RECENZIA | Marisha Pessl - Nočný film

by - 13:00


Investigatívny novinár Scott McGrath prechádza hlbokou osobnou krízou: jeho súkromný život je v troskách a jeho úspešná kariéra spľasla ako bublina. Obvinil tajomného režiséra Stanislava Cordovu z perverzných a kriminálnych činov a jeho právnici novinára mediálne zdiskreditovali. Keď sa však jednej upršanej októbrovej noci nájde v manhattanskom sklade telo Ashley Cordovovej, režisérovej dcéry, McGrath je presvedčený, že nejde o ďalšiu tragickú náhodu, spojenú so zdanlivo prekliatym rodom. Hoci o Cordovových temných a znepokojujúcich filmoch tlač už kadečo popísala, o samom režisérovi sa vie iba málo. McGrath sa rozhodne preniknúť hlbšie do jeho desivého, hypnotického sveta, aj keď riskuje, že tentoraz môže prísť i o rozum.


Vydavateľstvo: Slovart

Pôvodný názov: Night Film (Random House, 2013)

Rok vydania: 2015

Žáner: Triler

Hodnotenie na Goodreads: 3.79/5

Moje hodnotenie: 4.5/5


Väčšinu kníh, ktoré prečítam tvorí YA alebo fantasy literatúra. Občas sa dostanem aj ku iným žánrom, ale len ťažko hľadám knihu mimo fantasy, ktorá ma naozaj zaujme. Nočný film ma najprv oslovil jedinečným spracovaním, potom zaujala aj anotácia. Keďže si nepamätám, kedy som naposledy čítala triler (ak nepočítam klasické detektívky od autorov ako Agatha Christie a A. C. Doyle), rozhodla som sa  dať šancu práve tejto knihe. Po prečítaní zopár recenzií som sa naozaj nadchla a nevedela som sa dočkať, kedy sa aj ja ponorím do príbehu.


Začiatok každej knihy je veľmi dôležitý, pretože práve ten rozhoduje, či vtiahne čitateľa do deja a navnadí ho na celý príbeh. Nočnému filmu sa to podarilo výborne, keďže hneď na prvých stranách nám ponúka nejasné a tajomné informácie, vďaka ktorým chceme vedieť viac. Dej sa hneď rozbieha bez akýchkoľvek nudných omáčok na začiatku. Krátko po vypuknutí vyšetrovania stretávame ďalšie postavy, ktoré sa tiahnu celým príbehom. Možno nevýhodou je to, že kniha má cez 500 strán a po začiatočnej akcii dej trochu upadá a my sa hodnú chvíľu nedozvedáme nič nové. V takýchto knihách je dôležité odhaľovať nové stopy a ponúkať vodítka postupne, aby bol čitateľ v napätí po celý čas. Najnudnejšou časťou pre mňa boli konverzácie o čarodejníctve a vlastne celá táto kapitola. Do tohto realistického sveta mi čarodejné praktiky vôbec nezapadali, hlavne po tom všetkom, čo sme sa o postavách dozvedeli. Prišlo mi smiešne sa zrazu ponoriť do tohto fantasy sveta a logiku odložiť stranou, proste mi to do tohto príbehu nepasovalo. Musím však vyzdvihnúť poslednú tretinu knihy, ktorá bola najakčnejšia a pri ktorej som sa aj bála. Bola výborne napísaná, hlavná postava kolísala na hrane medzi realitou a bláznovstvom a ja som sa od knihy nevedela odtrhnúť!


Ďalšou kvalitou tejto knihy sú postavy. Hlavný hrdina Scott je typický predstaviteľ trilerov a detektívok: tak trochu na mizine, žije sám, opustila ho žena, s dcérou nemá veľmi dobrý vzťah, ľudia mu neveria a je v podstate bez práce. Aj napriek tomu je v Scottovi vidno akési dobro a zmysel pre spravodlivosť, vďaka ktorému si veľmi rýchlo získa čitateľov. Navyše ma silné morálne cítenie, ktoré veľa detektívom v podobných príbehoch chýba. So Scottom spolupracujú dve mladšie postavy, začínajúca herečka Nora a Hopper, ktorý pred nimi stále niečo tají. Tieto postavy nemajú na dej taký vplyv ako Scott, ale knihu ozvláštňujú a často hlavnej postave dosť pomôžu. Avšak ku koncu knihy sa vrátia k svojim životom a my s nimi strácame kontakt.


Asi najzaujímavejšou postavou je samotný Stanislas Cordova, ktorý je po celý čas akýsi duch, ktorý nás prenasleduje. Všetko, čo sa o ňom dozvedáme sú len samé pochybnosti. Nevieme, ako vyzerá, aký bol otec, či naozaj ubližuje deťom... Práve táto nevedomosť po celý čas trápi Scotta a s ním aj nás. Ďalšie tajomstvá do príbehu prináša zosnulá Ashley. Na prvý pohľad ide o obyčajnú samovraždu, no potom, ako Scott začne svoje vyšetrovanie sa dozvedáme, že bola o dosť komplikovanejšou a tajomnejšou osobou, ako sa na prvý pohľad zdalo.


Ako som na začiatku spomínala, kniha si ma získala svojim spracovaním. Okrem obyčajného textu máme možnosť prečítať si útržky novinových článkov, blogových príspevkov, lekárskych a policajných správ a iných oznamov, ktoré sú poprepletané celým príbehom. Vďaka tomu, že môžeme vidieť Ashley a možno aj Stanislasa kniha získava na realistickosti a my máme pocit, že tieto postavy sú zo skutočného sveta. A ešte navyše existuje aplikácia, v ktorej sú ďalšie dodatky ku knihe v podobe krátkych videí, zvukových nahrávok, plagátov a podobe (bohužiaľ len v angličtine). Informácia o tejto aplikácii je nevhodne umiestnená až na poslednej strane, takže som sa k nej dostala až po prečítaní knihy. 


Každý dobrý detektívny príbeh by mal mať jasný no prekvapujúci záver. Nočný film má koniec trochu zložitejší. Najprv sa dostávame do štádia, kedy máme pocit, že pátranie sa už naozaj skončilo a to, o čom sme si mysleli, že bude veľkolepý záver  je len úplne jednoduché riešenie. Ja som v tomto bode bola naozaj sklamaná, ale Marisha Pessl našťastie prekvapila a na posledných stránkach sa odohráva ďalšie dobrodružstvo! Tento skutočný koniec ma už nenechal vydýchnuť a knihu som dočítala s otvorenými ústami a búšiacim srdcom. 


Nočný film predstavuje jeden výborný a strhujúci príbeh s originálnou zápletkou a ešte originálnejším spracovaním. Dej je plný zvratov, ktoré v žiadnom prípade nečakáte a záver vás dostane do kolien. Pessl je výborná spisovateľka a na tejto knihe je naozaj vidieť, ako podrobne si celý príbeh pripravila. Nočný film je vhodný aj tak pre trilerových neznalcov ako som ja ako aj pre ostrieľaných detektívov!


 ZHRNUTIE

Kvalita písania: 9/10

Tempo: 7/10

Príbeh: 8/10

Postavy:  9/10


You May Also Like

0 komentárov