RECENZIA | Alice Oseman - Motýliky: prvá láska

by - 15:13

Charlie a Nick chodia na tú istú školu, ale doteraz sa ich cesty nikdy neskrížili. Až do dňa, keď ich posadia vedľa seba na triednických hodinách. Chalani sú totálne rozdielni, ale čoskoro sa z nich stanú dobrí kamoši. Charlie pomaly zisťuje, že k Nickovi cíti niečo viac... aj keď vie, že nemá šancu. Láska však chodí po nečakaných chodníčkoch a Nick zisťuje, že Charlie ho zaujíma oveľa viac, ako by si kedy myslel.

Vydavateľstvo: CooBoo
Pôvodný názov: Heartstropper (Hodder Children's Books , 2019)
Žáner: Komiks
Hodnotenie na Goodreads: 4.6/5

Mladá autorka Alice Oseman debutovala v roku knihou Solitaire, ktorá vyšla v mnohých krajinách vrátane našej. Popritom začala na tumblr pridávať svoj webový komiks, z ktorého dnes vzišli Motýliky, ktoré zahltili celú knižnú komunitu vrátane Slovenska! Tento príbeh sleduje postavy zo spomínaného Solitaire, Charlieho, ktorý bol brat hlavnej hrdinky a Nicka, ktorý sa Charliemu páči.

Ako je to pri väčšine komiksov, dej je často v úzadí a je pomalší ako pri písaných knihách. Motýliky sú rozdelené do kapitol, táto kniha pokrýva práve prvé dve a čo sa deja týka, je ho pomerne málo. Sledujeme úplne začiatky vzťahu Nicka a Charlieho, ktoré spočívajú v ich priateľstve. Viac pozornosti je zameranej na samotné postavy ako na zápletku, tá je naozaj v ústraní. Ak by bola kniha dlhšia, asi by som sa už začala nudiť ale na tých 200 strán zápletka stačila. Po prečítaní anotácie vás v deji asi nič neprekvapí, nečakajte žiadne zvraty alebo veľké odhalenia, dej ide konštantne na rovnakej napäťovej línii.

Veľmi sa mi páčila rôznorodosť postáv, ktoré v knihe vystupovali. O hlavnom hrdinovi Charliem už všetci vedia, že je gay a on je s tým zmierený. Kvôli tomu si však prešiel náročnými situáciami vrátane šikany. V Motýlikoch ho začne trápiť, že sa zaľúbi do Nicka, ktorý je heterosexuál. V tomto momente dostávame druhú stranu mince. Nick si celý život myslí, že sa mu páčia dievčatá a keď zrazu zistí, že s Charliem je to inak, prechádza si náročným obdobím, v ktorom spochybňuje sám seba, svoju sexualitu a aj svoje chovanie. Veľa ľudí má problém vyrovnať sa so svojou orientáciou, či už kvôli strachu z reakcie okolia, vlastnými pochybnosťami či z úplne iných dôvodov. Autorka priniesla naozaj pravý a otvorený pohľad na vec, čo sa často v knihách nevidí. Zároveň týmto príbehom hovorí, že je úplne normálne spochybňovať vlastnú orientáciu. Z  ostatných postáv za zmienku stoja Charlieho kamaráti, ktorí síce nemajú na dej veľký vplyv ale sú mu veľkou oporou a ako prví akceptovali jeho orientáciu. A samozrejme najzlatšou súčasťou knihy je Nellie, Nickov pes, ktorý sa veľmi rýchlo skamaráti s Charliem a vďaka ktorému bola celá kniha ešte roztomilejšia.

Motýliky sú v mnohých ohľadoch klišé a predvídateľná love story. Netaja sa, kto spolu na konci skončí, kto sa komu páči a podobne, sústredia sa skôr na cestu, ktorú so sebou prvá láska prináša. Letmé pohľady, úsmevy a iné náznaky, ktoré môžeme sledovať v podaní Nicka a Charlieho prinášajú do deja to, vďaka čomu knihu nechceme pustiť z ruky. Ilustrácie sú jednoduché no veľmi pekné, navyše ich autorka kreslila sama. Ak nečakáte prevratnú zápletku tak sú Motýliky veľmi príjemným čítaním.

Tempo: 5/10
Príbeh: 5/10
Postavy: 8/10