RECENZIA | Patrick Ness - Počúvaj nôž

Prvý diel napínavej dystopickej trilógie od oceňovaného autora Patricka Nessa, ktorý si získal priazeň čitateľov po celom svete.
Predstavte si, že žijete v Prentissove – meste, kde každý dokáže počuť vaše myšlienky. Predstavte si, že ste ustavične ponorení do otravného myšlienkového mraku – Šumu, ktorý spája mysle všetkých obyvateľov mesta a nikdy vás nenechá na pokoji. Pre Todda je to realita, no práve keď už odpočítava dni do trinástych narodenín, objaví niečo nemožné – miesto, kde žiaden Šum nie je. Todd tak zároveň nechtiac prenikne k tajomstvám, ktoré mali ostať navždy ukryté, a musí sa aj so svojím verným psom vydať na útek, aby si zachránil holý život. Ako však uniknúť prenasledovateľom, keď vďaka Šumu dokážu počuť každú vašu myšlienku?

Pôvodný názov: The Knife of Never Letting Go (Walker, 2008)
Hodnotenie na Goodreads: 3.97/5

Séria je na trhu už desať rokov a pri tejto príležitosti dostala aj novú obálku – čierne pozadie s taktiež čiernymi stranami. Túto novinku sa rozhodlo využiť aj vydavateľstvo Slovart a konečne tak na slovenský trh priniesli túto ospevovanú sériu od rovnako populárneho Patricka Nessa. Jeho knihy sa na Slovensku naozaj ujali a autor si rýchlo získal nových fanúšikov. Počúvaj nôž predstavuje prvý diel dystopickej trilógie Nespútaný chaos, ktorú na ďalší rok budeme môcť vidieť aj v kinách.

Samotný príbeh ma niekoľko klasických dystopických zápletiek, na ktoré sme už z podobných kníh zvyknutí, no hneď na začiatku púta originálnou myšlienkou a to tým, že vo svete knihy Počúvaj nôž sú myšlienky každého človeka verejné a nazývajú sa Šum. Každý naokolo tak počuje, čo si myslíte. Úplná strata súkromia. Navyše mesto, v ktorom žije hlavný hrdina Todd pozostáva zo samých mužov, nie sú v ňom ženy. Preto je to pre neho taký šok, keď jedno dievča nájde. Kniha ani nebola taká dlhá, no veľa sa v nej cestovala a tak som mala pocit, že sa stále niečo deje. Rozhodne som nemala šancu sa pri nej nudiť. Okrem rôznych tajomstiev a nevysvetlených vecí, ktoré nechávali čitateľa v napätí v deji nechýbali vedľajšie zápletky, ktoré boli výborne prepojené. Navyše autor do knihy úžasne zakomponoval jej samotný názov!

Aj napriek tomu, že vek Todda bol niekoľkokrát spomenutý som si naň nedokázala zvyknúť. Asi je to tým, že vo väčšine YA kníh je hlavný hrdina vo veku okolo 18 rokov, v tejto to bolo značne menej. Na druhú stranu, priniesol svieži a trochu detskejší pohľad na svet. Počas deja bolo vidieť, ako rýchlo dospieva a mení sa. Ako postava bol výborne napísaný a bolo celkom ľahké sa s ním stotožniť aj napriek odlišnému veku a pohlaviu. Jeho verným spoločníkom a zároveň zdrojom humoru bol pes. Bolo skvelé sledovať myšlienky šteňaťa a ako vlastne zvieratá reagujú na ostatných ľudí. Ďalšou hlavnou postavou bola Viola, prvé dievča, ktoré Todd stretne. Zozačiatku mi prišla mierne otravná, ale to zrejme spôsobil fakt, že bol odťažitá a nechcela o sebe nič povedať. Aj ona sa počas knihy mení, no skôr sa vyvíjajú jej vzťahy ako samotná povaha. Bez ženy v hlavnej úlohe by bola táto kniha určite nudnejšia. V príbehu vystupuje aj mnoho vedľajších postáv, ktoré som si nie vždy dokázala zapamätať a vytvoriť si tak citovú väzbu. Todd a Viola boli pre mňa dostačujúci.

V Počúvaj nôž je určite zopár trópov, ktoré sú v dystopickej literatúre už považované za klišé, Patrick Ness ich našťastie dokázal vyvážiť množstvom originálnych nápadov a napínavým dejom. V porovnaní s napríklad Chybnou, ktorá bola poslednou dystopickou YA knihou, ktorú som čítala bol Počúvaj nôž výrazne prepracovanejší. Celý svet a história bola v knihe podrobnejšia a taktiež sa mi veľmi páčil otvorený koniec, ktorý nás hneď naladil na pokračovanie tejto trilógie. Vidím v knihe mnoho potenciálu kam všade sa môže rozvinúť.

Od Patricka Nessa som prečítala už celkom dosť kníh, ale ani jedna sa na túto nepodobala. Je skvelé, že dokáže písať v toľkých rôznych žánroch a o toľkých odlišných veciach. Či sa už venuje náročnejším témam, alebo píše s nádychom satiry či ide práve o túto sériu jeho knihy sú vždy veľmi kvalitne napísané a úplne originálne. Aj s touto sériou dokazuje, že ide o jedného z najlepších súčasných autorov. Dúfam, že z jeho pera vyjde ešte mnoho úžasných kníh. Počúvaj nôž spája všetko, čo Ness vie najlepšie a navyše prináša množstvo akcie, čo sa v jeho knihách tak často nevidí. Ak bude ďalšia kniha aspoň spolovice taká dobrá ako tá prvá, pôjde o výbornú sériu!

Kvalita písania: 9/10
Tempo: 9/10
Príbeh: 7/10