RECENZIA | Erin Morgenstern - Bezhviezdne more

by - 16:35

Aká je skutočná sila príbehov? To sa snaží zistiť Erin Morgenstern v románe Bezhviezdne more, ktorý je jej vyznaním lásky všetkým čitateľom, neskutočne snovým, znepokojujúcim i vášnivým, prekypujúcim citmi a mystériami. Zachary objaví v knižnici zvláštnu knihu a na jej stránkach jeden deň z vlastného detstva popísaný do neskutočných detailov. A musí zistiť viac. Čo sa stalo potom? Lebo všetky príbehy sú takéto, zdá sa, že sú to kúsky väčších príbehov. Akoby sa toho mimo stránok dialo oveľa viac.
Vydavateľstvo: Lindeni
Pôvodný názov: The Starless Sea (Doubleday Books, 2019)
Žáner: Magický realizmus
Hodnotenie na Goodreads: 3.86/5

Aj keď magický realizmus si medzi mladými čitateľmi hľadá cestu pomerne ťažko, Erin Morgenstern všetkých uchvátila svojim románom Nočný cirkus. Od vydania už prešlo pár rokov a fanúšikovia dlho čakali na jej ďalší kúsok. V roku 2019 konečne oznámila dátum vydania jej novej knihy Bezhviezdne more, na ktorú sa dnes pozrieme.

Jedným z lákadiel je motív kníh, ktorý sa nesie celým príbehom. Samotný hlavný hrdina je obrovským knihomoľom a okolo kníh sa točí každá z dôležitých dejových scén. Pre väčšinu čitateľov to je určite obrovské plus, keďže dotvárajú familiárnu atmosféru. Tento nápad sa mi skutočne páčil a myslím, že Morgenstern motív zakomponovala výborne. Taktiež zaujímavou je zahrnutie menších príbehov/poviedok do deja. Tento nápad som už videla, ale v Bezhviezdnom mori jednotlivé poviedky dej posúvajú, vysvetľujú isté detaily a nie sú len na ozvláštnenie knihy. Avšak ak štýl písania porovnám s inými autormi magického realizmu, Bezhviezdne more ním bolo až presýtené a namiesto uvažovania nad tým, čo je skutočnosť a čo mágia som sa pravidelne strácala v postavách, čase a mieste.

Hrdinov je v knihe pomerne dosť a ich osudy sú veľmi úzko prepletené. Aj keď je Zachary sympatická hlavná postava ktorú som si dokázala pomerne rýchlo obľúbiť, pôsobil trochu jednoduchým dojmom. Dozvedali sme sa o ňom dookola to isté. Bolo by fajn vidieť aj jeho inú stránku než tú, ktorá je spojená s knihami a čítaním. Vedľajšie postavy priniesli trošku viac napätia a rozličnosti, no v chaotickom deji sa ich osobnosti taktiež často strácali a nedočkali sa žiadneho vývinu. Čakala nás aj romantická zápletka, ktorá síce mala potenciál, ale bola málo preskúmaná. Väčšinu knihy som si ani nevšimla, že sa medzi nimi niečo deje.

Keďže v knihe bola obrovské množstvo metafor a aj referencii na iné diela nečítala sa veľmi ľahko. Aj v porovnaní s Nočným cirkusom bol dej viac sústredený na opis dejiska a na pocity postáv než na samotnú zápletku. Autorka sa v poslednej tretine snažila vyvolať napätie a ku koncu nechýbali ani akčnejšie scény, ale ani tie nezachránili pomalé tempo. Čo naozaj prekvapilo bol koniec, ktorý bol otvorený a vlastne ani nedával zmysel. Rozhodne nepriniesol rozuzlenie ani vyvrcholenie toho, k čomu dej smeroval. O knihe som počula len ako o stand-alone románe a nečakala som, že by autorka uvažovala o pokračovaní. Priestor tam však určite je takže sa necháme prekvapiť.

Nikto nepoprie, že Bezhviezdne more je nádherné napísaná kniha. Avšak ani všetky prirovnania a knižné referencie ju nezachránili od chaotického a pomalého deja, ktorý jednoducho nenaplnil očakávania. Nočný cirkus bolo ťažké tromfnúť a s týmto dielom sa to podľa mňa autorke veľmi nevydarilo. Pre ľudí, ktorí radi čítajú opisné príbehy sústredené na budovanie atmosféry bude Bezhviezdne more ideálnou knihou. Pre tých ako ja, ktorí predsa len milujú dobrý a zaujímavý príbeh, s postavami, ktoré sa počas čítania vyvíjajú odporučím radšej spomínaný Nočný cirkus.

Tempo: 6/10
Postavy: 6/10

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Albatros.