RECENZIA | Leigh Bardugo - Zajatie búrky

by - 16:06

Alina sa po úteku cez Pravé more, prenasledovaná výčitkami kvôli životom, ktoré jej rukami vyhasli v Tieňovej trhline, pokúša začať nový život v cudzej krajine a udržať svoju identitu Svetlany v tajnosti. Pred minulosťou a osudom však nemôže utekať večne. Temnan sa vynoril z Tieňovej trhliny s novou, strašidelnou mocou a nebezpečným plánom, otriasajúcim hranicami prirodzeného sveta. Alina sa s pomocou neslávne známeho korzára vracia do krajiny, ktorú opustila, odhodlaná bojovať so silami, čo sa zhromažďujú proti Ravke. No čím je Alina mocnejšia, tým viac sa ponára do Temnanovej hry zakázanej mágie a vzďaľuje sa od Mala. Alina si musí vybrať medzi svojou krajinou, mocou a láskou, o ktorej vždy verila, že ju bude viesť – inak riskuje, že zajatiu prichádzajúcej búrky neunikne.

Pôvodný názov: Siege and Storm (Henry Holt and Company, 2013)
Hodnotenie na Goodreads: 3.99/5

Syndróm druhej knihy v trilógii: príbeh je pomalý, hlavný hrdina sa spamätáva z minulých udalostí a celá kniha slúži ako mostík medzi prvým a finálnym dielom. Z týchto dôvodov býva druhý diel najmenej obľúbený a ľudia sa k nemu vracajú neradi. Dnes sa pozrieme či týmto syndrómom trpí aj Zajatie búrky.

Dej sa začína pár týždňov po Tieňi kostí, Mal s Alinou sa snažia skryť a prežiť v malom mestečku, avšak Temnan je šikovnejší a veľmi rýchlo ich oboch vypátra. Príbeh takto naberá spad a prináša napätie hneď od začiatku. Prvá tretina knihy je prekvapivo akčná, akoby príbeh z Tieňa kostí bez zastavenia pokračoval. Dostávame sa na loď, kde je predstavených veľa nových postáv, vrátane jednej z najdôležitejších pre celú sériu. Po úspešnom úteku od Temnana sa dej znova spomaľuje a namiesto bojov a akčných scén prichádza na rad stratégia. Alina sa snaží vyrovnať so svojimi novými schopnosťami, testuje ich hranice a pokúša sa ich podmaniť. Jej schopnosti a ambície sú aj častým dôvodom, prečo sa s Malom hádajú. Aj keď sa ju snaží pochopiť, nedokáže sa zmieriť s tým, že Alina o svoju moc stojí. Napätie v knihe sa buduje skutočne pomaly. Všetko smeruje k napínavému koncu, ktorý ako inak končí cliff-hangerom. Aj keď sa v knihe riešila väčšinou politika, koniec prekvapil a priniesol poriadnu dávku akcie.

V Zajatí búrky je po prvýkrát predstavený Nikolaj, jedna z najdôležitejších a mojich najobľúbenejších postáv. Jeho chovanie a rozhodnutia mi prišli veľmi prirodzené vzhľadom na to, kde vyrastal a čím si prešiel. Do príbehu prináša vďaka svojmu humoru ľahkosť a rýchlo dokáže prelomiť ľady, no taktiež je veľmi ambiciózny a ide si za tým, čomu verí. Alina sa v tejto knihe taktiež výrazne mení. Z ustrašeného dievčaťa sa pomaly stáva sebavedomá žena, ktorá chápe, že musí priniesť obete ak chce Temnana naozaj poraziť. O Malovi som už spomínala, že ho príliš nemám v láske a v Zajatí búrky sa moje city len potvrdili, keďže Alinu po väčšinu knihy brzdil namiesto toho, aby sa ju snažil pochopiť. Oproti Tieňu kostí sa Temnan objavuje len zriedkavo, čo asi veľa jeho fanúšikov sklame. Jeho scény však stoja za to a podľa mňa priniesli do príbehu veľké zvraty.

Sériu Griša trošku brzdí fakt, že je určená pre tínedžerov. Príbeh ma obrovský potenciál aby bol temnejší, napínavejší a kľudne aj krvavejší, no žánrovo sa drží v koľajach YA fantasy. Ak by boli knihy určené pre dospelých, užila by som si ich trošku viac. Taktiež mi prekážalo ustavičné riešenie vzťahu Aliny a Mala, ktorý aj napriek snahe autorky pôsobil stále umelo a detinsky.

Zajatie búrky sa tempom a napätím rozhodne nevyrovná Tieňu kostí, no aj napriek tomu prináša zaujímavý príbeh, nové postavy a dej celej série výrazne posúva vpred. Samotnej Aline aj iným vedľajším postavám sa ušiel výrazný rast a viac sme preskúmali samotnú históriu a mágiu Ravky. Nabudúce nás už čaká finále, ktoré bude isto plné zvratov a akcie!

Tempo: 7/10
Postavy: 9/10

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.