10 NAJ kníh za rok 2017

by - 16:53



Aj keď je koniec roka ešte ďaleko, dnes som sa rozhodla vám predstaviť 10 najlepších kníh, ktoré som zatiaľ za tento rok prečítala. Podobný článok by som chcela urobiť aj v decembri, kde by som vyhodnotila úplných favoritov, tak mi napíšte, či by sa vám to páčilo!






Six of Crows (Vrania šestka)

O tejto sérii som ešte asi nepočula zlé slovo. Autorka Leigh Bardugo pri písaní ostala vo svojom úžasnom svete Grisha, ktorý prvýkrát predstavila v rovnomennej trilógii. Tento krát sa sústredila na šesticu podvodníkov, lupičov a mágov.
Ešte nikdy predtým sa mi nestalo, aby sa som si zamilovala všetky hlavné postavy. Kaz, Inej, Matthias, Wylan, Jesper a Nina sú každí úplne odlišní, no dokážu prekonať svoje rozdiely a spolu sa im podarí jedna z najväčších lúpeží aké sa kedy vo svete Grisha stali. Six of Crows (ktorá onedlho vychádza v slovenčine) boduje pútavým dejom, zaujímavým svetom, nezabudnuteľnými postavami a správnou dávkou čierneho humoru.







 
The Bone Season (Zber kostí)

Sedemdielna séria The Bone Season je taktiež jednou z fantasy sérií, ktorá je u young adult (YA) čitateľov veľmi populárna. Na Slovensku síce nezožala až taký veľký úspech, no ja si myslím, že ide o veľmi jedinečný príbeh, ktorý stojí za vašu pozornosť.
Svet, v ktorom sa príbeh odohráva je veľmi podobný tomu súčasnému, a obsahuje aj jemný dystopický nádych. Autorka Samantha Shannon vytvorila veľmi zaujímavý magický systém. S niečím podobným som sa ešte nestretla! Na knihe som ocenila, že sa plne venovala dejovej línií a nezaoberala sa až toľko milostnými trojuholníkmi a podobnými záležitosťami, ktoré veľakrát v YA literatúre prevládajú. The Bone Season mi prišla trochu viac zameraná na dospelých čitateľov, čo bola vítaná zmena!


 


    
    

     The Night Circus (Nočný cirkus)

Prostredie cirkusu so sebou vždy prináša veľkú dávku tajomna čarov. Autorka Erin Morgenstern to veľmi dobre využila a vytvorila román zasahujúci až do magického realizmu. Téma cirkusu je v posledných rokoch medzi YA autormi celkom populárna, no The Night Circus, ktorý je na trhu už od roku 2011 sa dnes pokladá za „modrenú klasiku“.
Pri čítaní mi chvíľu trvalo, kým som sa plne dokázala ponoriť do deja, pochopiť, ako v knihe fungujú čary a kúzla a obľubiť si hlavných predstaviteľov. No po prvých 100 stránkach už som hltala každé ďalšie slovo. Autorka sa naozaj výborne vyhrala s mágiou v knihe a o núdzu nie je ani jedinečných postáv.







 
Snow Like Ashes (Sníh alebo popel)

Fantasy trilógia, ktorá sľubovala kráľovstvá ročných období, boj o získanie moci, mágiu, zrady ale aj nečakané odhalenia nesklamala. Na knihe my ako prvý zaujal svet, v ktorom je časť kráľovstiev rozdelená podľa 4 ročných období. Veľmi nápadité rozdelenie, s ktorým sa čitateľ ľahko stotožní. Ďalej zaujal fakt, že jedno z kráľovstiev takmer vymrelo, a že jeho poslední obyvatelia vrátane ich kráľa žijú v lese v tábore.
Aj napriek tomu, že kniha obsahuje veľa YA trendov (milostný trojuholník, stratená princezná, boj o trón,...) to nevadí, lebo autorka Sara Raasch ich pojala po svojom a veľmi dobre využila. V celku bolo Snow Like Ashes veľmi príjemné  a napínavé čítanie.
 









 
A Monster Calls (Sedem minút po polnoci)

Musím sa priznať, že o Patrickovi Nessovi som sa prvýkrát dozvedela až keď mal prísť do Bratislavy. Prezrela som si jeho tvorbu a do očí mi udrela kniha A Monster Calls, podľa ktorej sa aj pripravoval film. Po prečítaní som rýchlo pochopila, prečo je okolo nej taký veľký ruch.
Veľmi si cením, ako Patrick zobral pôvodný nápad Siobhan Dowd a vyrozprával príbeh podľa seba. Kniha je rýchla stručná, no každé slovo prekypuje emóciami. Písať z pohľadu malého chlapca sa môže zdať jednoduché, no vyjadriť to, ako sa cíti keď jeho mama zomiera už nie.
Kniha sa ma z veľkej časti dotkla aj preto, lebo som si práve v súkromí prechádzala niečím podobným ako hlavný hrdina Conor. S istotou vám knihu (ale aj film) môžem len odporučiť a povedať, že A Monster Calls sa zaradilo ku mojim úplne najobľúbenejším knihám vôbec. 






The Crown’s Game

Ďalšia fantasy, tento krát duológia odohrávajúca sa v Rusku. Hlavný dej, teda súboj 2 kúzelníkov, ktorý sa na to pripravovali celý život, mi veľmi pripomínal The Night Curcus: to, že sa protivníci do seba zamilovali, alebo to, akým spôsobom čarovali a čo vytvárali.
The Crown’s Game ma úplne uchvátilo prostredie Ruska. Z nejakého dôvodu zbožňujem fantasy odohrávajúce sa vo svete inšpirovaným Ruskom (napríklad Griša a Vrania šestka)!
Hlavné postavy v knihe sú veľmi sympatické, aj keď je ich chovanie trochu predvídateľné. Knihy by však stálo za to si prečítať kvôli Vikiným a Nikolaiovým kúzlam.
  








A Court of Mist and Fury (Na dvore z hmly a besu) 

Sériu A Court of Throns and Roses (Na dvore z tŕňov a ruží) snáď ani nemusím predstavovať. Sarah J. Maas si všetci obľúbili vďaka Trónu zo skla a nebudem klamať ak poviem že séria Na dvore z tŕňov a ruží je rovnako populárna. A ja som sa začiatkom roka odhodlala do rúk zobrať druhý diel.
Táto séria mi spočiatku pripadala zameraná skôr na romantické scény ako tie akčné alebo zaoberajúce sa mágiou, no Sarah prekvapila a z Na dvore z tŕňov a ruží sa vykľula rovnako napínavá kniha ako Trón zo skla. Preto dom dúfala, že pokračovanie bude rovnako dobré. Čo som nečakala, bolo, že som knihu nemohla pustiť z ruky. Príbeh som hltala a postavy Feyre, Rhysa a všetkých z jeho Inner Circle som si hneď zamilovala.
Svet, v ktorom sa obidve série odohrávajú je jedným z mojich obľúbených a neviem sa dočkať ďalších kníh!





Saga (Sága)
 
Komiksy mám veľmi rada, no je pre mňa ťažké nájsť si niečo, čo sa mi naozaj páči. Buď mi vadia ilustrácie, štýl písania, alebo samotný príbeh. Preto som dúfala, že práve Sága bude to práve pre mňa.
Príbeh je sci-fi, vďaka čomu mala séria u mňa hneď veľké plus, ale sústredí sa hlavne na lásku medzi dvoma ľuďmi z odlišných planét, ktoré proti sebe už niekoľko rokov bojujú. Vzťah Alany a Marka je úprimný a čo i len pri pomyslení na to, čím všetkým si za tých 7 kníh prešli ma bolí srdce.
Čo sa týka ilustrácií, sú veľmi dobré a naozaj...podrobné, a to bez akejkoľvek cenzúry. V dialógoch sa často nadáva, čo mi spočiatku vadilo, no autori si vybrali túto cestu a ja to akceptujem. Momentálne netrpezlivo čakám na ďalšie diely! 






Noční hlídka (Nočná hliadka)

Znovu Rusko. Šesťdielna séria Nočná hliadka je dielom slávneho ruského autora Sergeja Lukjanenka. Tieto knihy som spoznala vďaka rovnomennému filmu, ktorý som videla pred rokmi a keď som v kníhkupectve narazila na toto nové krásne vydanie od českého nakladateľstva, rozhodla som sa vyskúšať aj knižnú predlohu.
Geniálna myšlienka rozdeliť svet na Deň, v ktorom žijú dobrí mágovia a na ktorý dozerá Denná hliadka v podobe prívržencov temnej strany a Noc, kde žijú temné bytosti a kde hliadkujú stúpenci svetla – Nočná hliadka je jedným z hlavných pilierov knihy. Celý príbeh Nočnej hliadky je veľmi originálny a temný., Popri všetkým YA fantasy knihám ktoré som tento rok prečítala bije Nočná hliadka poriadne do očí.
  



  

Illuminae
 
Nakoniec tu mám sci-fi sériu od spoluautorov Jaya Kristoffa Ammie Kaufman. Tento rok som prečítala niekoľko sci-fi kníh, no ani jedna ma neupútala ako Illuminae.
Prvé čo si na tejto knihe všimnete je jej zaujímavé spracovanie. Príbeh je totiž rozprávaný pomocou lekárskych správ, rôznych interview, chatových správ alebo videozáznamov. Toto všetko dodáva knihe nesmiernu originalitu a zväčšuje napätie. Knihu som naozaj nechcela pustiť z ruky. Jediné, čo ma mrzí, je to, že sa autori až píliš sústredili na romantický vzťah medzi dvojicou hlavných hrdinov. Niekedy som mala pocit, že ich romantické správy a rozhovory odsúvajú do úzadia dej alebo dôležitosť situácie, v ktorej sa práve nachádzali. Ak hľadáte dobrý sci-fi román, Illuminae by mohol byť ten pravý!







Čo dobré ste tento rok prečítali vy? Máte nejaké odporúčania?



You May Also Like

0 komentárov