RECENZIA | Benjamin Alire Sáenz - Nevysvetliteľná logika môjho života

Život sa začína... v maturitnom ročníku! Alebo ďalšia magická výprava do duše dospievajúceho chlapca od autora knihy Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru. Sal vyrastá s adoptívnym otcom gayom v milujúcej mexicko-americkej rodine a celkom sa teší na všetko, čo ho v poslednom roku na strednej škole čaká. Do jeho života však nečakane zasiahne minulosť. On a jeho najlepšia kamoška Samantha musia náhle čeliť udalostiam, ktoré ich donútia prehodnotiť, v čo veria, aj ako sa vyrovnať so stratou najbližších a so žiaľom. Sal, naštvaný na celý svet, sa snaží zo všetkých síl vyrovnať so všetkými zmenami a pochopiť nevysvetliteľné, no zisťuje, že odrazu si nie je istý ani tým, kým v skutočnosti je – a keď to už nevie Sal, tak kto potom?

Pôvodný názov: The Inexplicable Logic of My Life (Clarion Books, 2017)
Žáner: Román
Hodnotenie na Goodreads: 4.14/5

Prvá kniha amerického autora Benjamina Alire Sáenza ktorá vyšla na Slovensku, Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru, sa stala jednou z najpreberanejších YA kníh roku 2012. Ohlasy na ňu boli rôzne, niektorým tento štýl mimoriadne učaroval, niektorým sa zdalo, že autor až príliš tlačí na pílu.  Jedno je isté, a to že si vydobyl miesto na zozname najúspešnejších contemporary autorov. Dokáže však Nevysvetliteľná logika môjho života nadviazať na tento úspech a naplniť obrovské očakávania, ktoré so sebou prináša?

bongbongbooksTáto kniha by sa dala najlepšie prirovnať ku tvorbe Johna Greena. Podobný štýl písania, melancholické témy a postavy s ťažkým osudom. Na rozdiel od týchto kníh Nevysvetliteľnej logike chýba iskra, ktorá z Johna Greena urobila prvotriedneho autora. V tejto knihe proste nenájdete napäťový oblúk a hlavnú myšlienku len ťažko popíšete jedinou vetou. Rodinné hádky či problémy dospievajúcich tínedžerov vám len ťažko povedia, o čom táto kniha je, no aj napriek tomu snáď najlepšie popisujú dej. Pre hrúbku knihu, ktorá bola cez 400 strán som čakala naozaj prepracovanejšiu zápletku a hlavne napätie, ku ktorému vôbec nedošlo. Dej sa začal, pokračoval a skončil. Kniha sa síce čítala veľmi príjemne no nejako mi ušlo, čo ňou autor vlastne chcel povedať.  Niet pochýb že Sáenz je dobrý spisovateľ, jeho štýl sa mi naozaj veľmi páčil, no dej bol jednoducho nudný.

Rovnaký postoj musím zaujať aj čo sa týka postáv. Hlavný hrdina Sal nemá žiadnu osobnosť, jeho pocity mu zväčša diktuje jeho najlepšia kamarátka Samantha. Taktiež sa počas celej knihy vôbec nevyvíja, na konci je rovnako neistý ako na začiatku. Celkovo bol sympatický, príbeh z jeho pohľadu bol napísaný dobre a hlavne sa mi páčil vzťah s jeho otcom, ktorý tvorí veľkú časť knihy. Na rodinu sa vo veľa YA knihách zabúda, takže je vždy skvelé vidieť príbeh zameraný práve na ňu. Salov otec bol pre mňa najzaujímavejšou postavou, aj keď sme nikdy nemali kapitolu z jeho pohľadu a nevideli sme tak na jeho myšlienky. Oproti svojmu synovi bol dynamickejší, samozrejme aj rozvážnejší a zaujímavejší. So synom sa naozaj výborne dopĺňal. Jedným z „ťahúnov“ príbehu mala byť aj Samantha, najlepšia kamarátka Sala. Jej postava mi absolútne nesadla, vo väčšine scén všetku pozornosť strhávala na seba a aj keď je pravda, že si v príbehu prešla ťažkými zmenami Salovi nenechala žiaden priestor. Taktiež mi prišla pomerne nevďačná a sebestredná. Obľúbiť som si na koniec stihla Fita, ktorý na veľkú škodu dostal len veľmi málo priestoru, aj keď bola jeho osobnosť nesmierne zaujímavá. Tam, kde bola Sam otravná a kde sa sťažovala Fito len ticho príjmal svoj osud a bol vďačný za každý kúsok prejavenej náklonnosti a priateľstva.

Nevysvetliteľná logika je veľmi príjemná kniha na čítanie, čitateľ si pri nej oddýchne, chvíľami sa v ňom aj niečo pohne ale celkový dojem kazí fakt, že príbeh sa skončí bez akéhokoľvek zvratu či posunu. Postavy stagnujú, nijak sa nemení ich osobnosť ani vzťahy. Občas sa v deji objaví nová postava, ktorá je svetielkom v temnote, ale okrem toho kniha nemá veľa čo ponúknuť. Sáenza sa svojim štýlom písania snaží vyrovnať autorom ako sú John Green a David Levithan, čo sa mu skutočne darí no jeho diela určite potrebujú vylepšiť po obsahovej stránke. Ak hľadáte nenáročnú literatúru a radi premýšľate o zmysle života, či sledujete rôzne rodinné situácie, túto knihu vrelo odporúčam. Pre milovníkov contemporary žánru, ktorí nutne nepotrebujú romantiku a klišé tínedžerské vzťahy je naozaj perfektná!

Objection Network

Tempo: 3/10
Príbeh: 5/10