Populárne YA knihy, ktoré som nečítala

by - 15:00

Hovorí sa sto ľudí, sto chutí. Mne sa často stáva, že sa mi nie veľmi páčia tie najpopulárnejšie knihy. Je úplne v poriadku vytvoriť si u takto obľúbených kníh svoj vlastný názor a nenechať sa ovplyvňovať ostatnými. Taktiež je v poriadku nechcieť si niektoré z tých kníh vôbec prečítať. V tomto článku vám predstavím knihy, ktoré som aj napriek obrovskej popularite ešte stále nečítala, a možno ani nikdy neprečítam! 


Séria Tajomná temnota – Cassandra Clare 

Cassandru Clare dnes už v knižnom svete pozná asi každý. Istý čas som na Tieňolovcoch fičala aj ja, ale s každou ďalšou knihou v sérii Nástroje smrteľníkov ma ten príbeh začal nudiť viac a viac. Poslednú knihu som ani nikdy nedočítala. Avšak rozhodla som sa Cassandre dať ďalšiu šancu a pustila som sa do jej ďalšej ospevovanej série Pekelné nástroje. Čakala som, že ma prvá kniha uchváti, keďže som o nej počula len samé dobré veci. Bola som viac ako sklamaná lebo som dostala príbeh aj postavy z knihy Mesto kostí, akurát zasadených vo viktoriánskom Londýne. Dospela som k záveru, že už mi žiadne ďalšie knihy od tejto autorky nechýbajú, keďže už začala vykrádať samú seba. Svet Tieňolovcov ma taktiež prestal baviť a anotácie prvej knihy v jej najnovšej sérii ma neoslovila ani len trochu. Navyše som sa dozvedela, že Cassandra nie je taký anjelik, za akú ju všetci považujú a že jej knihy nie sú úplne s kostolným poriadkom (za čo vďačím Dany a tomuto článku). Ku Cassandre sa teda v blízkej dobe nechystám vrátiť. Pekelné nástroje snáď ešte dočítam, ale pravdepodobne bude to pre mňa labutia pieseň so svetom Tieňolovcov.




Séria Červená kráľovná – Victoria Aveyard 

Ďalšia YA fantasy séria, ktorá si v posledných rokoch získala veľa hodnotení. Sú ľudia, ktorí ju naozaj zbožňujú a potom tu sú takí, ktorí o nej hovoria, že je to len zmes trópov, alebo teda dejových línii, ktoré sú klišé, a ktoré sa vidia vo väčšine YA kníh. Nehľadiac na to, či je to pravda je Červená kráľovná séria, ktorá ma zatiaľ ničím nezaujala. Hodnotenia má priemerné, anotácie takisto. Možno raz dostanem chuť, prečítať si práve takúto predvídateľnú knihu, no aj v takomto prípade by som mala na výber z veľa možností a Červená kráľovná ma zatiaľ ničím nepresvedčila.



Séria Zostaň so mnou – Gayle Forman 

Táto séria pred pár rokmi zožala obrovský úspech, za ktorý vďačí aj filmu. Ten som videla a bola som z neho celkom rozčarovaná. Chvíľami v ňom boli naozaj pekné a dojemné scény, no väčšinou som len obracala oči nad klišé dialógmi. Prečo by teda knižná predloha mala byť iná? Práve tento fakt ma od čítania úplne odradil. Taktiež sa mi nepáči, že autorka sa rozhodla pokračovať, aj keď prvý diel knihu celkom dobre uzavrel. Myslím si, že na trhu sú dnes aj lepšie YA contemporary knihy, ktoré by sa mi páčili viac, ako Zostaň so mnou.




Séria Legenda republiky – Marie Lu 

Marie Lu je autorkou mnohých populárnych sérii a stále pracuje na nových. Jej najznámejšími sú určite knihy Legenda, Fenomén a Šampión, ktoré patria do dystopickej trilógie Legenda republiky. Dystopia, ako už viete, nie je úplne môj obľúbený žáner. Sem tam natrafím na naozaj dobrú knihu s originálnou zápletkou (ako je napríklad Scythe), ale bohužiaľ väčšina dystopických kníh sa drží zabehnutých koľají, čo ma veľmi rýchlo prestalo baviť. Legenda je podľa recenzii a anotácii presne tento typ a pre mňa nemá žiadnu kvalitu, pre ktorú by som si ju chcela prečítať. Možno radšej dám prednosť iným knihám od Marie Lu, no Legendu sa naozaj nevidím len tak skoro čítať. 



Následníčka, Koruna – Kiera Cass

Priznávam sa, pred pár rokmi som čítala aj nesmierne populárnu sériu Selekcia. Bolo to veľmi zlé no ja som sa nejako prekúsala cez všetky tri knihy. Doteraz nechápem, ako môžu mať tieto knihy na Goodreads také vysoké hodnotenia, ale to je na iný článok. Selekciu by som možno mala rada trošku viac, ak by sa autorka nerozhodla z uzavretej trilógie ešte trošku vyťažiť a napísať ďalšie knihy. Celú Selekciu sa Amerika sťažovala, ako hrozný ten výber, ktorého sa zúčastňuje je a hovorila o tom, ako ho chce zrušiť. Autorka musela byť vážne bez nápadov keď sa celú pointu selekciu rozhodla použiť aj v ďalších knihách. Prečo by Amerika, ktorá tak selekciu, usporiadala rovnakú vec pre svoju dcéru?! Príde mi to ako veľmi úbohý nápad a bez akýchkoľvek výčitiek môžem prehlásiť, že k tejto sérii sa rozhodne nebudem vracať alebo v nej pokračovať.

 

 
The Upside of Unrequited – Becky Albertalli 

Becky Albertalli sa nedávno presadila aj na Slovensku, keďže u nás vyšla jej kniha Ja, Simon. Vo svete si mladí čitatelia obľúbili aj jej druhú knihu, The Upside of Unrequited. Simon sa mi celkom páčil, no podľa recenzii sa ku druhej knihe asi len tak nedostanem. Becky má problém, alebo skôr potrebu, aby každá z jej postáv bola čímsi „špeciálna“, čiže nebola len heterosexuál bielej farby. Podľa toho, čo som čítala, je v The Upside of Unrequited asi každá orientácia, náboženstvo a farba pleti. Je super, že dnes mladí autori píšu o všetkých menšinách, no toto mi príde trochu prehnané. Štýl Albertalli sa mi nepáčil natoľko, aby som ihneď siahala aj po tejto knihe, skôr si už počkám na slovenský preklad.



 
Hnev, čo si zasial – Angie Thomas 

Asi najviac oceňovaná kniha minulého roka vyšla prednedávnom aj na Slovensku. Uznávam, že príbeh je zaujímavý, ale znovu sa týka menšín, ku ktorým nemáme v našej zemi až tak blízko. Radšej čítam knihy, v ktorých sú postavy, ku ktorým mám blízko alebo sa s nimi viem ľahko stotožniť. V Hnev, čo si zasial mi práve to chýba. Vecami, ktorými sa kniha zaoberá sú veľmi aktuálne, ale skôr v Amerike ako u nás. Aj napriek úžasným hodnoteniam je toto kniha, ktorú naozaj nemám chuť prečítať. Som zvedavá, čo autorka napíše v budúcnosti.






Zlodejka kníh – Markus Zusak 

Na rozdiel od ostatných kníh na tomto rebríčku je Zlodejka kníh príbeh, na ktorý sa veľmi teším. Pred rokmi som videla film a hneď som si tento príbeh zamilovala. Viem, že kniha bude ešte lepšia, no aj napriek tomu, že ju mám doma už hodnú chvíľu som sa neprinútila si ju prečítať. Jedným z dôvodov je možno to, že viem ako sa kniha končí a že po celý čas bude príbeh pomerne smutný. V poslednej dobe som mala náladu skôr na veselé alebo aspoň trochu akčné knihy, a tak som Zlodejku kníh vždy odsúvala nabok. Ku knihe ma ťahá fakt, že je napísaná z pohľadu Smrti. Vo filme to nebolo až tak dobre vidieť, som teda zvedavá, ako to autor využil v knihe.




Mŕtve dievča neklame – Jay Asher 

Knihy väčšinou bývajú lepšie ako ich filmové/seriálové spracovanie, ale ak vás to nebaví ani v televízii stojí za to, púšťať sa do knižnej predlohy? V tomto prípade za seba hovorím nie. Seriál nebol zlý, ale propagoval úplne nesprávne veci. Namiesto toho, aby sa snažil ľudí (a hlavne deti a tínedžerov) povzbudiť, aby sa o depresiách a samovražedných myšlienkach zhovárali a neskrývali ich ukazuje Hannu, ako sa jednoducho vzdá, dá sa povedať, že bez boja. Podľa všetkých recenzii je kniha podstatne lepšia, ale momentálne netúžim prejsť si celým týmto príbehom zas. Taktiež som sa rozhodla, že so seriálom nebudem pokračovať a radšej využijem voľný čas zmysluplnejšie.




Ktoré populárne knihy nelákajú vás? Nechajte mi vedieť v komentároch!

You May Also Like

1 komentárov

  1. Úžasný výber kníh! Ak nevieš, čo ďalej skús sa inšpirovať naším článkom a možno sa ti zapáči :)
    https://beau-te.sk/a-co-tak-knihy/tiktok-made-me-buy-it/

    OdpovedaťOdstrániť