RECENZIA | Leigh Bardugo - Deviaty spolok

by - 9:00

 
Nenechajte si ujsť novú sériu od autorky fantastickej Griše a Vranej šestky. A pripravte sa na to, že tentoraz Leigh poriadne prekvapí! Niekoho ako Galaxy „Alex" Sternovú by ste medzi prvákmi na Yalovej univerzite nečakali. Nedokončila ani strednú a naplno sa vrhla do sveta randenia s drogovými dílermi a oveľa, oveľa horších vecí. Dvadsaťročná Alex je navyše jedinou preživšou brutálnej viacnásobnej vraždy. Človek by povedal, že jej život sa skončil. Namiesto toho však dostane druhú šancu: začať zdarma navštevovať jednu z najprestížnejších svetových univerzít. V tom musí byť nejaký háčik, no nie? Nová kniha od Leigh Bardugo nás spolu s hlavnou hrdinkou zavedie do sveta tajných školských spolkov a okultných aktivít, kde zlovestné nadprirodzeno číha doslova za každým rohom kampusu. 
 
Vydavateľstvo: Slovart 
Pôvodný názov: Ninth House (Flatiron Books, 2019)
Rok vydania: 2021
Žáner: Fantasy
Hodnotenie na Goodreads: 4.04/5
Moje hodnotenie: 4.5/5
 
Autorku Leigh Bardugo ani nemusím predstavovať. Vďaka svojim knihám zo sveta Griše sa preslávila na celom svete. O pár týždňov nás navyše čaká ich seriálové spracovanie od Netflixu. Jej najnovšia kniha, Deviaty spolok, zaujala mnohými vecami - autorka sa odpútala od sveta Griše a taktiež ide o jej prvé dielo pre dospelých.

 
Okrem žánru urban fantasy veľa ľudí knihu prirovnáva ku dark academia - estetike, ktorá sa točí okolo klasickej literatúry, vzdelaní a akademickom prostredí. Tento popis Deviatemu spolku dokonale sedí! Príbeh sa odohráva na Yale univerzite, ktorá je mimo iné  známa svojimi tajnými spolkami. Hlavná hrdinka Alex sa nechtiac stala súčasťou jedného z nich a momentálne sa pripravuje na to, že raz ho bude viesť. V príbehu strieda súčasnosť (potom, čo sa stratil terajší vodca Deviateho spolku) a minulosť. Postupne sa dozvedáme čo sa stalo Darlingtonovi, akú úlohu v tom zohrala Alex a aké to malo následky. Dej je celkom pomalý, k väčšiemu napätiu dochádza až v poslednej tretine, čo mi nevadilo. Zvyčajne nemám rada pomalé príbehy, no pri spolku som si dokonalo užívala temnú atmosféru. Trochu ma zaskočil koniec, ktorý mi prišiel prekombinovaný a mätúci. Určite však výborne otvoril dvere pre pokračovanie.
 
Z celej knihy ma asi najviac prekvapila hlavná hrdinka. Som zvyknutá na YA hlavné postavy a tak ma milo zaskočilo dospelé chovanie Alex. Na nič sa nesťažovala, nerobila zbytočnú drámu, obetovala sa pre všetkých kamarátov a aj keď mala často problémy so sebadôverou tak sa nevzdávala. Bolo zaujímavé spoznávať jej minulosť a hlavne zisťovať, prečo mala problémy s drogami a nedokončila strednú školu. Alex bola pre mňa z celej knihy najväčšou enigmou, ktorú som milovala pozorovať. Rovnako zaujímavý bol Darlington, ktorý bol školiteľom Alex. Spočiatku som mala pocit, že bude typický zazobaný chlapec, ktorý si okrem seba nič neváži no skutočne som sa mýlila. Darlington bol nesmierne zaujímavá postava, bol rovnako skromný a záhadný ako Alex. Scény ich dvoch som mala v celej knihe najradšej. Jediné, čo ma mrzí je to, že som chcela by mal v knihe viac priestoru.
 
Myslím, že literatúra pre dospelých Leigh Bardugo veľmi svedčí. Deviaty spolok je skvelým dôkazom, kedy sa nemusela obmedzovať a ponúkla drsnejšie, akčnejšie a hlavne realistickejšie scény. Páčili sa mi detaily ako spomenutie menštruácie, závislosti na drogách, depresie a iných, ktoré možno neboli rozvinuté ale dokopy tvorili veľmi reálny a aktuálny pohľad na svet. Nestrácali sme čas citovými výlevmi násťročnej hrdinky, jej prvú lásku či cestu za sebapoznaním - Alex to už všetko mala za sebou. K tomu navyše pútavá záhada a skvelé vedľajšie postavy. Samotný motív spolkov mi taktiež príde zaujímavý, hlavne keď boli inšpirované skutočnosťou. Som zvedavá kam bude táto séria pokračovať, pretože podľa mňa má obrovský potenciál.
 
 
ZHRNUTIE
Kvalita písania: 9/10
Tempo: 7/10
Príbeh: 8/10
Postavy: 9/10

 
 
 
Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.
 
 
Obrázky: Twitter, Alice Duke

You May Also Like

0 komentárov