RECENZIA | Andrzej Sapkowski - Veža bláznov

by - 14:51

Medik Reinmar z Bielawy je na úteku. Nielen pre lásku, ktorou zahorel k manželke sliezskeho šľachtica Gelfrada von Stercza, ktorý je toho času na križiackej výprave proti Husitom. Reinmar sa musí mať na pozore aj pred inkvizíciou. Tá totiž v jeho skromnej zbierke objavila spisy, za ktoré by sa hanbil každý Boží služobník. Reinmar križuje polia a lesy strednej Európy len s ťažkosťami, po rozume mu totiž stále behajú zvodné vnady čarokrásnej Adely, čo má robiť, keď je volanie srdca silnejšie ako hlas rozumu?
Vydavateľstvo: Lindeni
Pôvodný názov: Narrenturm (Simon & Schuster, 2018)
Žáner: Historický román
Hodnotenie na Goodreads: 4.09/5
Moje hodnotenie: 3.5/5

Správnym fanúšikom fantasy kníh je meno Andrzej Sapkowski veľmi dobre známe. Jeho najznámejšiu sériu Zaklínač poznajú a zbožňujú milióny fanúšikov po celom svete. Okrem pôvodného seriálového spracovania Netflix vyvíja vlastný seriál o Geraltovi a hernú sériu určite spomínať nemusím. Veľa ľudí už však nevie, že Sapkowski napísal aj iné knihy ako je Zaklínač a že aj tie si zaslúžia pozornosť.

Na rozdiel od Zaklínača, Narrenturm nesleduje fantasy hrdinu, ale zaoberá sa postavami, z ktorých niektoré skutočne existovali. Príbeh rozhodne nie je taký pútavý ako ten Geraltov, dlho trvá, kým čitateľ pochopí hlavnú dejovú líniu a cieľ knihy. Zápletka z anotácie je len spúšťačom, vďaka ktorému sa Reynevan dostane na útek, na ktorom sa odohráva väčšina deja. Ten je pomerne rozkúskovaný, ako to u Sapkowského býva, ale v tomto prípade mi jednotlivé zápletky (alebo miesta, na ktoré sa vydával) prišli menej usporiadané a ucelené, čo pôsobilo chaoticky. Hlavne v prvej tretine knihy, kedy Reynevan spoznáva veľmi veľa nových postáv naraz, ktoré v ďalšej kapitole zmiznú a až na pár výnimiek sa viac v príbehu nespomenú. Taktiež sa celkom rýchlo striedajú spoločníci, s ktorými cestuje bez toho, aby mal čitateľ čas ich spoznať. Toto všetko sa zmení v momente kedy stretne Šarleja a Samsona, ktorí mu budú stáť po boku až do konca knihy.

Reynevan je celkom nenápadná postava, je vzdelaný ale naivný, príliš rýchlo sa zamiluje a kvôli láske prestáva rozmýšľať. V príbehu sa často dostáva do situácii, z ktorých ho musí zachrániť niekto iný, no aj napriek tomu pôsobí celkom sympaticky. Veľmi dobre ho dopĺňajú spomínaní Šarlej a Samson, ktorí boli pre mňa chvíľami zaujímavejší ako samotný Reynevan. Z ostatných postáv za zmienku stojí Adela, jeho milá, kvôli ktorej ho prenasledujú zo zrady a jeho brat, ktorý je v knihe iba spomínaný no aj tak zohráva dôležitú úlohu. Potešili ma postavy ako Gutenberg, ktoré reprezentovali skutočných historických ľudí.

Pre fanúšikov historických románov a vo všeobecnosti našich dejín je táto kniha ako stvorená. Dej sa odohráva aj na našom území, zahŕňa množstvo historických faktov a postáv a zaoberá sa naozaj zaujímavou husitskou tematikou. Avšak pre čitateľa, ktorý často po historických knihách nesiaha sa dej môže trochu vliecť. Jednotlivé menšie zápletky sú sami o sebe zaujímavé ale občas chýba ich prepojenie a ucelenie deja. Mňa občas odpútali od deja texty piesní, básní či výrokov, ktoré boli v pôvodnom znení v latinčine alebo iných jazykoch a mne tak ušla pointa danej scény.

Veža bláznov je naozaj kniha pre náročnejších čitateľov, ktorí sa vyhýbajú populárnej a často klišé literatúre, hľadajú kvalitne napísaný príbeh so zaujímavými postavami od špičkového autora. Ja som knihu nedokázala doceniť a užiť si tak ako Zaklínača, ale aj napriek tomu som podľahla čaru Sapkowského pera a určite budem dávať väčší pozor na zvyšok jeho tvorby!

Kvalita písania: 10/10
Tempo: 5/10
Príbeh: 7/10