RECENZIA | Mária Danthine Dopjerová - Francúzsko krížom-krážom

by - 12:37

Francúzsko sú vinice a poľné cesty so šípkami ku románskym kostolom, námestia pod košatými platanmi a hráči petangu, mätový sirup a starodávne kolotoče, anízový likér za teplých večerov, slnečnice na trhoch, farebné vitráže katedrál a citrónové sorbety. Francúzsko sú pekárne s koláčmi, ktorých názvy rozprávajú príbehy. Vo Francúzsku má takmer každé miesto čosi, čo ho charakterizuje, čo ho robí svojim, čosi, čo mu história odovzdala ako jedinečný dar. Ľudia sa postarali, aby sa ten dar v čase prenášal - symbolom, architektonickou črtou, osobnosťou, produktom. Musíte prísť práve sem, aby ste mohli pochopiť, uchopiť a kúsok si so sebou odniesť. Autorka pochádza z Piešťan, no žije a pracuje v Paríži. Spolu s rodinou cestuje po rôznych kútoch Francúzska a jej texty lákajú ísť po jej stopách.

Žáner: Beletria
Hodnotenie na Goodreads: 4.5/5

Cestopisy a literatúra faktu vo všeobecnosti sa na tomto bloguje vyskytuje skutočne výnimočne. Sama preferujem fantastickú beletriu, ktorá má dokáže odpútať od skutočného života. Pri knihe Francúzsko krížom krážom som sa rozhodla urobiť výnimku. Hneď na prvý pohľad ma zaujalo nádherné spracovanie – krátke príbehy a momentky sprevádzané jednoduchými no veľmi elegantnými ilustráciami. Francúzsko je nádherná krajina, väčšina ľudí (rovnako ako ja) však pozná len hlavné turistické miesta, pritom táto krajina ponúka nespočet zaujímavých destinácii. Práve v tejto knihe je niekoľko z nich predstavených naozaj výstižne.

Pre tých, ktorí sa naozaj chystajú do Francúzska môže byť kniha celkom užitočná. Veľa miest, o ktorých  autorka píše nie sú turistom veľmi známe. Ak radi objavujete skryté klenoty mimo známych turistických atrakcii, určite nájdete aj niečo pre seba. Každý z malých príbehov hovorí o niečom inom, pripomína inú spomienku. Páčilo sa mi, že neboli zoradené chronologicky. Mala som pocit, že si ich vybavujem ja. Príjemným prekvapením boli aj recepty, ktoré sa občas objavili medzi kapitolami.
Autorka píše naozaj veľmi pekne chvíľami som sa cítila, že cestujem spolu s ňou.

Čo mi po dlhšom čítaní trošku prekážalo bolo množstvo metafor. Chvíľami mi to prišlo už príliš ozdobné a prekombinované. Ak by som knihu čítala po menších častiach najskôr by som si to nevšimla. Tým, ktorí nemajú v láske zdĺhavé opisy by to však mohlo prekážať.

Francúzsko je skutočné krásna krajina a táto kniha je jej dôkazom. Autorka vybrala nádherné miesta a vďaka je písaniu som mala pocit, že čítam pohľadnice, ktoré mi z jej návštev poslala. Ak nemôžeme cestovať v skutočnosti môžeme aspoň prostredníctvom kníh akou je aj táto. Kniha určite nie je pre všetkých, ale aj napriek tomu, že to nie je fikcia, prináša príjemné odpútanie od reality. Pre tých, ktorí majú radi Francúzsko toto bude čerešnička na torte.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart

Obrázky: Slovart, ViaHero