RECENZIA | Miroslava Varáčková - Nepobozkaná

by - 16:36

Dominika má sladkých šestnásť a na obzore žiaden frajer, žiadne rande a je posledná „nepobozkaná“ druháčka! No potom sa z čista jasna zjaví na obzore sexy štvrták Šarkan. Šarkan jej poblázni hlavu, no Domča si nie je istá, či práve tento chalan s krásnymi očami a nevyspytateľnou povahou jej má strhnúť nálepku „nepobozkanej“. Ale Dominika chce naozaj zažiť tie neopakovateľné prvé rande, prvé bozky a kolotoč nezabudnuteľných zážitkov. Podarí sa jej to so Šarkanom?

Vydavateľstvo: CooBoo
Žáner: Román
Hodnotenie na Goodreads: 3.77/5

Autorku Mirku Varáčkovú vám určite predstavovať nemusím. Okrem toho, že jej tento rok vyšla už 13. kniha, taktiež dostala  cenu Panta Rhei Award za svoju tvorbu. Začiatkom júna dostala jedna z jej najznámejších kníh, Nepobozkaná, nové vydanie (ktoré je podľa mňa nádherné a skvelo sa hodí na leto). Ak s touto autorkou ešte nemáte skúsenosti a hľadáte príjemné čítanie na leto, či sa chcete vrátiť do stredoškolských čias určite vám knihu odporúčam!

Čo sa týka Mirkinej tvorby, Nepobozkanú môžem porovnávať len s knihou Stálo to za to. V tomto prípade bol príbeh o trochu slabší, alebo skôr predvídateľnejší. Väčšina vecí dopadla tak, ako som očakávala, no aj napriek tomu som si príbeh užila. Určite najzaujímavejším boli prípravy na stužkovú. Sama som si tým nedávno prešla a tak ma kniha vrátila k spomienkam práve na tú moju. Pre starších čitateľov táto časť určite vyvolá veľa sentimentu, tých mladších zasa zaujme niečo nové a neznáme a snáď ich to aj prinúti tešiť sa na svoj čas na strednej škole.  Okrem toho je prevažná časť príbehu venovaná vzťahu dvoch hlavných postáv, o čo práve v tejto knihe šlo. Ich vzťah alebo skôr zaľúbenie sa mi páčilo, všetky city išli postupne a nie zhurta, ako to v niektorých romantických knihách býva. Šarkan si musel Dominiku získať, keďže pre ňu bolo ťažšie veriť chlapcovi, ktorý bol starší ako ona. Pre niektorých môže vyzerať dvojročný rozdiel ako nič, ale pre stredoškolákov to naozaj predstavuje veľa. Predsa len sú štvrtáci už dospelí ľudia, ktorá myslia na iné veci a majú iné povinnosti ako ich mladší spolužiaci. Sama som tento rozdiel na strednej vnímala a preto sa mi páči, ako ho autorka vystihla.

Dominika je v tomto príbehu úplne typická stredoškoláčka. Podľa seba ničím nevyniká a tak ostáva prekvapená, keď o ňu niekto prejaví záujem. Navonok môže pôsobiť naivne, no viackrát v knihe dokazuje, že je na svoj vek veľmi vyspelá a má zmysel pre zodpovednosť. Okrem toho, že je vernou kamarátkou si taktiež váži svoju rodinu, mamu a brata a snaží sa vychádzať aj s otcom, ktorý ich opustil. Ukazuje tak viac dospelosti ako jej starší brat, pretože vie, že rodina je aj napriek chybám stále rodina. Jej druhá polovička, Šarkan, je väčšinu času pre nás tajomstvom. Dozvedáme sa o ňom veci len sporadicky a rovnako je na tom aj Dominika. Možno práve kvôli tomu chvíľu trvá, kým si čitateľa naozaj získa a dokáže, že jeho úmysly nie sú zlé. Medzi ďalšie postavy patria hlavne kamarátky Dominiky, ktoré nemajú na dej veľký vplyv a skôr len dotvárajú stredoškolskú atmosféru tým, ako spolu klebetia, chodia do barov či preberajú vzťahy.

Na prvý pohľad čisto romantická kniha sa však zaoberá aj niečím iným, ako je vzťah medzi Dominikou a Šarkanom. V Nepobozkanej patria k vedľajším dejovým líniám rodinné problémy Dominiky a jej rodičov. Ako som spomínala, jej otec ich opustil a jedine Dominika sa s ním stretáva a vychádza. Keď si však jej otec začne budovať novú rodinu, začne sa cítiť odkopnutá a sčasti aj osamelá. Zrazu nikto z jej rodiny na ňu nemá čas a ona ostáva sama. Na Slovensku a sčasti aj v knihách sa rozvody a odcudzenia často neobjavujú, preto bolo veľmi osviežujúce a hlavne oči otvárajúce prečítať si to zo strany mojej rovesníčky a rozmýšľať, ako by som sa na jej mieste zachovala ja. Dominika to v tomto smere naozaj nemá ľahké, na rozdiel od svojho brata si nechcela vybrať len jedného z rodičov. Práve v týchto chvíľach bolo najviac vidieť, aká rozumná a citlivá v skutočnosti je a ako veľmi sa jej rozvod rodičov dotkol. Myslím si, že pre mnohých čitateľov môže byť Dominika z tohto hľadiska až inšpiratívnou postavou a pomôže sa im rozhodnúť správe a bojovať za svoju rodinu.

S Nepobozkanou Mirka znovu dokázala, že jej knihy sa týkajú všetkých generácii, spoločenských vrstiev či pohlaví. Jej príbehy sa rýchlo dotknú každého. Okrem toho, že čitateľa dokáže prekvapiť, zaujať, pobaviť a nadchnúť ho taktiež núti zamýšľať sa nad rôznymi životnými situáciami a osudom mnohých ľudí. Aj keď je Nepobozkaná na prvý pohľad len ľahké romantické čítanie na leto ukrýva v sebe podstatne hlbšiu myšlienku. Ak by som o autorke nič nevedela, naozaj by som si myslela, že knihu napísala stredoškoláčka. Mirka sa naozaj skvele vžila do role študentky a verne opísala zmýšľanie a chovanie násť-ročných. Mirka Varáčková je určite autorkou, ktorá stojí za vašu pozornosť!

Tempo: 8/10

Príbeh: 5/10

Postavy:  9/10