10x Kniha vs Film

by - 18:25


Keďže presne o mesiac sú Vianoce, rozhodla urobiť niečo ako odpočítavanie, a to prostredníctvom nového článku každé tri dni! Čakajú vás recenzie, odporúčania, porovnávanie a mnoho iného!

Dnes začnem tým, že vám predstavím 10 kníh, ktoré sa dostali aj na filmové plátna. Či už to filmárom vyšlo alebo nie, skúste posúdiť aj vy!






Anna Karenina (Lev Nikolajevič Tolstoj)


Film Anna Karenina z roku 2012 v hlavných úlohách s Keirou Knightley, Judom Lawom a Aaronom Taylorom-Johnsonom bol pre mňa láska na prvé pozretie. Krásne spracovanie, skvelé herecké výkony a pútavý príbeh ma inšpirovali k tomu, aby som si prečítala aj knihu. Moja kópia ma takmer 900 strán, takže neplynie tak rýchlo ako film. V televízií som to tak nevnímala, no pri čítaní knihy som nedokázala zniesť časti kde bol Kosťa. Ako postavu ho mám rada, ale jeho príbeh ma nezaujímal a oddiaľovaľ časti s Annou a Vronským. Kniha mala mnoho sfilmovaní a ja môžem len odporúčať to najnovšie. 

Víťaz: Film 





Séria Pieseň ľadu a ohňa (George R. R. Martin)


Túto mega úspešnú sériu ani nemusím predstavovať. Keď sa HBO rozhodlo vytvoriť seriál na motívy kníh od Georga R. R. Martina, urobilo ten najlepší krok v svojej histórii. Kto nevie, o čom tento seriál je, určite aspoň začul jeho meno. O knihách sa však nehovorí až tak často, možno preto, že mnohých fanúšikov odrádza ich dĺžka. Ja som sa ale nezľakla a prvé štyri knihy som si s chuťou prečítala. Pravdou je, že táto séria sa číta ťažšie ako bežné fantasy. Martin nešetrí slovom a podobne ako Tolkien s radosťou opisuje aj tie najmenšie detaily. Nie že by som sa sťažovala, obidvoch spisovateľov obdivujem za to, aké podrobné a prepracované svety dokázali vytvoriť. Martin píše brilantne! Čo ma veľmi prekvapilo, bolo ako sa dokáže vžiť do kože ženy a dieťaťa a písať z tohto pohľadu. Ak náhodou váhate, či si knihy prečítať, moje odporúčanie je ÁNO. Táto séria rozhodne stojí za všetok čas, a myslím, že lepšie fantasy tohto storočia už nenájdete.


Víťaz: Kniha 

 



Sedem minút po polnoci (Patrick Ness) 


Je ťažké urobiť takýto emotívny film bez toho, aby ste príliš netlačili na píly, a aby všetky pocity vyzneli úprimne. Avšak režisérovi  J.A. Bayonovi sa to podarilo priam dokonale. Od obsadenia, cez scenár až po efekty, všetko je presne také, aké má byť. Film neurazí žiadneho fanúšika knihy a nadchne aj tých, ktorí ju nečítali. Môj jediný problém bol, že som sa s hlavným hrdinom Conorom nedokázala späť tak ako v knihe. Toto sa stáva u väčšiny filmových prevedení. Je proste iné čítať o hrdinových pocitoch, ako ich vidieť na obrazovke. Preto toto kolo vyhráva kniha.


Víťaz: Kniha 

 



Hry o život (Suzanne Collins)


Tento súboj je pre mňa trochu rozporuplný, pretože napriek tomu, že som veľkou fanúšičkou Hier o život, posledný diel trilógie neznášam. Preto som si ani neužila posledný film. Veľa ľudí toto filmové prevedenie nemá rado a považuje ho za jedno z tých slabých. Ja som však iného názoru, a myslím, že v tomto prípade boli knihy spracované celkom kvalitne. Tvorcovia sa snažili držať predlohy a vo väčšine času im to aj vychádza. Veľmi oceňujem prácu Jennifer Lawrence, ktorá sa podľa mňa na Katniss skvele hodí a ktorú zahrala presvedčivo a realisticky.


Víťaz: Kniha



Sin City: Mesto hriechu (Frank Miller)


Spomínala som už, že zbožňujem komiksy? Lebo táto celkom drsná séria patrí k mojim obľúbeným. Zvyčajne nemám rada násilnícke filmy alebo knihy, ale pre tento kúsok mám obrovskú slabosť. Kto by dokázal odolať tomu skvelému spracovaniu? Veď sa na ňom podieľali takí velikáni ako Robert RodriguezQuentin Tarantino! Knihy sa čítajú veľmi ľahko, sú skvelo napísané a majú výborné ilustrácie. Napriek tomu som si viac obľúbila film, ktorý hýri viacerými farbami a ktorý je zmesou niekoľkých poviedok.
  
Víťaz: Film  




Hvězdný prach (Neil Gaiman)


Neil Gaiman taktiež patrí k autorom, ktorí sú známi po celom svete, a ktorých knihy sa dočkávajú stále nových a nových filmových prevedení. Koralína, Americký bohovia či Hviezdny prach. Práve tento film je podľa mňa najkrajší a pôsobí skoro až ako rozprávka. Originálny námet a talent Gaimana cítiť v každej minúte filmu, poprípade každej vety knihy. Obe určite stoja za vašu pozornosť! Pre mňa je Hviezdny prach film, ktorý môžem pozerať dookola, a ktorý ma nikdy neunaví!


Víťaz: Film



Jeden deň (David Nicholls)


Tento krát romantický príbeh, trošku melancholický, no hlavne so smutným koncom. Knihu som objavila až po pozretí filmu. Bola som varovaná, že príbeh je ťažký, a že sa mi možno nebude páčiť, no ja som sa do Davida Nichollsa zamilovala. Píše skvelo, čo sa mi potvrdilo aj pri jeho knihe Us. Veľmi romantické knihy nemusím, ale Nicholls sa naozaj zaoberá dospelákmi, vyhýba sa klišé zápletkám, a dobre rozumie tomu, o čom píše. Moja obľúbená Anne Hathaway v hlavnej role mi znovu vyčarila dych, a aj napriek smutnému koncu si film pozriem rada znovu.

Víťaz: Kniha 




Mesto kostí (Cassandra Clare)


Séria Nástroje smrteľníkov si získala tisícky fanúšikov po celom svete. Takže keď sa začal pripravovať film, veľa ľudí sa celkom vystrašilo. Sfilmované YA knihy totiž zvyčajne nedopadnú práve najlepšie... Ja som však Mesto kostí pred tým nepoznala, a tak som si film celkom užila. Aj keď rozhodne nepatrí k mojim najobľúbenejším, nemyslím, že to bola úplná katastrofa (na rozdiel od seriálu). Nástroje smrteľníkov sú pre mňa nesmierne kontroverzná séria; na jednu stranu ide o veľmi originálnu myšlienku a zaujímavým svetom, na druhú je príbeh plný klišé. Séria som dočítala len po 5. knihu, ďalej som totiž už nemala chuť pokračovať. Možno by som bola rada, keby natočili aj druhý diel filmu, hlavne kvôli tomu otvorenému koncu, no v žiadnom prípade sa nechystám pokračovať v seriály!


Víťaz: Kniha 


 


Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (Ransom Riggs)


Tim Burton a táto skvelá kniha od Ransoma Riggsa. Môj najočakávanejší film roku 2016 nedopadol úplne podľa mojich predstáv. Burtona zbožňujem nadovšetko, a tak som dúfala, že v spojení s touto knihou vznikne niečo dokonalé. Ak si odmyslíme koniec, tak mi na filme najviac vadil čas. V knihe Jake trávi niekoľko týždňov v spoločnosti detí, a tak naozaj má čas vytvoriť si s nimi nejaký vzťah. Vo filme sa stretnú párkrát a on už je zamilovaný do Emmy. Koniec filmu bol rozhodne najzvláštnejší! Avšak aj tak by som tomuto počinu dala vysoké hodnotenie, pretože je to Burton a on sa jednoducho nedrží žiadnych konvencii alebo pravidiel. Ak máte radi podivné veci a mierne hororové knihy, rozhodne po tejto sérii siahnite!


Víťaz: Kniha 



Pýcha a predsudok (Jane Austen)


A nakoniec moja milovaná klasika! Obe diela, či už filmové alebo knižné patria k mojim obľúbeným, a príbeh som čítala asi 10-krát! Mne sa tento román nikdy neomrzí, a navždy budem obdivovať Jane Austen za to čo dokázala v svojej dobre vytvoriť. Film s Keirou Knightley v hlavnej úlohe je rovnakým skvostom. Je to taktiež film, ktorý môžem pozerať dookola, ktorý ma vždy nadchne, prekvapí či rozruší. Ak by som vám mohla odporučiť iné prevedenie tejto knihy, pozrite si na Youtube mini seriál TheLizzie Bennet Diaries. Je robený na štýl vlogov a je to radosť pozerať!


Víťaz: Film



Konečný výsledok: 

You May Also Like

0 komentárov