RECENZIA | Victoria Schwab - Mesto duchov

by - 15:18

Úspešná autorka mnohých bestsellerov Victoria Schwab nám ponúka úžasné hrôzostrašné dobrodružstvo ideálne pre každého milovníka scifi a fantasy. Keď Cassidy, ktorej najlepší priateľ je duch, natiahne ruku a odhrnie Oponu, vstupuje do sveta duchov. Túto schopnosť nadobudla, keď sa takmer utopila (dobre, utopila sa, ale nerada na to spomína). Už sa teší na prázdniny na pláži, kde jej nič podobné nehrozí a kde si bude užívať leto.  Lenže jej rodičia zmenia plány - idú nakrúcať televízny seriál o najstrašidelnejších miestach na svete a ich prvou zastávkou je škótsky Edinburgh, mesto  s dávnou históriou a množstvom nepokojných prízrakov. Tam sa Cassidy zoznámi s Larou, ktorá má rovnaký dar ako ona. Postupne zisťuje, koľko sa toho ešte musí naučiť o svete za Oponou, a na vlastnej koži zistí, aké nebezpečné je jej poslanie. Ponorte sa spolu s ňou do sveta duchov, prízrakov a zjavení a odhaľte tajomné zákutia svetov, o ktorých ste nemali ani tušenia.

Pôvodný názov: City of Ghosts (Scholastic, 2018)
Hodnotenie na Goodreads: 3.92/5

V. E. Schwab alebo tiež Victoria Schwab patrí medzi najpopulárnejších súčasných autorov. Píše nielen pre tíndežerov, ale aj pre dospelých a deti. Jej knihy spadajú do niekoľkých žánrov vrátane fantasy a dystópie. Pravidelne je súčasťou rôznych antológii. Mesto duchov je jej middle-grade debut a prvý diel série Cassidy Blake. Dokáže si Schwab udržať rovnakú kvalitu aj v tomto novom prostredí?

Dej sa začína celkom pomaly, rodičia Cassidy dostanú ponuku natočiť seriál na motívy ich kníh a spolu s Cassidy a Jakeom všetci odcestujú do Edinburgu. Výber lokácie sa mi veľmi páčil, toto mesto má určite správnu atmosféru na duchársky príbeh. Cassidy je spočiatku nadšená, no skoro zisťuje, že to, že je Edinburg tak bohatý na históriu nesie aj fakt, že je plný duchov. A nie všetci sú tak priateľský ako Jake. Jej stretnutia s druhou stranou rozhodne patria k najzaujímavejším častiam knihy a vďaka nim sa celý čas príbehom nesie veľké napätie. Karty poriadne zamieša Laura, ktorá Cassidy výrazne uvedie do rozpakov a zmení jej pohľad na svoje schopnosti. V tejto časti hlavná postava bojuje sama so sebou a s tým, čo je správne a čo je dobré.

Cassidy je naozaj výborná protagonistka. Na svoj vek je vyspelá, ale stále pôsobí detsky. Veľmi sa mi páčil jej vzťah s rodičmi, na ktorých sa zbytočne nesťažovala a ktorých mala úprimne rada. Milé boli aj časti, kedy sa prejavila jej „fangirl“ stránka a kedy sa nadchýnala pre knihy rovnako, ako kopa detí v jej veku. Pridalo jej to na realistickosti. Jej najlepší kamarát, Jake je pomerne veľkou záhadou. Počas knihy sa o ňom dozvedáme pomerne málo, rovnako ako Cassidy. Aj napriek tomu si jeho priateľstvo nadovšetko cení. Za zmienku potom samozrejme stojí Laura, ktorá v príbehu predstavuje dôležitú úlohu a ktorá sa tiež po čase stáva kamarátkou Cassidy. Mesto duchov nebolo veľmi bohaté na postavy, no ani mi v príbehu nechýbali.

Čo ma trošku sklamalo bolo samotné vyvrcholenie deja a celková posledná tretina. Čakala som väčší plot twist a viac stupňujúce napätie. Samotná naháňačka bola fajn, ale Cassidy podľa mňa vyhrala príliš ľahko aj napriek tomu, že ide o knihu pre deti. Na druhú stranu má táto séria obrovský potenciál, aby sa rozrástla do celkom dlhej a zaujímavej série. Rodičov Cassidy čaká ešte mnoho seriálových dielov na natočenie!

Ak by som bola vo veku, pre ktorý je kniha určená, určite by som si ju zamilovala. Má jemne strašidelnú atmosféru, čo som v detstve milovala. Myslím si, že veľa detí ocení, že je napínavá, no nie vyslovene strašidelná ako napríklad Koralína. Aj keď ma dej trošku sklamal, príbeh som si užila. Obľúbila som si postavy a teším sa na pokračovanie a celý zvyšok tejto série!

Tempo: 8/10
Príbeh: 7/10
Postavy:  9/10