plavenia či klasických pirátskych vtipov.

Ohnivý príboj sa vo svete stretol s veľmi dobrými ohlasmi. Ľudia knihu chválili pre silné ženské postavy, dobrodružný príbeh a zaujímavý dej. Mne kniha úplne nesadla, no súhlasím, že autorka vytvorila úžasné postavy a že by sa kníh o ženskom priateľstve malo písať viac a viac! Uvidíme, kam nás zavedie pokračovanie.

Tempo: 6/10
Príbeh: 7/10
Postavy: 9/10