RECENZIA | Lauren Oliver - Delírium

by - 15:38

Láska je nákaza, príčina vážnej choroby, ktorou sa nesmieme nakaziť. Lena, hlavná hrdinka úvodnej časti trilógie s názvom Delírium, si užíva „posledné“ leto pred svojimi osemnástymi narodeninami. To by nebolo nič neobvyklé, avšak pre ňu to znamená zásadnú zmenu. Deň, kedy podstúpi zákrok, ktorý ju má uchrániť pred nakazením deliria amor nervosou – tá znemožňuje jasne myslieť a oslabuje schopnosť robiť správne úsudky. Presne určená budúcnosť, manžel, práca – nalinkovaný život bez bolesti, na ktorý sa roky predtým tešila. No len dovtedy, kým nestretne Alexa. Ten otočí jej život naruby a Lena si uvedomí, že všetko, čo ju doposiaľ obklopovalo, bolo len dômyselnou spleťou lží…

Pôvodný názov: Delirium (HarperCollins Publishers, 2011)
Vydavateľstvo: CooBoo
Rok vydania: 2012
Žáner: Fantasy, Dystopia
Hodnotenie na Goodreads: 3.99/5

Dystopické romány sa v posledných rokoch stali rovnako populárne ako napríklad fantasy, a to hlavne u mládeže. Rovnako to je aj s trilógiou Delírium od autorky Lauren Oliver.

Po všetkých dystopických knihách, ktoré som prečítala som si už zvykla, že sú si veľmi podobné. Delírium som preto začala čítať s nízkym i očakávaniami a urobila som dobre. Dej veľmi rýchlo naberá ten istý smer ako desiatky podobných kníh. Mladé dievča žije vo svete s prísnymi pravidlami, no je bystrejšia ako jej rovesníci a vidí, že niečo v spoločnosti nie je  v poriadku. Kráča teda v ústrety rebéliám a popri tom spoznáva životnú lásku.

Jedným z mála originálnych aspektov knihy bola zápletka, alebo skôr dôvod, prečo sa hlavná hrdinka Lena vymyká spod kontroly štátu.  Ako sa spomína v anotácii, delírium je choroba, kedy sú ľudia nakazení láskou.  Tam všetko prekvapenie končí a ďalej pokračuje úplne predvídateľný dej. Lena spoznáva Alexa, do ktorého sa zamiluje a zisťuje, že niečo také krásne ako láska nemôže byť choroba.

Čo sa týka hlavnej postavy je oproti typickým silným ženským hrdinkám veľmi slaboduchá a otravná. Robí čo sa jej povie a trvá jej celú večnosť, kým si pospája dosť očividné dieliky. Budovanie napätia teda ostáva na Alexovi a jej najlepšej kamarátke Hanne, ktorí majú kopu tajomstiev a dej aspoň trochu ozvláštňujú.

Vzťah Alexa a Leny mi chvíľami pripadal veľmi silený, hlavne z jeho strany. Je ľahké uveriť, že Lena sa zamiluje do prvého chlapca, s ktorým ma nejaký kontakt no Alex, ktorý je z dvojice vyspelejší sa do Leny zamiluje v podstate na prvý pohľad, čomu sa mi naozaj nechcelo veriť. Sú spolu zopár mesiacov no Lena s ním aj tak chce utiecť a opustiť celú rodinu a kamarátku Hannu.

Ak sa knihu rozhodnete čítať, nečakajte nijaké prekvapenia. Príbeh je celkom plynulý a číta sa ľahko, no na druhej strane je dosť predvídateľný. Najlepšie teda urobíte, ak do knihy pôjdete s malými očakávaniami, tak ako ja.

Zhrnutie:
  • láska,
  • priateľstvo,