Najlepšie knihy za rok 2020

by - 13:00


Rok 2020 je čoskoro za nami a všetci za zhodneme, že nestál za veľa. Priniesol veľmi veľa zmien skoro v každom aspekte života. Veľa ľudí si vďaka pandémii a domácej karanténe našlo viac času na knihy, u mňa to bohužiaľ bolo naopak. Kvôli distančnému vzdelávaniu som mala len veľmi málo voľného času a nulovú chuť čítať. To sa zmenilo túto jeseň, kedy som prečítala väčšinu z vyše 40 kníh, ktoré sa mi podarilo tento rok zvládnuť. Rozhodla som sa vybrať 6 najlepších z nich a zhrnúť ich v tomto článku. Všetky knihy, ktoré som v 2020 prečítala a ich hodnotenia si môžete pozrieť na mojom Goodreads. Všetkým prajem úspešný a hlavne lepší rok 2021!
 

 
House of Earth and Blood (Sarah J. Maas)
 
Titul najlepšia kniha za rok 2020 si jednoznačne zaslúži prvý diel série Crescent City od Sarah J. Maas. Som veľkou fanúšičkou autorky, ale keď oznámila svoju prvú fantasy sériu pre dospelých, nebola som až tak veľmi nadšená. Mala som trochu pochybnosti či to nebude kópia série ACOTAR, keďže znovu malo ísť o Fae postavy a ich svet. Napadla mi autorka, ktorá už roky píše dookola tie isté knihy z jedného sveta s podobnými postavami a zápletkami a bála som sa, že Crescent City dopadne rovnako. V lete sme sa však spolu s kamarátkou konečne do knihy pustili a obe sme boli unesené.

House of Earth and Blood je tehla, ma vyše 700 strán a je obrovská. Aj napriek tomu som knihu zhltla. Príbeh bol fantastický a napínavý, zamilovala som si prostredie, ktoré autorka vytvorila – zmes fantasy prvkov, mytológie a moderného sveta je niečo, čo mám veľmi rada. Skôr ako ACOTAR mi kniha pripomínala príbehy od Richelle Mead, ktorá tiež často píše urban fantasy. Je síce pravda že postavy Bryce a Hunta boli štýlovo podobné ako dvojice Feyre a Rhysand či Aelin a Rowan, no obaja mali tak rozvinuté osobnosti, že som túto myšlienku hneď zahodila. Crescent City bude určite fantastická séria a neviem sa dočkať pokračovania!



Daughter of Smoke & Bone (Laini Taylor)
 
Jedno z najväčších prekvapení roka prišlo v podobe tejto dobre známej knihy od Laini Taylor. Séria je na svete už nejaký ten piatok, prvé dva diely dokonca vyšli aj u nás. Prvý diel sedel na mojej poličke niekoľko rokov. Dlho som čítanie odkladala (aj napriek tomu, že som od autorky čítala Strage the Dreamer a knihu milovala), bála som sa, že pôjde o pomalý magický realizmus sústredný skôr na hlavnú postavu ako na dej. A veru som sa mýlila!
 
Kniha je jednoznačne fantasy, sčasti sa odohráva v Prahe (čo bolo ďalšie milé prekvapenie) a sleduje mladé dievča s modrými vlasmi, ktorej jediná rodina je zopár príšer – chimér. Dej sa rozhodne neuberal smerom, ktorý by som čakala, čo sa mi veľmi páčilo. Aj keď sa v príbehu našlo zopár vecí, ktorým sa bežne v knihách vyhýbam boli napísané tak skvelo, že som celú knihu jednoducho zhltla (dokonca mám pocit, že počas posledných 100 strán som zabudla dýchať). Daughter of Smoke and Bone je jednoducho fantastická kniha, ktorej som mala dať šancu už skôr! Lepšie neskoro ako nikdy...
 
 

Mojich 10 rande naslepo (Ashley Elston)
 
Na začiatku roka by som určite netipovala, že by sa na tomto rebríčku objavila contemporary pre tínedžerov, no Mojich 10 rande naslepo ma šokovalo. Čakala som klišé romantický príbeh s vianočnou atmosférou, dostala som obrovskú rodinu, skvelé postavy a sesterskú lásku. A som za to naozaj vďačná!
 
Mojich 10 rande naslepo som dokázala prečítať za jeden večer. Keď som spoznala rodinu hlavej hrdinky a zistila, akú dôležitú úlohu v príbehu zohrávajú, nedokázala som sa od knihy odtrhnúť. Jednotlivých 10 schôdzok bolo taktiež veľmi zábavných a rozličných, ani koniec nesklamal a rovnako ma nadchol. Spomenúť musím aj vzťah  a jej sestry, ktorému sa knihu venovala naozaj veľa a ktorý mi neraz vtisol slzy do očí. Celú recenziu si môžete prečítať tu.
  

Nevernight (Jay Kristoff)
 
Kniha Nevernight pre mňa nebola novinkou. Prvýkrát som ju čítala pred dvoma rokmi a keďže som teraz chcela v sérii pokračovať, rozhodla som sa ju prečítať ešte raz aby som si osviežila spomienky. Pred dvoma rokmi som knihe dala 4 hviezdičky z 5, pri druhom čítaní som nerozumela prečo.
 
Milujem prostredie magickej školy (bonusové body za magickú školu pre vrahov), v tejto knihe je navyše veľmi temné, čo je presne to, čo som potrebovala. Postavy mi prišli omnoho zaujímavejšie ako som si pamätala a dokázala som sa s nimi viac spojiť. Jay Kristoff má veľmi špecifický štýl písania, no ten sa mi taktiež veľmi páčil (aj keď priznávam, že množstvo poznámok pod čiarou mi prišlo otravné a zbytočné). Nevernight je skutočne originálna kniha. Zrejme som bola pri tomto re-readingu v lepšom naladení, alebo pomohlo, že som knihu čítala dlhšie po menších častiach. Každopádne som si príbeh zamilovala a verím, že Godsgrave bude jedna z prvých kníh, do ktorých sa ďalší rok pustím!



Finale (Stephanie Garber)
 
Sériu Caraval pozná snáď každý fanúšik YA fantasy. Svet plný mágie, karnevalov, klamstiev, lásky a zrady si získal fanúšikov po celom svete. Prvé dve knihy sa mi páčili, no neoznačila by som ich za svoje obľúbené. Pri finálnej časti som mala trošku obavy, či splní moje očakávania a či sa mi koniec bude páčiť. Rozhodne som nebola sklamaná!
 
Finale si drží dynamický dej rovnako, ako prvé dve knihy. Páčilo sa mi, že obidve sestry mali spravodlivo rozdelený priestor a že príbeh nebol zameraný len na jednu z nich. Nechýbalo kopu zvratov a tajomstiev. Mágia v sérii Caraval patrí k jednej z najzaujímavejších s akými som sa pri young adult knihách stretla a v tomto príbehu bola rovnako okúzľujúca. Toto sú knihy, ku ktorým sa niekedy určite rada vrátim.
 
 
 
Wayward Son (Rainbow Rowell)

Ako poslednú tu máme knihu od jednej z mojich najobľúbenejších autoriek vôbec. Carry On som čítala niekoľkokrát a knihu zbožňujem, no aj tak som nebola nadšená, keď som sa dozvedela, že bude mať pokračovanie. Príbeh Simona a Baza som považovala za uzavretý a ďalší diel mi prišiel pomerne zbytočný. Aj napriek tomu som sa rozhodla si knihu kúpiť a prečítať, keďže tieto postavy som si fakt zamilovala.
 
Wayward Son sleduje roadtrip hlavných postáv z Carry On. A je to úplne fantastické! Kniha je plná absurdných situácii a vtipov, rozdielov medzi americkou a anglickou mágiou a samozrejme priateľstva a lásky. Veľmi oceňujem, čo autorka urobila s postavami Baza  a Simona a že pre nich nie je všetko dokonalé, ale že realisticky čelia rôznym problémom. Nesmierne som sa pri knihe bavila, dej bol zaujímavý a nesnažil sa príliš čerpať z Carry On, skôr išlo o nové dobrodružstvo. Ak niekto váha rovnako ako, odporúčam prečítať!
 

You May Also Like

0 komentárov