RECENZIA | Neal Shusterman - Kosec

by - 16:55

Dvaja tínedžeri sa budú musieť naučiť „umeniu zabíjať" v mrazivej trilógii o cene za nesmrteľnosť.
Vo svete budúcnosti už neexistujú vojny, choroby ani hlad – ľuďom sa podarilo zbaviť všetkého utrpenia a dokonca zvíťaziť aj nad smrťou. Jediní, kto má právo ukončiť niečí život, sú „kosci" – ich úlohou je zaistiť, že nedôjde k preľudneniu. Žatva, alebo pravidelné prerieďovanie populácie, so sebou nesie veľkú moc, no aj zodpovednosť, osamelosť a odriekanie.
Citra a Rowan ešte ani nedosiahli plnoletosť, no boli vybraní, aby sa stali učňami poslov smrti – pritom ani jeden by si dobrovoľne túto cestu nezvolil. Najmä keď ich jediná chyba môže stáť život. Napriek rozdielnym povahám sa počas zdokonaľovania v smrtonosom remesle postupne zbližujú, ani dokonalý svet však nie je imúnny voči nevyspytateľnej ľudskej povahe, a tak ich zrada a intrigy z najvyšších kruhov čoskoro postavia proti sebe. Ten, čo v najťažšej skúške uspeje, prežije – a podpíše tým druhému rozsudok smrti.

Pôvodný názov: Scythe (Simon Schuster Books for Young Readers, 2016)
Žáner: Sci-fi
Hodnotenie na Goodreads: 4.36/5

Neal Schusterman už roky patrí k najobľúbenejším a najznámejším dystopickým autorom, na slovenský trh sa dostal vďaka knihe Uvoľnení a teraz na seba strháva pozornosť vychvaľovanou a oceňovanou knihou Kosec. Okrem vysokej obľuby u fanúšikov dystópie román dostal aj v roku 2017 cenu Michael L. Printza za young adult knihu. Dystopické knihy za posledné roky získavajú čím ďalej tým viac fanúšikov a rovnako v obľube ich majú filmové štúdia, ktoré sa radšej rozhodnú investovať do adaptácii dystopických diel než tých fantasy. Čo naviac teda ponúka Kosec a čím si získal takúto obrovskú popularitu?

Green Buffalo BooksDej sa začína rýchlo a už niekoľko prvých kapitol udáva smer, ktorým sa bude uberať. Na prvý pohľad jasná zápletka však rýchlo naberá spád a prekvapuje. Kapitoly sú rozdelené na pohľady dvoch hlavných postáv, Citry a Rowana. Obidvaja sa ocitajú v náročnej a prvom rade nechcenej situácii. Máme možnosť tak nahliadnuť do hlavy dvoch mladých dospelých, ktorí sú proti vlastnej vôli poštvaní proti sebe. Zaujímavú neutrálnu zónu predstavuje ich učiteľ, Kosec Faraday. Ako jeden z mála Koscov prináša do svojej práce akési morálne zásady, ktoré by boli v dnešnom svete úplne zvrátené no v budúcnosti predstavujú najväčšie množstvo útechy, ktoré môže niekto, kto sa živí vraždením ponúknuť. Aj napriek tomu, že Faraday vystupuje ako hrdina, autor nám nezabúda pripomínať podstatu jeho práce a vlastne aj celého života. Okrem toho sledujeme dva rozdielne vnútorné boje Citry a Rowana, pre ktorých je nesmierne ťažké potlačiť akékoľvek morálne zásady a čo i len pomyslieť na to zobrať niekomu život. Hlavní hrdinovia sú v mnohých ohľadoch nesmierne podobní no odlišujú sa hranicami a dôvodmi, prečo by sa aj oni mali stať Koscom.

www.goodreads.comZvrat nastáva keď Rowana a Citru začnú učiť noví Kosci. Čitatelia dostávajú pohľad do života iných Koscov, ich dôvody, prečo sa nimi stali, spôsob života a hlavne ich prístup k práci. Títo Kosci začnú výrazne ovplyvňovať aj hlavné postavy, čo sa v deji prejaví ihneď. Čo sa na prvý pohľad vyzerá ako jasná zápletka sa rýchlo mení na pomerne komplikovaný no hlavne prepracovaný dej. Neal Shusterman vytvoril podrobný obraz budúcnosti nášho sveta, ktorý by sa raz naozaj mohol stať skutočnosťou. Preľudnenie sa už v dnešnej dobe pomaly stáva veľkým problémom. Avšak budúcnosť, ktorú Shusterman popísal je viac než hrozivá.  Do jednotlivých kapitol zasahujú zápisky rôznych Koscov, ktoré nám približujú ako ich svet funguje a predovšetkým jeho históriu a dôvody, pre ktoré došlo ku zriadeniu Koscov došlo. Vďaka nim dokážeme lepšie jednotlivé postavy rozdeliť na tie dobré a zlé.

Najviac zo všetkého rozhodne prekvapí posledná tretina knihy. Od začiatku je apelované na to, ako by sa mal príbeh ukončiť, no Shusterman si vyberá inú cestu a na pomerne malé množstvo stránok vloží obrovský a veľmi dôležitý kus deja. Ani táto kniha nie je výnimkou a končí sa otvoreným koncom, ktorý len posilňuje celkový dojem z prečítanej knihy a nadchýna čitateľa pre jej pokračovanie. Kosec takmer vo všetkých ohľadoch búra klasické dystopické klišé trópy, ktoré tento žáner aspoň pre mňa urobili nie veľmi lákavým a núti nás zamyslieť sa nad niečím všedným ako je smrť.

Kvalita písania: 10/10
Tempo: 9/10
Postavy:  8/10