RECENZIA | Ameriie - Because You Love to Hate Me

by - 19:08

Leave it to the heroes to save the world--villains just want to rule the world.

In this unique YA anthology, thirteen acclaimed, bestselling authors team up with thirteen influential BookTubers to reimagine fairy tales from the oft-misunderstood villains' points of view.

These fractured, unconventional spins on classics like "Medusa," Sherlock Holmes, and "Jack and the Beanstalk" provide a behind-the-curtain look at villains' acts of vengeance, defiance, and rage--and the pain, heartbreak, and sorrow that spurned them on. No fairy tale will ever seem quite the same again!

Vydavateľstvo: Bloomsbury
Rok vydania: 2017
Hodnotenie na Goodreads: 3.58/5
Moje hodnotenie: 3.5/5

Táto kniha poviedok vyšla v tomto roku vďaka spolupráci 13 skvelých YA autorov a 14  booktuberov a bloggerov. Všetko dala dokopy youtuberka (dnes už aj spisovateľka) Ameriie. Pointou tejto spolupráce, že zmienení booktuberi dali autorom podnety na poviedky (téma bola záporné postavy a darebáci) a ešte do knihy prispeli krátkymi textami. Každú poviedku som ohodnotila zvlášť a celkový hodnotenie som potom spriemerovala.

The Blood of Imuriv - Renee Ahdieh  +  Christine Riccio

Podnet na poviedku, ktorý Christine (polandbananasBOOKS) zadala bol dosť podrobný, takže neostalo veľa priestoru pre autorku. Poviedka pojednáva o nebezpečných  vzťahoch v rodine a je celkom...nudná. Celý príbeh je vlastne rozhovor sestry a brata, takže nedochádza k žiadnej akcii alebo napätiu. Jasné, chápem, že je to len poviedka, no pretože sa Ahdieh prísne držala zadanej témy do poviedky v podstate nevložila nič zaujímavé. Koniec bol celkom trápny a predvídateľný. Celkovo sa poviedka dala čítať, no neoslovila ma. A ,,reklama“ od Christine bola nesmierne trápna.

Hodnotenie: 3/5*

Jack - Amerrie + Tina Burke

Ani o jednej z dám som pred touto knihou nepočula a snáď ani nebudem. Rozprávku o Jackovi mám celkom rada, ale toto bolo proste divné. Rozprávané z pohľadu obryne, ktorá bola hrozná ma celý čas vytáčalo. Dej nedával zmysel, chýbala mi v ňom temnota, o ktorej celá knihy mala byť. Po poviedke nasledovalo stručné vysvetlenie od Tiny Burke (Lushables).
Hodnotenie: 2/5*

Gwen and Art and Lance - Soman Chainani + Samantha Lane

Tak toto už bola katastrofa. Keď som zbadala, že príbeh je rozprávaný pomocou SMS tak som sa potešila, že prišla nejaká zmena. Ale ten dej... Nemá nič spoločné so záporákmi, legendou o Artušovi či Hádovi a Persefone (tieto dve  legendy boli námet). Celá poviedka sa točí okolo manipulatívnej tínedžerky, ktorá všetkým klame, je povrchná a OTRAVNÁ. Skončilo sa to, ako sa Gwen rozhoduje medzi populárnym Artom a čudákom Lancom. Popri tom obidvom pravidelne klame, poštve ich proti sebe aj proti spolužiakom. Úplne premrhaný dobrý námet od Samanthy Lane (Thoughts on Tomes). Ona však prispela niečím zaujímavým, a to o tom, ako spoločnosť dnes vníma záporákov a ako hrdinov.

Hodnotenie: 1/5*

Shirley & Jim - Susan Dennard + Sasha Alsberg

Konečne niečo naozaj dobré! Aby ste vedeli, som obrovský fanúšik Sherlocka. Zrejme aj preto som si túto poviedku tak užila! Gender-swap, ako je v tejto poviedke (zo Sherlocka Holmesa je Shirley, a z Johna Watsona je Jean) veľmi nemusím, a to bol jediný dôvod, prečo poviedke strhnem hviezdičku. Pre tému, aj pre dej by podľa mňa rovnako dobre vyhovoval aj mužský Sherlock. Nemusel by sa do Moriartyho úplne zamilovať, ale keby sa z nich stali kamaráti, bolo by to o to vierohodnejšie a lepšie. Ženská verzia Sherlocka je príliš vzdialená jeho ,,skutočnému“ ja. Sherlock bol vždy prezentovaný ako génius, čo mi v tejto poviedke trochu chýbalo. Avšak na druhú stranu, Susan píše úplne skvelo, a veľmi sa páčilo, že list bol adresovaný Johnovi (vlastne Jean). Aj Sashina (abookutopia) časť sa dala zniesť, aj keď v nej znovu boli trápne vtipy. Celkovo dobrý dojem!

Hodnotenie: 4/5*

The Blessing of Little Wants - Sarah Enni + Sophia Lee

Ďalšia poviedka, ktorá nie je zlá, ale na druhú stranu ani veľmi neosloví. Veľmi sa mi páčil svet, ktorý autorka vybudovala, ale pre túto poviedku to bolo viac menej zbytočné, keďže ho nedokázala nijako rozšíriť alebo lepšie predstaviť. Podobne ako u príbehu Jack, aj tento krát je to práve booktuber, ktorý dej dovysvetľuje, čím zanecháva dobrý dojem. Sophia Lee (thebookbasement) odviedla pomerne dobrú prácu; presne popísala, čo bolo cieľom poviedky aj čo ju vlastne priviedlo k tomuto námetu.
Hodnotenie: 3/5*

The Sea Witch - Marissa Meyer + Zoë Herdt

Veľmi dobre napísaný príbeh, a konečne aj s poriadnym záporákom! Marissa Meyer je výborná autorka a nesklamala ani tento krát. Poviedka sa čítala sama a aj  hlavná postava bola celkom pútavá. Jediný problém, ktorý som mala bol fakt, že ako námet dostala Meyer od Zoe Herdt (readbyzoe) čarodejnicu z rozprávky Malá morská víla. Príbeh tejto zlosinky bol teda vlastne prerozprávaná zmienená rozprávka, akurát s pozmeneným koncom. Ako námet to je fajn, ale keďže odmalička som čítala veľa rôznych rozprávok, toto mi prišlo ako kópia Malej morskej panny. Príliš veľa vecí bolo podobných, no našťastie to vynahradil spomínaný koniec. Zoe ešte urobil kvíz s celkom očividnými výsledkami, ktorý mi prišiel zbytočný.

Hodnotenie: 4/5*

Beautiful Venom - Cindy Pon + Benjamin Alderson

Grécku mytológiu zbožňujem, takže som dúfala, že aj toto ma ohúri, ale nestalo sa. Znovu, nebola to zlá poviedka, ale nechcela by som si ju prečítať ešte raz. Okrem toho, že bola nesmierne predvídateľná, bola Medúza (teda Mei Du) celkom naivná a ako žena aj slabá. Bola by som radšej, keby sa príbeh naozaj odohrával v Grécku, ale chápem, že toto prevedenie malo pre mnohých ľudí istý šmrnc. Príbeh sa čítal celkom ľahko (ak som práve nevzdychala nad hlúposťou  Mei Du), potešila som sa koncu, a vystupoval v ňom skutočný záporák! Po poviedke nasledovalo nesmierne otravné „zhrnutie“ od Benjamina Aldersona (Ben Alderson), ktoré podľa mňa do knihy nepatrilo.
Hodnotenie: 3/5*

Death Knell - Victoria Schwab + Jesse George

Konečne. Poviedka, o ktorej môžem spokojne povedať, že bola proste skvelá. Originálna myšlienka, skvelo napísane, nečakaný koniec, super postavy.... Všetko je to tam! Victoria Schwab ako prvá napísala NAOZAJ temnú poviedku, ktorá sa do tejto knihy skvelo hodí. Dej nebol príliš komplikovaný, takže všetko dokázala vysvetliť na tých pár stránkach. Prostredie bolo taktiež skvelé, rovnako ako postavy. Veď hlavným hrdinom je smrť! Ktorá sa prebudí na dne studne! Rovanko som si zamilovala koniec, vďaka ktorému som mala husiu kožu. Kiežby všetky poviedky boli takto dobré! Ani list od Jeeseho Georga (JessetheReader) nebol na zahodenie, a skvele sa k téme poviedky hodil!

Hodnotenie: 5/5*

Marigold - Samantha Shannon + Regan Perusse

Jeden z najoriginálnejších námetov v knihe, avšak trochu chaoticky prevedený. Inšpirovaný anglickým folklórom legendami, sa ocitáme vo viktoriánskom Anglicku, kde proti sebe bojujú ľudia a elfovia. Hlavný problém tejto poviedky je rovnaký, ako pri The Blessing of Little Wants. Autorka znovu vytvorila obrovský svet, ale nedokázala ho za ten krátky čas plne rozvinúť, čo aspoň v mojom prípade vyústilo do celkom nesúrodej poviedky. Kiežby autorka vytvorila jednoduchšiu dejovú líniu, pretože postavy boli naozaj zaujímavé. Na konci nám Regan Perusse (PeruseProject) vystreľuje pôvod námetu, ktorý pripravila.

Hodnotenie: 3/5*

You, You, It's All About You - Adam Silvera + Catriona Feeney

Prvá poviedka, z ktorej chcem pokračovanie! Od Adama som ešte nič nečítala, ale po tomto skvelom kúsku mám chuť hneď siahnuť na niektorú z jeho kníh! Dej bol veľmi pútavý, no nie príliš komplikovaný. Celá poviedka mala psycho creepy nádych, takže po chrbte mi behali zimomriavky. Hlavná postava, mix Jokera Harley Quinn, ma hneď zaujala, čo je úspech, pretože tieto dve komiksové postavy veľmi nemusím. Nutne potrebujem vedieť viac o tomto mladom dievčati! Odkiaľ je, aká je jej minulosť, čo ju prinútilo k tomu, aby začala vyrábať omamné látky... Myslím, že veľa ľudí by sa potešilo, ak by Adam rozhodol napísať pokračovanie. Taktiež chválim záver, ktorý autor nechal v podstate otvorený!  Malý ,,test“ od Catriony Feeney (LittleBookOwl) som rovno preskakovala.

Hodnotenie: 5/5*

Julian Breaks Every Rule - Andrew Smith + Raeleen Lemay

Ako sa blížim k záveru, tak mám pocit, že sa kvalita poviedok výrazne zvyšuje! Táto síce nepatrí k úplnej špičke, ale znovu ide o veľmi originálne spracovanie, a tento krát aj dokonca celkom vtipné! Námet mi trochu pripomínal anime a mangu Death Note, ale autor to dokázal ozvláštniť svojim štýlom písania. Poviedka sa čítala veľmi plynulo a rýchlo, chýbalo mi v nej však kúsok viac zla. A však, kľudne by som si prečítala aj pokračovanie! Sloh od Raeleen Lemay (padfootandprongs07) som znovu preskočila.
Hodnotenie: 4.5/5*

Indigo and Shade - April Genevieve Tucholke + Whitney Atkinson

Tento rok už čítala jeden veľmi dobrý retelling rozprávky Kráska a zviera s názvom Hunted, toto však bolo úplne niečo iné! Chápem, že mnohým mohla táto poviedka pripadať trochu stupídna, ale ja som sa tak bavila! Retelling Krásky nie je nič nové, je to téma, ktorá sa objavuje naozaj často, no ešte som sa nestretla s príbehom, ktorý sa zameral práve na Gastona. To, že to bolo písané z jeho pohľadu ma dostalo, a na začiatku som sa nemohla prestať smiať! Čo autorka urobil veľmi dobre, že po chvíli prešla z tejto ľahkej a smiešnej atmosféry  do vážnejšej a sústredila sa na samotnú kliatbu Zvieraťa. Chválim zvraty, ktorých bolo v poviedke niekoľko! Tentokrát som si prečítala aj dodatok od Whitney Atkinson (WhittyNovels), ktorý bol pomerne zaujímavý.

Hodnotenie: 5/5*

Sera - Nicola Yoon + Steph Sinclair and Kat Kennedy

Nakoniec to najlepšie? To síce nie, ale možno najtemnejšie. Toto by ste nečakali od autorky dievčenských románov Everything, Everything a The Sun Is Also a Star. Autorka sa témy ženska bohyňa smrti ujala dokonale a vytvorila poviedky plnú temnoty, smrti, prekvapení a hlavne záporákov. Nicola píše skvelo a sedí jej aj tento temnejší štýl! Znova príbeh, o ktorom by som si chcela prečítať viac. Článok od Steph Sinclair a Kat Kennedy (Cuddlebuggery) znovu preskočený.
Hodnotenie: 5/5*

Nakoniec väčšina mojich obľúbených autorov nesklamala. Youtuberov nepozerám, tak mi ich dodatky prišli úplne zbytočné. Chápem, že chceli prispieť rukou k dielu, ale tie námety by naozaj stačili. U väčšiny poviedok bol veľký problém nedostatok temnoty a záporákov, na ktorých bola táto kniha orientovaná. Rozhodne sú však všetky poviedky veľmi originálne

Najlepšia poviedka: Death Knell
Najhoršia poviedka: Gwen and Art and Lance