Najväčšie knižné sklamania

by - 18:17


Našťastie sa mi to nestáva často, no nájdu sa aj také knihy, ktoré nenaplnia moje očakávania a vyslúžia si tak horšie hodnotenie. Týchto osem kníh predchádzali ich skvelé recenzie, ale u mňa sa nedočkali úspechu.

Kráľovná Tearlingu - Erika Johansen


Táto séria ma zaujala na prvý pohľad! Nikdy nepohrdnem dobrou high fantasy knihou, a k tomu ešte YA! No to, čo začalo veľkým nadšením pre mňa skončilo obrovským sklamaním! Ako pri väčšine kníh na tomto zozname, aj tu je hlavným problémom písanie autorky, ktoré je veľmi nevyvážené a ktorému chýba logika. Začiatok knihy je skvelý, až do momentu, kedy Kelsea nestretne mysteriózneho chlapca a on sa samozrejme stane všetkým, na čo dokáže myslieť. A to sa s ním pozná sotva deň!

Mojim najväčším problémom s touto knihou je množstvo zbytočných (a nechutných) scén, ktorými autorka chcela príbehu pridať na ,,dospelosti“. Možno viac v druhej ako v prvej knihe, ale Kelsea nadviaže veľmi znepokojivý vzťah plný sexuálnych scén, ktorý má akože poukázať na to, že sa stáva ženou...

A to nesmiem zabudnúť na to, ako sa Kelsea stále sťažuje, že nie je dosť pekná, a potom sa jej v druhej knihe vďaka mágie zmení postava aj výzor. Autorka asi nepomyslela aké posolstvo týmto vysiela...


 Flame In The Mist - Renée Ahdieh

Jedna z najočakávanejších YA kníh minulého roka má nesmierne zaujímavú anotáciu sľubujúcu napätie, silné ženské postavy a príbeh inšpirovaný Mulan. Väčšiny z týchto vecí som sa však nedočkala. Pozitívnou vecou je, že Renée Ahdieh píše naozaj veľmi dobre, takže kniha je sama o sebe kvalitná, ale dej zaostáva.

Určite som od príbehu čakala viac akcie a napätia. Okrem začiatku v knihe nie je takmer žiadna akcia, všetko je na môj vkus (a na tento žáner) príliš statické. Hlavná postava Mariko je nezaujímavá, vôbec som sa s ňou nevedela zžiť alebo aspoň súcitiť, a rozhodne nebola taká badass ako Mulan, podľa ktorej bola inšpirovaná.

Nedávno som čítala aj známu duológiu The Wrath and the Dawn (znovu inšpirovanú ázijskou legendou), a aj keď sa mi páčila viac ako Flame in the Mist, taktiež sa nezaradila medzi moje obľúbené knihy. Renée asi nebude pre mňa.


Delírium - Lauren Oliver


Dystopické knihy zvyčajne nie sú mojou šálkou kávy a rovnako to bolo aj v tomto prípade. Trilógia Delírium je takmer v každom ohľade predvídateľnouklišé dystopickou sériou, ktorá mi zrejme po nejakom čase úplne vypadne z mysle. Aj keď nie je zle napísaná, chýbajú jej momenty prekvapeniadejové zvraty, ktoré by ju od jej súperov odlíšili. Knihe rozhodne chýba aj zaujímavá hlavná postava, keďže Lena je v mnohých smeroch veľmi predvídateľná a nudná. Knihy našťastie ozvláštňujú jej kamaráti a rodina, ktorých je celkom dosť a ktorí sú od nej veľmi rozdielny.

Pozitívnou vecou je, že knihy sa čítajú veľmi ľahko a rýchlo, čím prinášajú celkom príjemný zážitok. Od Lauren Oliver teda radšej odporúčam sériu Replica, ktorá je napísaná ešte lepšie a ktorá je o dosť originálnejšia!




 Mechanický anjel - Cassandra Clare

Cassandru Clare má v svete YA rád skoro každý. Pozornosť si prvýkrát získala úspešnou sériu Nástroje smrteľníkov, ktorou uchvátila celý svet. Sériu som prečítala skoro celú, a celkom sa mi páčila. Pochopiteľne som teda čakala, že aj jej ďalšia séria z rovnakého prostredia bude dobrá, no práve v tomto som sa sklamala. Okrem toho, že som po celý čas mala pocit, že čítam Mesto kostí, len v inej časovej dobe, som si ani nedokázala obľúbiť niektorú z postáv. Všetky mi prišli úplne nezáživné a rovnaké ako v predchádzajúcej knihe od Clare. Milostný trojuholník bol úplne predvídateľný a okrem toho kniha obsahovala mnoho iných YA klišé dejových liniek.

Snáď sa niekedy odhodlám, aby som trilógiu dočítala a ucelila si tak svoj názor o Cassandre Clare, ale v blízkej dobe ma k tomu veľmi neťahá. Čítala som mnohé recenzie o tom, ako sú Pekelné stroje lepšie ako Nástroje smrteľníkov, a tak som si urobila privysoké očakávania. Snáď sa jej ďalšie knihy zlepšia.



 Furthermore a Shatter Me - Tahareh Mafi


Ďalšie na zozname sú knihy od Tahareh Mafi. Ona je bohužiaľ autorka, ktorej neviem prísť na chuť. Rozhodne sa mi páčia jej nápady a svety, ktoré vytvorila, no mojim najväčším problémom je jej štýl písania. Furthermore, podobne ako Shatter Me, v mnohých veciach nedáva zmysel. V deji je množstvo nelogických spojitostí a veľkých dier. V obidvoch prípadoch mi prišlo, akoby si autorka značnú časť dejovej línie vymyslela za pochodu, nemala nič naplánované či premyslené, a menila veci podľa toho, ako jej sedeli.

Furthermore je síce kniha pre deti, ale pre jej vysoké hodnotenie a skvelé komentáre som rozhodne očakávala viac. Príbeh sa mi zdal pozliepaný a odkopírovaný z Alice v krajine zázrakov, postavy boli nezáživné a neprekvapil ma ani koniec. V prípade Shatter Me som tušila, do čoho idem, ale aj tak som dúfala v nejaký zázrak. Na rozdiel od Furthermore bol tento krát dej zaujímavejší, postavy mali viac priestoru a kniha sa čítala pomerne ľahko. Uvidíme, čo Tahareh vyprodukuje v budúcnosti.


 Mágové - Lev Grossman 

Na túto knihu ma nalákal skvelý trailer na seriál, ktorý začal chodiť v roku 2015. Tých pár sekúnd ma zaujalo natoľko, že som si hneď prečítala knihu. A tá sa stala jednou z najhorších fantasy, aké som kedy čítala.

Začiatok bol naozaj skvelý, keďže mám slabosť pre čarodejné školy tak som čítala s veľkou chuťou. Nanešťastie školský rok zaberal len malú časť celého príbehu, ktorý sa odohráva počas niekoľkých rokov. Dúfala som, že to bude ako Harry Potter: jedna kniha pre jeden ročník školy. No čas v tejto knihe letí neuveriteľne rýchlo! Autor skáče z jedného dňa, mesiaca či roka na druhý a my tak dostávame len útržky z každého roka. Na mňa to pôsobilo veľmi uponáhľane a chaoticky.

Rovnako sa mi postupom času znechutili asi všetky postavy, ktoré nemali žiadne morálne zábrany a jednoducho ma svojim chovaním štvali. Ani seriál u mňa nedopadol najlepšie, prestal ma baviť už po dvoch dieloch. Ani k jednému sa v blízkej dobe nechystám vrátiť. 


Experiment - Veronica Roth 


Divergencia patrí k jednej z najúspešnejších a najpopulárnejších YA sérii všetkých čias. Rovnako patria k sérii, o ktorej si myslím, že je veľmi precenená. Prvý diel sa mi ešte celkom páčil, aj druhý som dokázala zniesť, ale ten posledný bol pre mňa utrpením. Vzťah Tris a Tobiasa som spočiatku mala rada, kým sa v treťom diely nezačali rozchádzať a dávať dokopy znovu a znovu... Chápem, že autorka chcela do ich vzťahu pridať nejakú drámu a trochu ho tým ozvláštniť, ale naozaj to prehnala! A tiež viem, že nie som jediná komu tým knihu znechutila.

Okrem toho sa v príbehu nedeje takmer nič... Kniha ma celý čas nudila a nevedela som sa dočkať konca, ktorý bol aspoň trochu prekvapivý.
  

 Klamári - E. Lockhart

Knihu Klamári som jeden čase vídala na Instagrame pravidelne, a keď som ju našla v kníhkupectve za naozaj nízku cenu, rozhodla som sa jej dať šancu. Moje očakávania neboli veľké, už na hrúbke knihy som poznala, že nepôjde o žiaden zázrak. A taktiež kniha je zo žánru, ktorý veľmi nemusím.

Aj napriek tomu som ostala pomerne sklamaná. Otrasná hlavná hrdinka, ktorej logika nehovorí nič, a ktorá sa stále zaoberá len chlapcom, ktorý sa jej páčil; otravní rodinní príslušníci, ktorí ma len štvali a dej...ten v podstate neexistoval. Celá kniha mi prišla ako zlý pokus o contemporary príbeh s nejakým vyšším posolstvom. Ak by nebolo prekvapivého konca tak by som knihe dala podstatne nižšie hodnotenie.



Ktoré knihy sklamali vás? Sú nejaké, o ktorých si myslíte, že sú precenené?






You May Also Like

0 komentárov