RECENZIA | 5 dôvodov, prečo si prečítať Nikdekoľvek

by - 13:00

Recenzii je na tomto blogu dosť, preto som sa dnes rozhodla pre trochu inú formu, ktorá snáď taktiež zaujme. Neil Gaiman už nejaký čas patrí medzi mojich najobľúbenejších autorov a keď som sa dozvedela, že Slovart vydáva knihu Nikdekoľvek v tejto novej nádhernej edícii rozhodla som sa, že je čas vyskúšať ďalší z jeho kúskov, možno jeden z tých najslávnejších. Kniha sa síce nedostala na vrchol mojich najobľúbenejších Gaimanových výtvorov (prvé miesto stále držia Americký bohovia), no ani trochu nesklamala! S každej strany bolo cítiť jedinečnú Gaimanovu atmosféru, ktorú vie navodiť len on. Nikdekoľvek sa jednoducho číta samo!

Odvrátená strana Londýna

Knihách odohrávajúcich sa v Londýne tu už bolo neúrekom, ale čo tak temný Londýn, ktorý existuje pod tým, ktorý tak dobre poznáme? Práve tu sa odohráva dej Nikdekoľvek. Tento svet sa dá pár slovami opísať len ťažko, keďže je plný detailov a jeho vlastnej histórie, ktorú Gaiman vymyslel do posledného detailu. Predstavte si zmes viktoriánskeho Londýna, steampunku, pekla a mágie... V tejto úžasnej kombinácii by som si vedela prečítať množstvo kníh a práve Nikdekoľvek toto prostredie dokonale sedí. Je úžasné, ako Gaiman dokázal pretvoriť toto obyčajné mesto na miesto plné fantázie a kúziel.

Dej, ktorý vás rozhodne nebude nudiť

Nikdekoľvek nie je krátka kniha, no na jej 350 stránkach vás chytí a do konca už nepustí. Dej má jasný spad od prvej kapitoly, rýchlo sa dostáva ku zápletke a ešte rýchlejšie sa pokazí práve vtedy, keď to nečakáte. Navyše sleduje naraz niekoľko postáv, ktorých pohľady sa striedajú čím celý dej ozvláštňuje. Gaiman je majster prekvapivých zvratov čo je vidieť aj v tejto knihe. Vďaka všetkým týmto veciam je jasné, že vás kniha nemá šancu nudiť. Ak máte Gaimana radi aspoň trochu ako ja tento príbeh jednoducho zhltnete!

Originalita, ktorú inde nenájdete

Tí, ktorí už niekedy od Gaimana niečo čítali vedia, že jeho knihy patria k tým s najoriginálnejším nápadom a zápletkou. Často píše príbehy zasadené v reálnom svete s nejakým zvratom, vďaka ktorému pôsobia nesmierne originálne. Jeho štýl písania je veľmi osobitý a odlišuje sa od iných autorov. Aj vďaka tomu pôsobí Nikdekoľvek tak jedinečne. Prelínanie reality a fantázie, zapojenie histórie, mytológie, satira či pop kultúrne narážky...to sú len niektoré z javov, ktoré sa tak často vyskytujú v jeho knihách a robia ich „Gaimanovkami“. Jeho nápady bývajú často tak prosté a pritom úplne geniálne, napríklad samotné mesto nachádzajúce sa pod Londýnom ako je to práve v tejto knihe. Máloktorý autor dokáže takto upraviť a doplniť realitu do podoby, kedy je ťažké uveriť, že sa to reálne nestalo.

Postavy, s ktorými sa stotožní (skoro) každý

Obrovskou výhodou Gaimanových kníh sú práve jeho postavy. Hlavným hrdinom často býva obyčajný človek s nudnou prácou, statickým životom a nenaplnenými snami, samotár, ktorý predstavuje nás. Aj naše životy sú niekedy nudné a práve vďaka tomu sa tak ľahko dokážeme stotožniť s Gaimanovými postavami. Nemusíte ich milovať ale rozumiete im, lebo vidíte, ako ste si podobní. Dokonalým príkladom je aj hrdina tejto knihy, Richard, ktorý sa so svojim obyčajným životom zmieril a ktorý v žiadnom prípade netúži po dobrodružstve. Jeho obyčajnosť skvelo vyvažuje niekedy až prehnané opisy spodného Londýna, ktorý je priam Richardovým opakom. Rovnako je to tak s ostatnými postavami v Nikdekoľvek. Richard chvíľami predstavuje samotného čitateľa, ktorý je vďaka tejto skvelej knihe vtiahnutý priam do deja.

Je to Neil Gaiman...čo viac?

Na tomto blogu sa netajím svojou láskou k tomuto autorovi, ako ste si už určite všimli pri iných recenziách. Každú z jeho kníh, ktorú som doposiaľ čítala som si nesmierne obľúbila a pomaly sa chystám na zvyšok jeho tvorby. Vďaka jeho jedinečným nápadom a písaniu sa stal jedným z najlepších súčasných autorov a knihou Nikdekoľvek tento status len potvrdzuje. Ak ste s Gaimanovou tvorbou ešte neprišli do styku a neviete, kde začať, odporúčam vám práve tento kúsok, ktorý je malou ochutnávkou kam až jeho nápady a predstavivosť dokážu zájsť!

Čo si o tejto knihe a tvrobe Neila Gaimana myslíte vy?