RECENZIA | Patrick Ness - Najdlhší deň Adama T.

by - 18:09

Nový tragikomický a dojemný príbeh od populárneho autora Patricka Nessa o odvahe akceptovať samého seba a naplno žiť svoj život. Adam Thorn zažíva najhorší a najbúrlivejší deň v živote. Vo vzťahoch mu to škrípe, v práci sa mu ale že fakt nedarí a všetko zaklincuje konflikt s otcom – otec farár, on gej a tínedžer – ktorý obom prevráti život naruby. Adamov najdlhší deň je plný konfliktov, útekov pred ľuďmi a vysvetleniami. Deň plný sexu, lásky aj zlomených sŕdc. A možno, ale naozaj len možno, aj štipky nádeje. Prežite s Adamom naplno intenzitu tínedžerských vzťahov a nájdite silu objaviť pravdu o samom sebe.

Pôvodný názov: Release (Walker Books, 2017)
Hodnotenie na Goodreads: 3.83/5
Moje hodnotenie: 4.5/5

S Patrickom Nessom som sa prvýkrát stretla na jar minulého roku, keď som si prečítala jeho cenami ovešanú Sedem minút po polnoci. Kniha ma očarila a hneď sa aj zaradila k mojim najobľúbenejším kúskom vôbec. O pár mesiacov neskôr som pokračovala s My ostatní tu len tak žijeme. Vtedy som si uvedomila, že Patrick Ness nie je len ďalší young adult autor, ale že jeho knihy vždy nesú dôležitejšiu myšlienku, ako sa na prvý pohľad zdá.

Najdlhší deň Adama T. je v mnohých smeroch veľmi podobná jeho predchádzajúcim knihám. Hlavným hrdinom je nepochopený tínedžer, ktorý bojuje nielen so svetom, no hlavne so svojou rodinou. Ness nám aj na konci knihy naznačil, že do svojej práce vkladá autobiografické prvky. Príbeh, podobne ako v My ostatní tu len tak žijeme, plynie v dvoch rovinách. Hlavná dejová línia sleduje Adama a jeho rodinu, tá vedľajšia obsahuje fantasy motívy a v prípade tejto knihy aj trošku mytológie.

Adam T. je na prvý pohľad bežný homosexuál, ktorý ale musí skrývať svoju orientáciu kvôli pobožným rodičom. Okrem nich si úplne nerozumie s bratom, trápi ho, čo bude po strednej škole a samozrejme ešte k tomu má zlomené srdce. Aj napriek tomu, že v jeho meste sa dejú iné zvláštne magické veci, všetko, na čo sa hlavná dejová linka sústredí je Adam a jeho komplikované vzťahy. Patrick Ness tak znovu ukazuje, ako skvele sa vie vžiť do mysle tínedžera. V mladosti sú to práve vzťahy, prvá láska či hľadanie orientácie stredom vesmíru mnohých mladých ľudí, nehľadiac na to, čo sa deje okolo nich. Práve v tomto sú knihy Patricka Nessa výnimočné, chvíľami mám pocit, že on sám sa niekedy ešte cíti ako tínedžer. Na rozdiel od typických fantasy kníh, kde je hlavým motívom práve fantasy svet a boj za dobro a kde sú romantické a rodinné vzťahy len ako vedľajšia dejová linka, to Patrick Ness berie úplne naopak!

Väčšina YA kníh má v dnešnej dobe nejakého záporáka; či už to je nepochopený antihrdina, mocný čarodejník, alebo nejaká príšera. V tejto knihe je ním otec Adama (inšpirovaný octom samotného autora), ktorý je evanjelickým farárom. Tu sa skrýva obrovská irónia: pobožní rodičia, ktorí celý život viedli synov k viere, ktorá sa nakoniec obrátila proti nim. Ako som už spomínala, Adam je gay, o čom jeho rodina tuší, aj keď im to priamo nepovedal. Doma sa o tom nerozpráva a jeho rodičia akoby predpokladajú, že ak to nezmienia, nebude to existovať.  Aj ich druhý syn, Adamov starší brat, nie je dokonalý. Napriek tomu, že študuje náboženstvo a plánuje sa stať kazateľom má vzťahy s viacerými dievčatami, z ktorých jeden vedie až k tehotenstvu. Navonok dokonalá rodinka má v skutočnosti ďaleko od ideálu. Pravdou je, že takto aj v reálnom živote funguje veľa rodín, a Ness si to veľmi dobre uvedomuje.

Čo sa týka deja, okrem Adamovho pohľadu sa nám dostáva aj zopár fantasy scén, v ktorých sa prevtelí do miestneho dievčaťa mýtická kráľovná a hľadá pomstu. Tieto časti sa miestami prelínajú aj s tou hlavnou dejovou líniou, ale okrem konca nikdy nie priamo s Adamom, čo je síce zaujímavé sledovať, ale ja by som ocenila viac spoločných scén, alebo viac histórie k tomu, prečo sa deje to, čo sa deje. Rozhodne to však bolo oživenie celej knihy.

Ak ste ešte nečítali žiadnu knihu od Patricka Nessa, Najdlhší deň Adama T. by mohol byť skvelý začiatok! Príbeh sa číta naozaj ľahko, je vtipný, úprimný, dojemný a ničím prikrášlený.  Adam je veľkým hrdinom pri hľadaní samého seba snáď svojou odvahou inšpiruje mnohých čitateľov!

Zhrnutie

Tempo: 9/10

Postavy: 7/10