RECENZIA | Cassandra Clare - Mechanický Anjel

by - 19:20


Šestnásťročná Tessa Grayová sa vydáva na dlhú zaoceánsku plavbu, aby vo viktoriánskom Anglicku našla brata. V Londýne plnom upírov, bosorákov a iných nadprirodzených bytostí, ju čaká doslova hrôza. Útočisko nájde u Tieňolovcov, ktorí jej prisľúbia pomoc, ak im na oplátku poskytne svoje tajomné schopnosti. Tessu očaria najmä dvaja najlepší priatelia: Jem, za ktorého peknou tvárou sa skrýva temné tajomstvo, a modrooký Will, ktorý od seba všetkých odháňa štipľavými komentármi a nevyspytateľnými náladami. Tessa pochopí, že si bude musieť vybrať, či zachráni brata, alebo pomôže novým priateľom zachrániť svet a že láska je to najnebezpečnejšie kúzlo zo všetkých.
 
Pôvodný názov: Clockwork Angel (Simon & Schuster, 2010)
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2013
Žáner: Fantasy
Hodnotenie na Goodreads: 4.33/5
Moje hodnotenie: 3/5





Cassandru Clare snáď ani nemusím predstavovať. Svet uchvátila svojou sériou zo sveta Tieňolovcov s názvom Nástroje smrteľníkov. Rovnakú slávu jej priniesla aj séria Pekelné stroje, ktorá sa odohráva v rovnakom svete, no o pár storočí skôr. 

Viktoriánsky Londýn je naozaj príjemná zmena voči súčasnosti, kde sa Nástroje smrteľníkov odohrávajú. V Mechanickom anjelovi tak máme možnosť spoznať nielen historické mesto, no hlavne spôsoby správania a vyššiu spoločnosť. Bohužiaľ, prišlo mi, že tam sa všetka originalita knihy skončila a ďalej nasleduje len prepísaná kniha Mesto kostí.

Tessa, hlavná hrdinka, je nesmierne fádna. Predstavuje typickú „krásku v problémoch“, ktorú je na začiatku potrebné len zachraňovať, no ktorá na konci naberie dosť odvahy a stane sa z nej silná postava. Kiežby. Tessa počas celej knihy neurobí nič spontánne a nečakané, jej činy a to čo hovorí sú úplne predvídateľné. Veľa ľudí ju označuje za pokrytca a poukazuje na to, že vždy ako prvé si na človeku všíma jeho oblečenie a výzor. Ja osobne som si to v knihe až tak nevšímala, ale je pravda, že Tessa v prítomnosti ostatných naozaj často rozmýšľala nad tým, ako vyzerá. 

Čo sa týka ostatných postáv, väčšina mi prišla rovnako nezaujímavá a až príliš podobná tým z Mesta kostí (Tessa/Clary, Will/Jace, Jessamine/Isabelle...). Will je ten typ zlého chlapca, do ktorého sa hlavná hrdinka zamiluje, aj keď vie, že by nemala. Keď som čítala akúkoľvek scénu s Willom, mala som pocit, že je to proste Jace. Ďalej tu bol Jem, ktorý mi asi ako jediný prišiel aspoň trochu zajímavý a originálny. Ku všetkým sa choval naozaj milo, no to jeho „temné tajomstvo“, ktoré sa tak usilovne snažil pred všetkými skyť ma vôbec neprekvapilo.

Najzbytočnejšia postava bola rozhodne Jessamine. Vôbec ostatným nepomáhala v boji, vlastne sa celý čas len sťažovala. Dej nijako podstatne neovplyvnila, nebola ani vtipná ani milá a svojim chovaním ma len rozčuľovala. Čas, ktorý bol venovaný jej mohla autorka lepšie využiť a napríklad viac rozviť postavy Henryho Charlotte, ktorí aj napriek svojim dôležitým úlohám podľa dostali málo priestoru. Naopak veľa pozornosti samozrejme milostný trojuholník Tessa-Will-Jem a vôbec premýšľanie Tessy o jej pocitoch k týmto chlapcom (pre mňa ďalšia totožnosť s Mestom kostí).

Ukazuje sa, že Cassandra Clare si je dobre vedomá obrovskej popularity sveta Tieňolovcov a šikovne to využíva. Aj napriek tomu, že ma príbeh veľmi nezaujal a mala som pocit, že čítam Nástroje smrteľníkov so zmenenými menami postáv (aj keď Tessa Gray – Clary Fray je trošku nápadné), tak sa kniha čítala ľahko a dej celkom rýchlo plynul. V celku to nie je zlá kniha, a Cassandra Clare je naozaj dobrá spisovateľka, len ma mrzí, že tejto knihe chýbala originalita. V sérii však budem pokračovať a dúfať, že ďalšie diely budú lepšie.





Zhrnutie:
  • svet Tieňolovcov, 
  • milostný trojuholník, 
  • upíri a čarodejníci,
  • viktoriánsky Londýn
  • veľké bitky.

You May Also Like

0 komentárov