RECENZIA | Cecelia Ahern - Dokonalá

by - 13:00

Celestine Northová je Chybná. Odkedy ju sudca Crevan označil za hrozbu číslo jeden pre spoločnosť, Celestine je na úteku spoločne s ďalším Chybným, Carrickom, jediným človekom, ktorému môže veriť. No Celestine ukrýva tajomstvo – dôkaz, ktorý by mohol celý systém založený na snahe o dokonalosť odsúdiť na zánik. Dôkaz, pre ktorý už začali záhadne miznúť ľudia a každý, kto by chcel Celestine pomôcť, vrátane jej najbližších, je vopred odsúdený na trest. Čas sa neúprosne kráti, a tak sa Celestine bude musieť rozhodnúť: zachráni seba alebo bude riskovať život, aby pomohla všetkým nespravodlivo označeným za Chybných? Cecelia Ahern, autorka bestsellerových romantických príbehov, v druhom, záverečnom diele svojej dystopie dokazuje, aká nebezpečná môže byť spoločnosť, v ktorej pravidlá majú väčšiu váhu ako ľudskosť a súcit s nami, čo nie sme zďaleka dokonalí.

Pôvodný názov: Perfect (Feiwel and Friends, 2017)

Žáner: Sci-fi

Hodnotenie na Goodreads: 4.21/5

Recenziu sa prvý diel si môžete prečítať tu.

Prvý diel s názvom Chybná vo mne zanechal celkom pozitívne myšlienky. Príbeh bol viac menej podobný, ako som čakala a možno aj vďaka tomu som nebola nijak extra sklamaná, skôr naopak. Moja skúsenosť s dystopickými knihami a sériami ako je Chybná nie je práve najlepšia, a tak si k tomuto žánru vraciam len zriedkavo. Dokonalá len potvrdila aká som rada, že som tej duológii dala šancu! Síce sa nezaradila k mojim naj knihám, ale pri čítaní som sa celkom dobre bavila. Posúďte sami, či sa tieto knihy môžu zapáčiť aj vám!

Book Time - WordPress.com
Predchádzajúca kniha Chybná sa (ako inak) skončila s otvoreným koncom, takzvaným „cliff-hangerom“, aby fanúšikov nabudila na pokračovanie. Dokonalá takto plynule nadväzuje na posledné udalosti z Chybnej, kedy sa Celestine ocitla v celkom nepríjemnej situácii. Ďalej sa však dej uberá smerom, ktorý som veľmi nečakala. Hneď zo začiatku môžete čakať akčné scény, ktoré dej posúvajú veľmi rýchlym tempom. Je nám predstavených niekoľko nových postáv, taktiež chybných, ktoré Celestine neskôr pomôžu s odporovým hnutím. Páčilo sa mi, kam autorka zobrala finále tejto série, ku klasickým dynamickým scénam pridala aj dôležité rozhovory, prekvapivé zvraty a samozrejme napínavý koniec. Aj ja som často krát ostala prekvapená, čo ma potešilo, keďže dystopické knihy sa väčšinou držia scenára, kvôli ktorému potom všetky vyzerajú rovnako. Veľké finále bolo taktiež veľmi dobre napísané, šťastný koniec síce nechýbal ale zároveň nepôsobil klišé.

PinterestČo ma na tomto pokračovaní potešilo najviac boli postavy. Oproti jednotke som k nim tento krát mala podstatne bližšie, už mi neprišli otravné alebo zbytočné (možno až na Carricka, ktorý by si podľa mňa zaslúžil lepší opis a scény). Celestine sa ukázala ako múdre a odvážne dievča. Silne sa držala svojich morálnych zásad, nebála sa riskovať a bojovať za svoju pravdu, robila opodstatnené kroky, ktorý dávali zmysel a často boli naozaj inteligentné. Nechýbala jej ani ľudská stránka a cit pre rodinu, ktorý sa prejavoval neustálym strachom o bezpečie sestry, matky a starého otca. Čo by mi v knihe nechýbalo bola jej romantická zápletka s Carrickom. On bol asi jediná postava, ktorá mi úplne nesadla. Prišiel mi pomerne sebestredný a tvrdohlavý, Celestine podľa mňa nepomáhal dostatočne a jej by bolo lepšie bez neho. Na druhú stranu chápem, že tento typ knihy si trochu tej romantiky predsa len žiada, inak by bolo veľa čitateľov sklamaných.

Ďalším faktorom, ktorý vylepšil môj názor na túto sériu bolo množstvo času, ktoré sa venovalo rodine. Nie je zvláštne ak hlavný hrdina žiadnu rodinu nemá, v týchto knihách je to práve opak. Celestine má naozaj dobrý vzťah so svojou rodinou, páčilo sa mi, že ich láska dokázala prekonať aj fakt, že bola označená za chybnú a že ju jej rodičia kvôli tomu neprestali mať radi. Prišlo mi to ako veľmi realistické vyobrazenie vzťahov, neviem si predstaviť rodičov, ktorý by sa vzdali lásky ku dieťaťu len preto, lebo im to niekto nariadil. Takéto putá sú omnoho silnejšie než akékoľvek zákony. Rodina Celestine jej pomáhala a bránila ju, aj keď priamo nevedeli, ako jej bolo ublížené a či vôbec mala nejaké dôkazy.

Dokonalá síce nie je dokonalá...ale aj tak celkom vyniká v mori klišé dystopických kníh, ktoré vyzerajú tak isto. Ma milé postavy, zaujímavú zápletku, napínavý dej a aj dobrý koniec. Číta sa veľmi príjemne, myslím že táto séria by sa mohla páčiť hlavne v lete ako celkom rýchla oddychovka. Ak do týchto kníh pôjdete so zdravými očakávaniami ako ja, určite nebudete sklamaní!

Tempo: 8/10

Postavy:  8/10