RECENZIA | Andrea Kellö Žačoková - SuperŽENY

by - 19:23

V našich dejinách bolo mnoho výnimočných žien, ktoré urobili niečo naozaj významné. No časom ich mená akoby zapadli prachom. Kniha ponúka 50 príbehov odvážnych a akčných žien, ktoré sa nebáli kráčať svojou vlastnou cestou. Približuje ženy z rozmanitých oblastí spoločenského, vedeckého a kultúrneho života. Žili v rôznych obdobiach, pochádzali z rozličných spoločenských vrstiev a venovali sa rozmanitých činnostiam. A všetky urobili niečo veľké, čo ovplyvnilo život iných ľudí alebo celej spoločnosti. Od príbehu sv. Alžbety zo začiatku 13. storočia precestujete so superŽENAMI dejinami až po príbeh misionárky Veroniky Ráckovej, ktorá zahynula v roku 2016 v Južnom Sudáne.

Žáner: Náučná literatúra
Hodnotenie na Goodreads: 5/5
Moje hodnotenie: 5/5

Určite ste zaregistrovali mega úspešný počin dvoch talianskych autoriek s názvom Príbehy na dobrú noc pre rebelky, ktorá rozprávala príbehy desiatok žien z celého sveta a dočkala sa aj pokračovania. Kniha bola smerovaná na deti a ako už je jasné z názvu jednalo sa o rozprávky na dobrú noc. Tieto knihy vyšli aj u nás a je celkom zrejmé, kde sa SuperŽENY inšpirovali. Aké sú však rozdiely medzi týmito knihami sa dozviete ďalej v recenzii.

Hlavným bodom samozrejme je, že SuperŽENY rozprávajú dámach, ktoré sa na území Slovenska buď narodili, alebo tu pôsobili. Týmto je nám táto kniha omnoho bližšia, dozvedáme sa z nej naozaj veľa historických faktov siahajúcich od 13. storočia do súčasnosti. Priznám sa, väčšinu týchto žien som pred prečítaním nepoznala a ani som netušila, aké obrovské úspechy dosiahli. SuperŽENY majú nesmierne veľkú informačnú hodnotu ako pre tých, ktorí sa už so spomínanými dámami stretli ako aj pre tých, ktorí ani len netušili aké taje skrýva slovenská história. Autorka vybrala skvelú skupinu žien s tých najodlišnejších oborov, ktoré by si svoje miesto zaslúžili aj v Príbehoch na dobrú noc pre rebelky. Aj preto som rada, že táto kniha vznikla. Prišlo mi, že rebelky sa sústredili len na určitý okruh povolaní a národností, napríklad množstvo aktivistiek, ktoré sa ocitli v druhom diely bolo až smiešne. Zato SuperŽENY hovoria aj  o rôznych kráľovnách a panovníčkach, učiteľkách, mníškach, včelárke, kňaz či lekárka. Úžasne rozličné!

Už som spomínala, že rebelky boli určené pre menšie deti, kdežto SuperŽENY pôsobia skôr ako náučná literatúra. Mne ako čitateľovi tento prístup omnoho viac vyhovoval. Nielenže bolo ku každej priekopníčke oveľa viac informácii, mali aj väčšiu výpovednú hodnotu, približovali začiatky, rodinné prostredia a hlavne motiváciu, čo danú ženu viedlo k jej činom. Vedela som si tak lepšie predstaviť z akých pomerov prišla a čo ju viedlo k jej rozhodnutiam. Mala som tak k jednotlivým ženám bližšie, rozumela som im aj keď som nie vždy súhlasila s ich rozhodnutiami.

SuperŽENY sú jednoducho super! Prinášajú skvelé vzory z tých najrozličnejších oborov, množstvo historických faktov a skvelú inšpiráciu nielen pre dievčatá! Som nesmierne rada, že táto kniha sa stala súčasťou slovenského trhu a pevne verím, že sa jej na ňom bude výborne dariť. A ktovie, možno sa autorka rozhodne napísať aj pokračovanie...