RECENZIA | Cinda Williams Chima - Síla ohně

Tento napínavý fantasy příběh se odehrává v Sedmiříší známém z autorčiny předchozí knižní série, avšak o generaci později. Je prostoupený temnou magií, nebezpečenstvími, z nichž tuhne krev v žilách, a dvěma nezapomenutelnými postavami, které se pohybují na tenoučké hraně mezi životem a smrtí. Hlavními hrdiny jsou Adrian sul'Han, zvaný Ash, školený léčitel obdařený magickými schopnostmi a syn královny Fellsu a Nejvyššího kouzelníka, jenž hoří touhou pomstít smrt svého otce, a Jenna Blandelowová, dívka s podivným znamením, kterou její tajemní rodiče opustili brzy po narození. Jejich cesty se setkají v Ardenu. Spojuje je nenávist k bezcitnému králi. Podaří se jim krále odstranit a zabránit tak válce? A dojde jejich láska naplnění?

Pôvodný názov: Flamecaster (HarperCollins, 2016)

Hodnotenie na Goodreads: 4.05/5

Cinda Williams Chima je autorka, ktorá si svet YA kníh podmanila už pred pár rokmi sériami ako Seven Realms či The Heir Chronicles. Na český a slovenský trh sa konečne dostáva jedna z jej najlepšie hodnotených a najpopulárnejších sérií, Sedmiříší v troskách.

GoodreadsVeľkou otázkou pred začatím knihy je, či je potrebné poznať a mať prečítané aj predchádzajúce autorkine série, alebo aspoň vedieť, o čo v nich šlo a ako sa skončili. Ja som neurobila ani jedno z toho a vôbec som neľutovala. Možno práve z toho dôvodu chvíľu trvá, kým sa čitateľ skutočné ponorí do deja a porozumie rôznym súvislostiam, no po niekoľkých kapitolách spozná dynamiku sveta a všetko do seba zapadne. História, mágia a vzťahy jednotlivých postáv nie sú vysvetlené hneď, ale postupne čím sa odkrýva a zároveň dopĺňa hlavná dejová línia. Musím povedať, že práve tá ma v tejto knihe najviac prekvapila. Autorka píše naozaj výborne a chvíľami som mala pocit, že kniha sa ani nehodí do YA ale rovno do klasickej fantasy pre dospelých. Vďaka tomu, že sa dej striedavo odohrával na rôznych miestach sme mohli do detailov spoznať všetky kúty skvelo prepracovaného sveta, ktorý Chima vytvorila.

Jedným z najzaujímavejších aspektov pre mňa boli postavy. Okrem rôzneho veku, pohlavia a bydliska taktiež prechádzali odlišnými životnými situáciami, ktoré ako sa neskôr ukázalo boli hlboko prepletené. Ash mi bol z dvojice hlavných postáv sympatickejší. Na začiatku vyzeral ako klasický fantasy hrdina, s tými správnymi morálnymi zásadami, magickými schopnosťami a túžbou bojovať za svoju pravdu, no jeho charakter sa veľmi rýchlo vyvíjal a menil. Bolo skvelé sledovať ako sa dokázal adaptovať v každej situácii, do ktorej sa dostal a potlačiť svoje prirodzené pudy a ciele. Rovnako zaujímavé boli jeho schopnosti, ktoré vždy dokázal využiť pre dobrú vec a ktoré sa mu dlhú dobu skutočne darilo tajiť.

Jeho opozitom bola Jenna, na začiatku celkom nevýrazná no postupom času pravdepodobne najdôležitejšia postava celej série. V prvých pár kapitolách mi pripadala ako sivá myš. Klasická hrdinka, ktorá prišla o všetko a ktorá má obrovské tajomstvo. Jej cesta sa veľmi zaujímavo prepletie s touAshovou, aj keď to na prvý pohľad vôbec takto nebude vyzerať. Čo bolo na jej postave naozaj dobré bol obrovský posun, ktorý počas druhej polovice knihy urobila. Keď došlo na odhalenie toho, čo ju robí výnimočným začala sa aj sama Jenna viac brániť a hlavne premýšľať. Bohužiaľ mi celkový dojem z obidvoch postáv pokazil ich letmý románik, ktorý podľa mňa nedával veľmi zmysel. Čo sa autorke naozaj podarilo sú vedľajšie postavy, výborne dotvárajú dej a prinášajú do príbehu rozmanitosť.

Táto kniha sa síce nezaradí medzi moje najobľúbenejšie YA fantasy série, no aj tak končí s dobrým hodnotením. Výborne vystavaný svet, zaujímavé postavy, prekvapivý dej spolu tvoria takmer dokonalý celok, ktorému z môjho pohľadu chýba už len štipka originality a akási iskra, ktorá by ma pre knihu úplne nadchla. Príbeh bol veľmi dobre napísaný a ľahko sa čítal, no aj napriek tomu som si ku niektorým postavám nedokázala vytvoriť také silné puto, ako som čakala. Čo sa knihe podarilo je nadchnutie pre ďalšiu autorkinu tvorbu a samozrejme aj pokračovanie série . Síla ohně neurazí, no ani úplne neohromí, prináša akúsi zlatú strednú cestu s klasickými fantasy prvkami, do detailov dotiahnutý príbehom a otvoreným koncom. Snáď autorka bude v ďalších knihách rovnako dobre pracovať s týmito prvkami a nám prinesie ďalšiu veľmi príjemnú knihu.

Tempo: 7/10

Príbeh: 7/10

Postavy:  7/10