RECENZIA | Maggie Stiefvater - Zázraky padlých svätých

by - 13:00

Všetci hľadajú zázrak. Ale zázraky nikdy nie sú také, aké čakáte. Návštevník mestečka Bicho Raro v Colorade tu nájde krajinu temných svätcov, zakázaných lások, snov o vede, zázrakmi posadnutých sov, jednu či dve siroty a oblohu plnú vnímavých púštnych hviezd. V srdci tohto mesta žijú Soriovci, ktorí majú dar konať nezvyčajné zázraky. A srdcom tejto rodiny sú traja ľudia s túžbou zmeniť jej budúcnosť: Beatriz, dievča bez pocitov, ktoré sníva iba o slobode zahĺbiť sa do vlastných myšlienok; Daniel, svätec z Bicho Raro, ktorý robí zázraky pre každého okrem seba; a Joaquin, ktorý po nociach prevádzkuje pirátske rádio Diablo Diablo.

Pôvodný názov: All The Crooked Saints (Scholastic Press, 2017)
Hodnotenie na Goodreads: 3.85/5
Moje hodnotenie: 4.5/5

Spisovateľka Maggie Stiefvater prvýkrát urobila dieru do YA sveta svojou fantasy sériou Vlkodlaci z Mercy Falls, avšak viac ju preslávil Havraní cyklus, 4-dielna séria s magickým realizmom, podľa ktorej sa práve natáča aj seriál. Magický realizmus je naozaj autorkin poznávací prvok, napísala v ňom jej dve samostatné knihy – Ve znamení štíra (v originály The Scorpio Races, ktorá je  jednou z mojich obľúbených kníh) a najnovšie aj Zázraky padlých svätých, na ktoré sa bližšie pozrieme práve v tejto recenzii.

Paper FuryKnihy od Maggie Stiefvater nie sú práve najľahšie na čítanie – či už to bola táto alebo niektorá z Havranieho cyklu, pri čítaní musíte dávať veľký pozor aby ste dej správne pochopili. Keďže ide o magický realizmus, niekedy je ťažké rozoznať kedy ide o realitu a kedy už do deja zasahuje spomínaná mágia a kúzla. Zázraky všetkých svätých sú rovnaké, dej sa začína síce pútavo, no trvá mu dlhšie kým sa poriadne rozbehne a čitateľa zaujme. Veľa priestoru je venovaných emóciám postáv, ktorých je taktiež neúrekom. Štýl písania tejto autorky je nesmierne originálny, nepoznám žiadneho autora, ktorý by sa aspoň trochu priblížili Stiefvater. V tejto knihe obzvlášť na povrch preniká jej kúzelný štýl. Príbeh je atmosférický, myslím, že okrem konca sa v ňom nevyskytujú žiadne akčnejšie scény, čo je úplne v poriadku. Knihy od Stiefvater sa nečítajú pre dejové zvraty či bitky, táto autorka sa skôr zameriava na „world building“ a hlavne na jej postavy.

helssinkki on tumblrPostáv je v tejto knihe celkom veľa a priznám sa, že občas som mala problém ich rozoznať. Mali medzi sebou veľa komplikovaných vzťahov, občas som zabudla kto bol s kým rodina, kto bol návštevník a kto domáci. Avšak na druhú stranu každá postava bola do detailov prepracovaná, dozvedeli sme sa jej celú históriu a život. Pomáhalo, keď sa v kapitolách striedali pohľady jednotlivých postáv a my sme tak moli nahliadnuť do ich myšlienok. Taktiež zaujímavá bola romantická zápletka, ktorá sa tiahla skoro celou knihou a ktorá príbeh osviežila.

Tento štýl kníh určite nie je pre každého. Magický realizmus býva ťažký na pochopenie a strávenie, zvlášť pre fanúšikov poriadnych high fantasy kníh ako som ja. Aj napriek tomu sa príbeh číta nádherne, musíte len nechať unášať sa kúzlami a zázrakmi, ktoré kniha ponúka. Každý z nás nejaký ten zázrak v našom živote potrebuje, možno ho nájdete práve v tejto knihe.

Tempo: 6/10
Postavy: 8/10