RECENZIA | Hank Green - Je to absolútne fenomenálne

by - 13:00

April Mayová je typická dvadsiatnička. Vyštudovala umelecký smer, žije v malom byte v New Yorku a pracuje v startupe. Keď sa raz o tretej ráno vracia domov z práce, na ulici narazí na podivnú sochu, o ktorej natočí youtube video. Z April sa z večera do rána stane celebrita. Jej video je okamžite virálne a zarába desaťtisíce dolárov. Na svete sa totiž zjavilo 64 takých sôch. April by rada zo svojej popularity vyťažila čo najviac, no musí zistiť, kto alebo čo tie sochy vlastne sú. Prečo sem prišli a o čo im ide.

Vydavateľstvo: Lindeni
Pôvodný názov: An Absolutely Remarkable Thing (Dutton, 2018)
Žáner: Sci-fi
Hodnotenie na Goodreads: 4.05/5
Moje hodnotenie: 5/5

Bratia Hank a John Greenovci sa preslávili svojim Youtube kanálom vlogbrothers a dnes sú z nich oboch úspešní spisovatelia. Meno John Green je známe aj tým, ktorí nečítajú často, knihy ako Na vine sú hviezdy a Papierové mestá zožali celosvetový úspech a dočkali sa filmových spracovaní. So svojim debutom sa minulý rok predstavil aj Hank a ohlasy boli viac než skvelé! Čakala ho ťažká cesta, keďže väčšina ľudí ho chtiac-nechtiac porovnávala s jeho bratom Johnom. Na to, či sa mu podarilo naplniť očakávania sa pozrieme v tejto recenzii.

hirosemaryhelloDej sa na prvý pohľad má sústrediť na vplyv sociálnych médií na našu spoločnosť, ale to je len vedľajšia dejová línia. Tá hlavná je prekvapivo sci-fi príbeh o návštevníkoch z vesmíru. Začína sa nevinnými sochami, ktoré sa objavili v rôznych kútoch sveta. Niekoľko prvých kapitol pôsobí skôr ako detektívka a ani ja sama som neverila, že táto kniha (hlavne po prečítaní obsahu) bude hovoriť o mimozemšťanoch, no dej rýchlo naberá spád a my sa ocitáme uprostred udalosti, ktorá je označovaná za tú najdôležitejšiu v histórii ľudstva. Sochy, označené ako Carl sa stanu slávnymi vďaka sociálnym sieťam a spôsobia masové šialenstvo. Veľa ľudí sa pri čítaní sťažovala, že je dej pomalý. Rozbeh príbehu síce trvá dlhšie, ale vďaka záhade s Carlami je čitateľ stále v napätí a príbeh tak ubieha naozaj rýchlo.

Dôležitou stránkou knihy sú vskutku sociálne siete, čo bolo aj hlavným dôvodom, prečo má táto kniha takto zaujala. Len málo ľudí hovorí o ich ,,temnej“ stránke a o nebezpečenstve, ktoré môžu priniesť. V tomto príbehu sa Hank Green na nich pozerá s trochu iného hľadiska a poukazuje na to, z akých absurdných dôvodov sa ľudia môžu stať v priebehu niekoľkých hodín slávnymi.  Hlavná hrdinka na začiatku príliš neholduje tomuto trendu, ale v momente, keď sa jej publikum a počet sledovateľov začne zvyšovať, nechá sa aj ona vlákať do tohto začarovaného kruhu. Veci, ktoré robí, aby si svojich fanúšikov udržala sú až smiešne a mnohokrát nebezpečné, no bohužiaľ dokonalo odzrkadľujú reálny život. Určite ste aj vy postrehli neetické vyjadrenia či videá, ktorých cieľom bolo jednoducho spôsobiť ošiaľ a zaujať čo najväčší počet ľudí. Autor dnešnú spoločnosť vystihol dokonalo.

Samantha MashKniha je písaná z pohľadu hlavnej hrdinky April a je postavená v čase po všetkých udalostiach s Carlami. April sa od začiatku prezentuje ako zlý človek a v podstate aj záporná postava, čo mi veľmi nesedelo. Áno, jej rozhodnutia boli často hlúpe a morálne som s nimi nesúhlasila, ale ťažko povedať, či by sa niekto v jej situácii zachoval inak. Peniaze a sláva sú veľmi dobrými motivačnými prostriedkami a len málo z nás by im dokázalo odolať. Navyše si myslím, že April sa snažila s ľuďmi okolo seba naozaj vychádzať, k rodičom sa správala vždy milo a taktiež mala v úcte svojich fanúšikov, s ktorými pravidelne komunikovala. Ďalšou dôležitou postavou bol Andy, kamarát April, s ktorým nakrútila video a Carlovi a s ktorým sa aj preslávila. Andy bol celkom dobrý protiklad April, aj jeho samozrejme lákali peniaze ale nenechával sa všetkou tou slávou až príliš pohltiť a hlavne dokázal odlíšiť svoj skutočný život od toho internetového.

Nie je fér porovnávať túto knihu s tvorbou Johna Greena, keďže ide o úplne iné žánre. Hankov štýl písania je taktiež úplne odlišný a úprimne mi sedel viac ako ten Johnov. Je to absolútne fenomenálne hovorí o dnešnej spoločnosti, poukazuje na jej zvrátené stránky, zachováva si reálnosť a to všetko je zasadené do celkom parádneho a napínavého sci-fi príbehu. Kniha sa číta sama a rovnako nadchne aj otvorený koniec, ktorý navádza na pokračovanie. Za mňa absolútne fenomenálne!

Tempo: 7/10
Príbeh: 9/10
Postavy: 8/10